Arthur William Foote
(geb. Salem, Massachusetts, 5 March 1853 — gest. Boston, 8 April 1937)

Symphonischer Prolog: Francesca da Rimini op. 24
»… nessun maggior dolore che ricordarsi del tempo felice nella miseria …«(Dante)

(Die Notenbeispiele zu diesem Text finden Sie unten in der englischen Übersetzung!)

In der meisten Zeit der kolonialen Epoche und bis zu den frühen Jahren des 20. Jahrhunderts spielte die Region New England eine führende Rolle in der Entwicklung amerikanischer Kunstmusik. Bis zur Mitte des 19. Jahrhunderts war die Stadt Boston und ihre Umgebung zum musikalischen Nabel der Region geworden, besonders hinsichtlich des Musikverlagswesens und des Instrumentenbaues. Auch die allmählich zunehmende Bedeutung von Musik als akademischer Disziplin in der höheren Bildung hatte zu dieser Zeit an der Harvard-Universität ihre Anfänge. Boston brachte außerdem eine Reihe wichtiger musikalischer Gesellschaften sowie zwei der frühesten amerikanischen Konservatorien hervor, die beide 1867 gegründet wurden – das Boston Conservatory und das New England Conservatory of Music.Die sogenannte ›Second New England School‹, auch bekannt als die›Boston Group‹, ging aus diesen Entwicklungen hervor; ihre führenden Köpfe waren John Knowles Paine (1839–1906) ,der Mentor der Gruppe, sodann Arthur Foote (1853–1937), George Chadwick (1854–1931), Horatio Parker (1863–1919) und Amy Beach (1867–1944). Sie alle trugen zur Entwicklung der Kunstmusik in den Vereinigten Staaten im letzten Viertel des 19. und im ersten des 20. Jahrhunderts Bedeutendes bei, denn ihr Vermächtnis verhalf dem internationalen Aufstieg Amerikas als Musik-Nation. Unter den Mitgliedern der Gruppe waren nur Foote und Beach keine Karriere-Akademiker, auch wenn Foote immerhin im Sommer 1911 für kurze Zeit Gast-Lektor und Leiter des Musik-Derpartments der University of California, Berkeley war; zwischen 1921 und 1937 war er außerdem Angehöriger der Fakultät für Klavierspiel am New England Conservatory.

Arthur William Foote fing mit zwölf Jahren an, Musikunterricht zu nehmen; seine raschen Fortschritte ließen ihn sich schon nach zwei Jahren am New England Conservatory einschreiben, wo er von 1867 bis 1870 studierte. Anschließend ging er ans Harvard College (1870–1874) und studierte bei J. K. Paine (Tonsatz, Kontrapunkt, Komposition, Musikgeschichte) und B. J. Lang (Klavier, Orgel). In seinen letzten zwei Harvard-Jahren leitete er den Harvard Glee Club, setzte dann sein Studium nach dem offiziellen Abschluß ein weiteres Jahr lang fort und wurde schließlich der erste amerikanische Musiker mit einem Magister-Abschluß (1875). Foote hat zwar nie in Europa studiert, doch war er in einem Zeitraum von zwanzig Jahren insgesamt achtmal dort, beginnend 1876, zufällig das gleiche Jahr, in dem erstmals Richard Wagners gesamter Ring des Nibelungen in Bayreuth aufgeführt wurde. Bei diesen Besuchen begegnete Foote vielen führenden europäischen Musikern und wurde mit jüngsten künstlerischen Entwicklungen und musikalischen Trends vertraut. Bei einem seiner Besuche, im Jahr 1883, nahm er in Paris ein paar Stunden bei dem ungarischen Pianisten und Komponisten Stephen Heller. Schon nach seinem Magister-Abschluß hatte Foote in Boston eine Schule für Klavierunterricht eröffnet, wo er bis zum Ende seiner Laufbahn unterrichten sollte. Mehr als 30 Jahre lang gab er Konzerte als Pianist und Kammermusiker, war Organist zweier Kirchen in Boston und komponierte äußerst rege. Er verfaßte außerdem eine Reihe wertvoller musikpädagogischer Schriften über Harmonielehre und Klavierspiel, und übersetzte die Abhandlung über die Fuge des deutschen Theoretikers und Komponisten E. F. Richter ins Englische. Viele der Werke von Foote erschienen im Verlagshaus Arthur P. Schmidt Company in Boston, für das er außerdem unter den Pseudonymen Ferdinand Meyer bzw. Carl Erich insgesamt 15 Sammlungen mit Klavierstücken herausgab.

Foote komponierte eine beträchtliche Anzahl von Liedern, Chorwerke, Kammer- und Orchestermusik, wovon das meiste zu seinen Lebzeiten auch veröffentlicht wurde. Seine Kammermusik besonders der 1890er Jahre verdankt sich in vielem der von Brahms; seine frühe Orchester-Trilogie nach H. W. Longfellow's The Farewell of Hiawatha (1885), The Wreck of the Hesperus (1887/8) und The Skeleton of Armor (1891) erweist Anklänge an Wagner, der zum Teil auf Footes Lehrer Lang zurückging, aber auch überhaupt auf den starken Einfluß der deutschen Musikkultur in Boston während dieser Jahre. Sein späterer Stil entwickelt allerdings eine weit eigenständigere, persönliche Stimme, und seine reifen Werke sind bemerkenswert hinsichtlich der handwerklichen Meisterschaft und ihres warmen, romantischen Tonfalls. Foote war auf allen professionellen musikalischen Gebieten, auf denen er tätig war, in ganz Amerika hoch geschätzt und respektiert. In den letzten dreißig Jahren seiner Karriere nannte man ihn gar den ›Dekan aller amerikanischen Komponisten‹. Die meisten seiner Orchesterwerke wurden vom Boston Symphony Orchestra uraufgeführt und wurden von anderen großen Orchestern Amerikas regelmäßig gespielt. Er bekam zahlreiche Ehrungen: 1898 wurde er zum Mitglied des ›Institute of Arts and Letters‹, 1913 der ›American Academy of Arts and Sciences‹ ernannt, erhielt Ehrendoktorate vom Trinity College zu Hartford/Connecticut, vom Dartmouth College of New Hampshire , und er war Gründungsmitglied sowie von 1909 bis 1912 Landespräsident der der ›American Guild of Organists‹.

Francesca da Rimini wurde 1890 komponiert, als Foote auf der Höhe seiner Kräfte war; die Musik zeugt von technischem Wagemut und Meisterschaft musikalischer Mittel, wurde 1893 in Boston uraufgeführt und dauert 16 Minuten. Es folgt einer Sonatenform typisch für Sinfonie-Kopfsätze (vgl. folgende Tabelle).

Abschnitt

Gliederung anhand der Tempoangaben

Introduktion

Andante sostenuto – Quasi recitativo: maestoso [5(+7]

Exposition

Allegro assai [5+8 – 14]

Durchführung

(Allegro assai; Fortsetzung) [1419+8]

Reprise

(Allegro assai; Fortsetzung) – Tranquillo: ma in tempo [19+8 – 25+2]

Coda

L'istesso tempo [25+3 – Schluss]

Die Komposition beruht auf einem Zitat aus dem fünften Gesang des ersten Teils (Inferno) aus Dantes Göttlicher Komödie. Darin beantwortet Francesca eine entsprechende Frage des Dichters mit den Worten »kein Schmerz ist größer als die Erinnerung an glückliche Zeiten in Tagen des Elends«. Foote malt den ersten Teil dieses Zitats in dunklen, düsteren Tönen, doch den zweiten in lebendigeren Klängen. Der Autor John Tasker Howard bemerkte dazu, es sei »wahrscheinlich sein bestes Werk. In seiner Durchführung gewissermaßen programmatisch, beginnt die Musik mit einer Introduktion, die ein einziger, tiefer Seufzer zu sein scheint, gefolgt vom Kreischen und Erschauern der armen verdammten Seelen im Höllenfeuer. Das erste Thema scheint in seiner Leidenschaft Francescas Erinnerung an ihre Liebe wiederzuspiegeln; die anderen Themen und ihre Durchführung spinnen eine dramatische und tragische Geschichte über Lebe und Vergeltung.«

Francesca da Rimini beginnt mit einer ausführlichen langsamen Introduktion, die die erste Themengruppe enthält (Notenbeispiel 1). Sie führt zu einer Exposition, die mit dem Thema a2 beginnt, dann teilweise auf die erste Themengruppe zurückgreift, wonach drei weitere Themengruppen nacheinander erscheinen (Notenbeispiel 2). Das tiefe Gefühl einer Vorahnung in der Einleitung macht in der Exposition Platz für lebhaftere Musik, zweifellos die »glücklichen Zeiten« aus dem Dante-Zitat. In der Durchführung arbeitet Foote verschiedene thematische Ideen weiter aus, und in der Reprise wird das Material in gewisser Weise noch verdichtet. Hier wendet sich die Musik zugleich in die Dur-Tonika, und eine ausführliche Coda – im Prinzpip eine ausgiebige Kadenz-Idee – entfaltet sich über einem ausgeschmückten Tonika-Orgelpunkt. Das Werk endet ruhig; die Musik verliert sich allmählich ins Nichts. Der Blechbläser-Satz verrät den besonderen Einfluß Wagners (vgl. 4, 6-10, etc) sowohl in der Ensemble-Behandlung wie auch ihrer Kombination mit den Holzbläsern (besonders in tiefer Lage), um einen vollen, manchmal dunklen Klang zu erzeugen. Auch die Kombination solistischer Blechbläser und Holzbläser in einer Reihe bestechender Kombinationen zeugt von Footes glücklichem Händchen für Klangfarben einer Art, die ebenfalls manchmal an Wagner erinnern (vgl. 11+4-12+4, etc). Der Einfluß von Brahms hingegen zeigt sich in der Art und Weise, wie Foote wiederholte thematische Ideen variiert, wie auch in der Wiederaufnahme älterer Themen, nachdem bereits eine neue Themengruppe erreicht wurde. (So wird z. B. Motiv a6 bei 6+3 nach den Themengruppen b und c eingeführt, und auf ähnliche Weise folgt Motiv b5 nach Themengruppe d). Footes Francesca da Rimini läßt sich klar in die Deutsch-Österreichische Schule des späten 20. Jahrhunderts einordnen und ist ein zuverlässiges, vollendetes Werk eines jungen amerikanischen Komponisten, der sich deutlich zu dieser Tradition bekennt. Dessen ungeachtet ist das Werk zugleich ein sehr gutes Beispiel für die zweite New England Schule und reflektiert somit einen Aspekt der musikalischen und aesthetischen Ideologie, die in Amerika gegen Ende des 19. Jahrhunderts vorherrschte.

Partitur und Stimmen zu Francesca da Rimini sind bei Kalmus erschienen. Zur Zeit der Abfassung dieses Textes gab es zwei CD-Einspielungen des Werkes, eine mit dem Louisville Orchestra unter Leitung von Jorge Mester (Albany Records, 2006, unter dem Titel Louisville Orchestra: First Edition Encores) sowie eine CD mit weiteren Werken Footes bei Naxos im Rahmen der Reihe ›American Classics‹ (2009), mit dem Seattle Symphony Orchestra unter Gerard Schwarz.

R. A. Dee, Ph.D., Hull, United Kingdom, September 2009

 

     Unter den führenden Musik-Gesellschaften Bostons waren die ›Handel and Haydn Society‹ (gegründet 1815, Amerikas älteste Oratorien-Vereinigung), die ›Harvard Musical Association‹ (gegr. 1837); ›Germania Musical Society‹ (1849–1854), der ›Mendelssohn Quintette Club‹ (gegr. 1849) und die ›Euterpe Society‹ (gegr. 1879).

     Man nennt diese Gruppe von Komponisten so aufgrund ihrer starken Angelsächsischen Verwurzelung, und auch, weil fast alle ihrer Mitglieder in Deutschland Musik studiert hatten und später in Boston als Organist oder Lehrer oder beides Karriere machten. Sie kultivierten zugleich die Genres Lied, Kantate, Oratorium und Instrumentalmusik in den größeren abstrakten Formen klassisch-romantischer, europäischer Tradition.

     Paine studierte in Berlin (1858–1861) und gab nach seiner Rückkehr in die USA öffentliche Musikvorträge, bevor er Lehrer in Harvard wurde. 1875 ernannte ihn die Universität zum ersten Musikprofessor in ganz Amerika.

     Lang war um die Jahrhundertwende ein gefragter Musiker und und eine führende Figur in Boston, ein außergewöhnlicher Pianist, Organist, Chor- und Orchesterdirigent. Unter anderem leitete er im Oktober 1875 die Uraufführung von Tschaikowskys erstem Klavierkonert mit Hans von Bülow als Solist. Lang war ein fortschrittlicher Musiker und glühender Wagner-Verehrer, der in seinen Studenten ähnlich fortschrittliche musikalische Sympathien und entsprechenden Geschmack zu wecken verstand.

     Foote konzertierte regelmässig mit dem Kneisel Quartett (1885–1917), dem damals besten Ensemble Amerikas dieser Art. Neben dem Standard-Repertoire spielte das Kneisel-Quartett auch regelmäßig zeitgenössische amerikanische Werke, viele Stücke von Foote wie auch seiner KollegInnen aus der Second New England School.

     In der Tabelle werden die Abschnitte durch ihre Tempo-Angaben gekennzeichnet. Zur besseren Auffindung wurden Studierziffern beigegeben, die fett gedruckt sind, während die geraden Ziffern die Anzahl der Takte vor beziehungsweise nach der Studierziffer kennzeichen. So bedeutet die Angabe 8 (+8) beispielsweise Studierziffer 8 plus acht weiterer Takte.

     La Divina Commedia von Dante Alighieri (1265–1321) hat drei Teile – Inferno, Purgatorio, Paradiso. Canto V des Inferno berichtet von der Erinnerung an die Jugendliebe von Paolo und Francesca während der Reise in die Hölle. Dantes Francesca hat eine Reihe von Kompositionen inspiriert, darunter zwei Opern (Sergej Rachmaninow, 1906; Riccardo Zandonai, 1914) und wenigstens zwei Orchesterwerke Tschaikowskis gleichnamige sinfonische Fantasie op. 32 (1876) und eine Tondichtung von Footes jüngerem amerikanischen Zeitgenossen Henry K. Hadley (1905). [Anmerkung des Übersetzers: Francesca wurde von ihrem Ehemann wegen Ehebruchs ermordet. Weitere Opern dazu stammen u. a. von Hermann Goetz (1876) und Ambroise Thomas (1882); vor allem bezieht sich auch Franz Liszt in seiner Dante-Sonate (1837) wie auch in der Dante-Sinfonie (1856) auf diese Episode; im Mittelteil des Inferno-Satzes der Sinfonie wird die gesamte Francesca-Szene dargestellt.]

     J. T. Howard (1946): Our American Music, 3. Auflage, S. 312. Thomas Y. Crowell, N.Y.

Arthur William Foote
(b. Salem, Massachusetts, 5 March 1853 – d. Boston Mass., 8 April 1937)

Symphonischer Prolog: Francesca da Rimini Op. 24
(“ … nessum maggior dolore Che ricordarsi del tempo felice Nella miseria … ”)

 

Throughout much of the colonial era and until the early years of the twentieth century the New England region played a foremost role in the development of American art music.  By the middle of the nineteenth century the city of Boston and its environs had become the hub of musical activity in the region with regard to music publishing and instrument manufacture, and the gradual emergence of music as an important academic discipline in higher education had its beginnings at Harvard in the early years of the nineteenth century.  In addition, Boston boasted two of America’s earliest music conservatories, both founded in 1867 – the Boston Conservatory and the New England Conservatory of Music, as well as a number of important music societies.   The so-called Second New England School otherwise known as the ‘Boston Group’ emerged out of these developments, and its principal members were J. K. Paine (1839-1906), the group’s mentor, Arthur Foote (1853-1937), George Chadwick (1854-1931), Horatio Parker (1863-1919) and Amy M. Beach (1867-1944).  This group of musicians contributed significantly to the development of art music in the United States during the last quarter of the nineteenth century and the first quarter of the twentieth by virtue of their individual and collective legacies which helped to raise the international profile of America as a musical nation.  Among the group’s members only Foote and Beach were not career academics although Foote was briefly a guest lecturer and acting chairman of the Music Department at the University of California, Berkeley during the summer of 1911 and, between 1921 and 1937, was a member of the piano faculty at the New England Conservatory. 

Arthur William Foote began his music education at age twelve but his rapid progress during the following two years saw him enrolled into the New England Conservatory (1867-1870) after which he attended Harvard College (1870-1874) and studied with J. K. Paine (counterpoint, fugue, composition and music history) and B. J. Lang (organ, piano).   During his final two years at Harvard Foote conducted the Harvard Glee Club and, on completing his undergraduate studies, continued his studies for a further year at Harvard and became the first American musician to graduate with the Master of Arts degree (1875).  Although he never studied in Europe Foote visited Europe eight times over a twenty-year period beginning in 1876, this first visit coinciding with the first Wagner festival at Bayreuth at which The Ring cycle was performed.  During these visits Foote took the opportunity to meet many of Europe’s leading musicians and familiarise himself with recent musical trends and artistic developments in Europe.  On his visit in 1883 Foote also had some lessons in Paris with the Hungarian-born pianist and composer Stephen Heller.  On graduating in 1875 Foote opened up a piano teaching studio in Boston where he taught for the remainder of his career, in addition to which he gave numerous recitals as a pianist and organist, and was a noted chamber musician as well as organist of two Boston churches for over thirty years while pursuing a busy composing schedule.  He also wrote a number of valuable pedagogic works on harmony and piano playing, and translated into English the treatise on fugue by the German composer and theorist, E. F. Richter.  Many of Foote’s works were published by the Arthur P. Schmidt Company of Boston for whom he also edited some fifteen collections of piano pieces, often under the pseudonym of Ferdinand Meyer or Carl Erich. 

Foote composed a considerable amount of vocal, choral, chamber and orchestral music, most of which was published during his lifetime.  His chamber music – especially that composed during the early 1890s – is indebted to Brahms, while his early choral-orchestral trilogy of H. W. Longfellow’s The Farewell of Hiawatha (1885), The Wreck of the Hesperus (1887-1888) and The Skeleton of Armor (1891) evidences the influence of Wagner.  This was due in part to Lang’s influence on Foote, as well as the strong Germanic musical culture that prevailed in Boston during the early part of his career.  His later style, though, evinces a more individual and personal voice, and his mature works are notable for their warm romanticism and superior craftsmanship.  In all of his professional musical activities Foote was highly regarded and respected throughout America, and during the last three decades of his career Foote was regarded as the “Dean of American Composers.”  Most of his major orchestral works were premiered by the Boston Symphony Orchestra and were regularly performed by other major American orchestras.  He received various honours: he was elected a member of the Institute of Arts and Letters (1898) and a Fellow of the American Academy of Arts and Sciences (1913).  He received honorary doctorates from Trinity College of Hartford, Connecticut and Dartmouth College of New Hampshire and, as a charter member of the American Guild of Organists, served as National President of the AGO between 1909 and 1912. 

Francesca da Rimini was composed in 1890 when the composer was at the height of his powers and the music amply demonstrates his technical prowess and mastery of musical means.  The work was premiered in Boston in 1893 and is about 16:00 mins. long.  It is in first movement sonata form (see following table). 

Section

Sectional disposition based on tempo indications

Introduction

Andante sostenuto – Quasi recitativo: maestoso [5(+7]

Exposition

Allegro assai [5+8 – 14]

Development

Allegro assai (cont’d) [1419+8]

Recapitulation

Allegro assai (cont’d) – Tranquillo: ma in tempo [19+8 – 25+2]

Coda

L’istesso tempo [25+3 – end]

 

Foote’s bases his work on a quotation from Canto V of Inferno, the first part of Dante’s La Divina Commedia (The Divine Comedy).   In the quotation from the poem Francesca replies to Dante’s question and says “… nessum maggior dolore Che ricordarsi del tempo felice Nella miseria …” (there is no greater pain than to recall, in wretchedness, a happy time).  Foote represents the first part of this quotation by music of a sombre and ominous tone, whereas the latter part of the quotation is represented by music of a more spirited character.  Of this work the writer John Tasker Howard notes 

Foote took the episode of Francesca da Rimini from Dante for his symphonic prologue, probably his most distinguished work.  Somewhat programmatic in its development, the music opens with an introduction that seems to be a long, deep sigh, followed by the shrieking and shuddering of the poor damned souls in inferno.  The first theme, in its passion, seems to be Francesca’s recital of her love story; the other themes and their development weave a dramatic and tragic tale of love and retribution.  

Francesca da Rimini opens with an extended slow introduction comprising the first group of themes (Ex. 1) which then leads into the exposition beginning with theme a2. 

 

Ex. 1 – Thematic group ‘a’ in the introduction and exposition

112131415

In the exposition the first thematic group is revisited in part, after which three new groups of themes gradually make their appearance (Ex. 2).  The deep sense of foreboding that prevailed in the introduction gives way in the exposition to a more spirited music, undoubtedly the “happy time” in the Dante quotation. 


Ex. 2 – Thematic groups ‘b’-‘d’ in the exposition

23456789

In the development section Foote works out various thematic ideas more fully, and in the recapitulation section he somewhat compresses the thematic material.  At this point the music also changes to the tonic major and an extended coda – basically an extended cadential idea – unfolds over a decorated tonic pedal point and the work closes quietly as the music gradually disappears into silence. 

In his use of the brass Foote acknowledges Wagner’s influence (e.g. 4, 6-10, etc) both in the way this body of instruments is employed as an ensemble, and also the manner in which he combines the brass and the woodwind, especially the lower woodwind, to create a rich and, at times, dark sonority.  Also, the way in which solo brass and woodwind are employed in a variety of striking combinations attests to Foote’s keen ear for instrumental timbre in a manner which is at times very reminiscent of Wagner (e.g. 11+4-12+4, etc).  Brahms’ influence can, however, be seen in the way Foote varies a repeated thematic idea, as well by the way he often revisits an earlier thematic group after having moved to a new thematic group (e.g. motive a6 is introduced at 6+3 after thematic groups ‘b’ and ‘c’, and motive b5 is similarly introduced after thematic group ‘d’ has occurred).  Foote’s Francesca da Rimini clearly belongs to the late nineteenth-century Austro-German school and is an assured and accomplished work by a young American composer belonging to that tradition.  Nevertheless, the work is a very fine example of the Second New England School and reflects one aspect of the musical and aesthetic ideology that prevailed in America toward the end of the nineteenth century. 

The full score and orchestral parts of Francesca da Rimini are published by Edwin F. Kalmus.  At the time of writing there are two available recordings of the work.  The first is by the Louisville Orchestra conducted by Jorge Mester and published in 2006 by Albany Records under the title Louisville Orchestra: First Edition Encores.  The second recording, which contains performances of this work along with other works by Foote, was released in 2009 by Naxos in their ‘American Classics’ series.  The performance in this second recording is by the Seattle Symphony Orchestra under Gerard Schwarz. 

 

R. A. Dee, Ph.D. 
Hull, United Kingdom. 
September 2009


  Among the principal music societies in Boston were the following: the Handel and Haydn Society founded in 1815, and is America’s oldest oratorio society; Harvard Musical Association founded in 1837; Germania Musical Society, 1849-1854; Mendelssohn Quintette Club founded in 1849; the Euterpe Society founded in 1879. 

  This group of composers is so called because of their strong Anglo-Saxon heritage and also because almost all of its members completed their musical training in Germany and subsequently pursued a career in the Boston area as organist or teacher, or both.  They also all cultivated the genres of song, cantata, oratorio, and instrumental composition in the larger abstract forms of the Classic-Romantic European tradition. 

  Paine studied in Berlin (1858-1861) and after returning to the USA gave public lectures on music before taking up a teaching appointment at Harvard.  In 1875 he was appointed as the university’s first Professor of Music, the first music professorship appointment in the USA. 

  Lang was a consummate musician and leading musical figure in Boston during the nineteenth and early twentieth centuries and was active in many musical spheres.  He was an outstanding pianist, organist, and conductor, both choral and orchestral, and was the conductor for the American premiere of Tchaikovsky’s Bb min. Piano Concerto with Hans von Bulow as soloist in October 1875.  Lang was a progressive musician and an ardent Wagnerian who instilled in his students similar progressive musical sympathies and tastes. 

  Foote frequently performed with the Kneisel Quartet (1885-1917), the foremost chamber ensemble of its kind in the USA at that time.  In addition to performing the standard chamber music repertoire the Kneisel Quartet also regularly performed works by contemporary American composers, and many of Foote’s works (as well as those of his colleagues from the Second New England School) were performed by this ensemble. 

  In the table the sections are identified by their tempo marks.  Rehearsal numbers are added for ease of reference.  The rehearsal numbers are stated in bold, while the plain numbers indicate the number of bars beyond the rehearsal number and beginning with the first bar after the rehearsal number.  For example, the reference 8 (+8) means rehearsal number 8 plus an additional eight bars. 

  La Divina Commedia (The Divine Comedy) by the Italian poet, Dante Alighieri (1265-1321), is in three parts – Inferno, Purgatorio, Paradisio – and Canto V of Inferno tells the story of the adulterous love between the poem’s two principal characters, Paolo and Francesca, as they journey into Hell.  Dante’s Francesca has also inspired a number of other musical works, amongst which are two operas – one by by Rakhmaninov in 1906 and another Riccardo Zandonai in 1914 – and at least two orchestral compositions – Tchaikovsky’s symphonic fantasia Francesca da Rimini Op. 32 (1876), and a symphonic poem by Foote’s younger nineteenth-century American colleague Henry K. Hadley (1905). 

  J. T. Howard (1946): Our American Music, 3rd ed, p. 312.  Thomas Y. Crowell, N.Y.