ORCHESTRA

 

Alfredo Casella

Seconda Sinfonia in do minore op. 12
(Second Symphony in C minor, 1908-10)

(b. Turin, 25 July 1883 – d. Rome, 5 March 1947)

1896 ging Alfredo Casella nach dem Tod seines Vaters auf Giuseppe Martuccis Rat mit seiner Mutter, der er seine musikalische Früherziehung verdankte, zum Studium nach Paris. Er blieb dort bis 1915. Er studierte Klavier bei Louis Diémer und Komposition bei Gabriel Fauré. Paris war zu jener Zeit das eigentliche Zentrum der musikalischen Welt, und Casella schloss Freundschaft mit wunderbaren Musikern wie Ravel, Enescu, Sarasate, Casals, Debussy und Strawinsky. Im August 1907 vollendete er seine Orchestration von Milij Balakirevs ‚Islamey‘, die in Russland enthusiastisch aufgenommen und aufmerksam vom gleichaltrigen Igor Srawinsky studiert wurde, und reiste noch im selben Jahr nach St. Petersburg, wo er Balakirev, Liapunov, Siloti, Rimsky-Korsakov und Glasunov kennenlernte. Zuvor hatte er schon seine Erste Symphonie geschrieben.[…] For more details

Erkel, Ferenc

Overture to Ferenc Erkel’s Hunyadi László
Opera in 4 Acts.

(b. Gyula, 7 November, 1810 — d. Budapest, 15 June 1893)

The Magyar Színház, ‘Hungarian Theatre’, opened in Pest in 1837, subsequently rechristened as the Nemzeti Színház, ‘National Theatre’ in 1840, inaugurated by a performance of Ferenc Erkel’s first opera. An institution originally conceived to cultivate theatrical works in the Hungarian language, the theatre nevertheless became the beating heart of Hungarian opera until the mid-1880s, with the opening of the Királyi Operaház, the Royal Opera House (today, the Magyar Állami Operaház, the Hungarian State Opera). Erkel quickly became vital to professional opera performance in Pest in his capacity as Principal Conductor of the National Theatre from 1838, remaining integral to Hungarian musical traditions thenceforth until his death some five decades later. During his long and productive career, […]

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OPERA

Jenő Hubay

Der Geigenmacher von Cremona

(geb. Pest, 15. September 1858 – gest. Budapest, 12. März 1937)

Vorwort
Der Geigenmacher von Cremona ist eine zweiaktige Oper, komponiert von Jenő Hubay im Jahre 1892. Das Libretto basiert auf einem französischen Schauspiel von Francois Coppée und Henri Beauclair aus dem Jahr 1876.
Die Handlung spielt im Cremona des 17. Jahrhunderts rund um die Werkstatt von Taddeo Ferrari. Seine beiden Lehrlinge Filippo und Sandro sind in Giannina, Ferraris Tochter verliebt. Giannina ist in Sandro verliebt, nicht aber in Filippo, der einen Buckel hat.

Erster Akt
Die Oper beginnt in Ferraris Werkstatt. Sandra beobachtet, wie die Chorsänger die Kunst des Geigenmachers lobpreisen, ihre Instrumente aber sehr schlecht spielen. Ferrari tritt ein und verkündet, dass die Gilde der Geigenbauer eine goldene Kette als Preis für den auslobe, der die beste Geige baue. Während Ferrari über die Vorzüge der Violine singt, hören wir Giannina im Hintergrund wie einen Vogel zwitschern. Ferrari erzählt, dass er die Hand seiner Tochter demjenigen geben werde, der die goldene Kette gewinnt. Es folgt eine Liebesszene zwischen Sandro und Gianinna.
Gianinna, nun allein mit ihrem Vater, ist am Boden zerstört, als Ferrari ihr erzählt, dass er nicht wolle, dass sie Sandro heiratet. Während er in den Keller steigt, um Wein zu holen, suhlt sie sich in ihrem Schmerz. Sandro tritt ein, mit einem Kasten, der die Violine enthält, die er baute, und beide singen ein Liebesduett. …

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ORCHESTRA

 

László Lajtha – In Memoriam op. 35
Pièce symphonique pour orchestre (1941)

(b. Budapest, 30 June 1892 – d. Budapest, 16 February 1963)

László Lajtha was the greatest Hungarian symphonist and generally one of the most significant composers of orchestral and chamber music of his time. He entered the Budapest Music Academy in 1908 to study composition with Viktor Herzfeld (1856-1919) and Zoltán Kodály (1882-1967). In 1909, he went to Leipzig to study the music of Johann Sebastian Bach., and in 1910-11 he was a student of Liszt’s pupil Bernhard Stavenhagen (1862-1914) in Geneva. He was inspired by Béla Bartók and engaged himself in field research of the native traditional music of Transylvania. And he was encouraged by Bartók to go to the Paris Schola Cantorum where Vincent d’Indy (1851-1931) became his teacher in these formative years 1911-13. In 1913, his first composition «Des écrits d’un musicien» (nine fantasies for piano) appeared in print.

During First World War he voluntarily served as an artillery officer and was seriousl wounded twice. In the early 1920s the friendship with Bartók became intense. Lajtha consciously merged the achievements of his Parisian education with Hungaran idiom and Eastern European influences. In 1923 he wrote the first of his ten string quartets, and with his Third Quartet he won the Coolidge Prize in 1929; it was printed by Universal Edition in 1931. In 1932 the publishing house Leduc in Paris (later his regular publisher) started a collaboration with Lajtha. He was director of the open university of Hungarian Radio from 1935 to 1938. In 1936, he worte the first of his nine symphonies.

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KLAVIERAUSZUG

Brahms, Johannes – Rinaldo, Cantata for tenor, male choir & orchestra Op. 50 (Vocal Score with German & English libretto)

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Catalani, Alfredo – La Wally. Lyric drama in four acts (Vocal score with Italian libretto)

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