Arthur William Foote
(geb. Salem, Massachusetts, 5 March 1853 — gest. Boston, 8 April
1937)
Symphonischer Prolog: Francesca
da Rimini op. 24
»… nessun maggior dolore che ricordarsi del tempo felice nella miseria
…«(Dante)
(Die Notenbeispiele zu diesem Text finden Sie unten in der englischen
Übersetzung!)
In der meisten Zeit der kolonialen Epoche und bis zu den frühen
Jahren des 20. Jahrhunderts spielte die Region New England eine führende
Rolle in der Entwicklung amerikanischer Kunstmusik. Bis zur Mitte
des 19. Jahrhunderts war die Stadt Boston und ihre Umgebung zum musikalischen
Nabel der Region geworden, besonders hinsichtlich des Musikverlagswesens
und des Instrumentenbaues. Auch die allmählich zunehmende Bedeutung
von Musik als akademischer Disziplin in der höheren Bildung hatte
zu dieser Zeit an der Harvard-Universität ihre Anfänge. Boston brachte
außerdem eine Reihe wichtiger musikalischer Gesellschaften sowie
zwei der frühesten amerikanischen Konservatorien hervor, die beide
1867 gegründet wurden – das Boston Conservatory und das New England
Conservatory of Music.Die sogenannte ›Second New England School‹,
auch bekannt als die›Boston Group‹, ging
aus diesen Entwicklungen hervor; ihre führenden Köpfe waren John
Knowles Paine (1839–1906) ,der
Mentor der Gruppe, sodann Arthur Foote (1853–1937), George Chadwick
(1854–1931), Horatio Parker (1863–1919) und Amy Beach (1867–1944).
Sie alle trugen zur Entwicklung der Kunstmusik in den Vereinigten
Staaten im letzten Viertel des 19. und im ersten des 20. Jahrhunderts
Bedeutendes bei, denn ihr Vermächtnis verhalf dem internationalen
Aufstieg Amerikas als Musik-Nation. Unter den Mitgliedern der Gruppe
waren nur Foote und Beach keine Karriere-Akademiker, auch wenn Foote
immerhin im Sommer 1911 für kurze Zeit Gast-Lektor und Leiter des
Musik-Derpartments der University of California, Berkeley war; zwischen
1921 und 1937 war er außerdem Angehöriger der Fakultät für Klavierspiel
am New England Conservatory.
Arthur William Foote fing mit zwölf Jahren an, Musikunterricht zu
nehmen; seine raschen Fortschritte ließen ihn sich schon nach zwei
Jahren am New England Conservatory einschreiben, wo er von 1867 bis
1870 studierte. Anschließend ging er ans Harvard College (1870–1874)
und studierte bei J. K. Paine (Tonsatz, Kontrapunkt, Komposition,
Musikgeschichte) und B. J. Lang (Klavier, Orgel). In
seinen letzten zwei Harvard-Jahren leitete er den Harvard Glee Club,
setzte dann sein Studium nach dem offiziellen Abschluß ein weiteres
Jahr lang fort und wurde schließlich der erste amerikanische Musiker
mit einem Magister-Abschluß (1875). Foote hat zwar nie in Europa
studiert, doch war er in einem Zeitraum von zwanzig Jahren insgesamt
achtmal dort, beginnend 1876, zufällig das gleiche Jahr, in dem erstmals
Richard Wagners gesamter Ring des Nibelungen in Bayreuth
aufgeführt wurde. Bei diesen Besuchen begegnete Foote vielen führenden
europäischen Musikern und wurde mit jüngsten künstlerischen Entwicklungen
und musikalischen Trends vertraut. Bei einem seiner Besuche, im Jahr
1883, nahm er in Paris ein paar Stunden bei dem ungarischen Pianisten
und Komponisten Stephen Heller. Schon nach seinem Magister-Abschluß
hatte Foote in Boston eine Schule für Klavierunterricht eröffnet,
wo er bis zum Ende seiner Laufbahn unterrichten sollte. Mehr als
30 Jahre lang gab er Konzerte als Pianist und Kammermusiker, war
Organist zweier Kirchen in Boston und komponierte äußerst rege. Er
verfaßte außerdem eine Reihe wertvoller musikpädagogischer Schriften
über Harmonielehre und Klavierspiel, und übersetzte die Abhandlung
über die Fuge des deutschen Theoretikers und Komponisten E. F. Richter
ins Englische. Viele der Werke von Foote erschienen im Verlagshaus
Arthur P. Schmidt Company in Boston, für das er außerdem unter den
Pseudonymen Ferdinand Meyer bzw. Carl Erich insgesamt 15 Sammlungen
mit Klavierstücken herausgab.
Foote komponierte eine beträchtliche Anzahl von Liedern, Chorwerke,
Kammer- und Orchestermusik, wovon das meiste zu seinen Lebzeiten
auch veröffentlicht wurde. Seine Kammermusik besonders der 1890er
Jahre verdankt sich in vielem der von Brahms; seine frühe Orchester-Trilogie
nach H. W. Longfellow's The Farewell of Hiawatha (1885), The
Wreck of the Hesperus (1887/8) und The Skeleton of Armor (1891)
erweist Anklänge an Wagner, der zum Teil auf Footes Lehrer Lang zurückging,
aber auch überhaupt auf den starken Einfluß der deutschen Musikkultur
in Boston während dieser Jahre. Sein späterer Stil entwickelt allerdings
eine weit eigenständigere, persönliche Stimme, und seine reifen Werke
sind bemerkenswert hinsichtlich der handwerklichen Meisterschaft
und ihres warmen, romantischen Tonfalls. Foote war auf allen professionellen
musikalischen Gebieten, auf denen er tätig war, in ganz Amerika hoch
geschätzt und respektiert. In den letzten dreißig Jahren seiner Karriere
nannte man ihn gar den ›Dekan aller amerikanischen Komponisten‹.
Die meisten seiner Orchesterwerke wurden vom Boston Symphony Orchestra
uraufgeführt und wurden von anderen großen Orchestern Amerikas regelmäßig
gespielt. Er bekam zahlreiche Ehrungen: 1898 wurde er zum Mitglied
des ›Institute of Arts and Letters‹, 1913 der ›American Academy of
Arts and Sciences‹ ernannt, erhielt Ehrendoktorate vom Trinity College
zu Hartford/Connecticut, vom Dartmouth College of New Hampshire ,
und er war Gründungsmitglied sowie von 1909 bis 1912 Landespräsident
der der ›American Guild of Organists‹.
Francesca da Rimini wurde 1890 komponiert,
als Foote auf der Höhe seiner Kräfte war; die Musik zeugt von technischem
Wagemut und Meisterschaft musikalischer Mittel, wurde 1893 in Boston
uraufgeführt und dauert 16 Minuten. Es folgt einer Sonatenform typisch
für Sinfonie-Kopfsätze (vgl. folgende Tabelle).
Abschnitt |
Gliederung anhand der Tempoangaben |
Introduktion |
Andante sostenuto – Quasi recitativo:
maestoso [5(+7] |
Exposition |
Allegro assai [5+8
– 14] |
Durchführung |
(Allegro assai; Fortsetzung)
[14 – 19+8] |
Reprise |
(Allegro assai; Fortsetzung)
– Tranquillo: ma in tempo [19+8 – 25+2] |
Coda |
L'istesso tempo [25+3
– Schluss] |
Die Komposition beruht auf einem Zitat aus dem fünften Gesang des
ersten Teils (Inferno) aus Dantes Göttlicher Komödie. Darin
beantwortet Francesca eine entsprechende Frage des Dichters mit den
Worten »kein Schmerz ist größer als die Erinnerung an glückliche
Zeiten in Tagen des Elends«. Foote malt den ersten Teil dieses Zitats
in dunklen, düsteren Tönen, doch den zweiten in lebendigeren Klängen.
Der Autor John Tasker Howard bemerkte dazu, es sei »wahrscheinlich
sein bestes Werk. In seiner Durchführung gewissermaßen programmatisch,
beginnt die Musik mit einer Introduktion, die ein einziger, tiefer
Seufzer zu sein scheint, gefolgt vom Kreischen und Erschauern der
armen verdammten Seelen im Höllenfeuer. Das erste Thema scheint in
seiner Leidenschaft Francescas Erinnerung an ihre Liebe wiederzuspiegeln;
die anderen Themen und ihre Durchführung spinnen eine dramatische
und tragische Geschichte über Lebe und Vergeltung.«
Francesca da Rimini beginnt mit einer ausführlichen langsamen
Introduktion, die die erste Themengruppe enthält (Notenbeispiel 1).
Sie führt zu einer Exposition, die mit dem Thema a2 beginnt, dann
teilweise auf die erste Themengruppe zurückgreift, wonach drei weitere
Themengruppen nacheinander erscheinen (Notenbeispiel 2). Das tiefe
Gefühl einer Vorahnung in der Einleitung macht in der Exposition
Platz für lebhaftere Musik, zweifellos die »glücklichen Zeiten« aus
dem Dante-Zitat. In der Durchführung arbeitet Foote verschiedene
thematische Ideen weiter aus, und in der Reprise wird das Material
in gewisser Weise noch verdichtet. Hier wendet sich die Musik zugleich
in die Dur-Tonika, und eine ausführliche Coda – im Prinzpip eine
ausgiebige Kadenz-Idee – entfaltet sich über einem ausgeschmückten
Tonika-Orgelpunkt. Das Werk endet ruhig; die Musik verliert sich
allmählich ins Nichts. Der Blechbläser-Satz verrät den besonderen
Einfluß Wagners (vgl. 4, 6-10,
etc) sowohl in der Ensemble-Behandlung wie auch ihrer Kombination
mit den Holzbläsern (besonders in tiefer Lage), um einen vollen,
manchmal dunklen Klang zu erzeugen. Auch die Kombination solistischer
Blechbläser und Holzbläser in einer Reihe bestechender Kombinationen
zeugt von Footes glücklichem Händchen für Klangfarben einer Art,
die ebenfalls manchmal an Wagner erinnern (vgl. 11+4-12+4,
etc). Der Einfluß von Brahms hingegen zeigt sich in der Art und Weise,
wie Foote wiederholte thematische Ideen variiert, wie auch in der
Wiederaufnahme älterer Themen, nachdem bereits eine neue Themengruppe
erreicht wurde. (So wird z. B. Motiv a6 bei 6+3
nach den Themengruppen b und c eingeführt, und auf ähnliche Weise
folgt Motiv b5 nach Themengruppe d). Footes Francesca da Rimini läßt
sich klar in die Deutsch-Österreichische Schule des späten 20. Jahrhunderts
einordnen und ist ein zuverlässiges, vollendetes Werk eines jungen
amerikanischen Komponisten, der sich deutlich zu dieser Tradition
bekennt. Dessen ungeachtet ist das Werk zugleich ein sehr gutes Beispiel
für die zweite New England Schule und reflektiert somit einen Aspekt
der musikalischen und aesthetischen Ideologie, die in Amerika gegen
Ende des 19. Jahrhunderts vorherrschte.
Partitur und Stimmen zu Francesca da Rimini sind bei Kalmus
erschienen. Zur Zeit der Abfassung dieses Textes gab es zwei CD-Einspielungen
des Werkes, eine mit dem Louisville Orchestra unter Leitung von Jorge
Mester (Albany Records, 2006, unter dem Titel Louisville Orchestra:
First Edition Encores) sowie eine CD mit weiteren Werken Footes
bei Naxos im Rahmen der Reihe ›American Classics‹ (2009), mit dem
Seattle Symphony Orchestra unter Gerard Schwarz.
R. A. Dee, Ph.D., Hull, United Kingdom, September 2009
Unter
den führenden Musik-Gesellschaften Bostons waren die ›Handel
and Haydn Society‹ (gegründet 1815, Amerikas älteste Oratorien-Vereinigung),
die ›Harvard Musical Association‹ (gegr. 1837); ›Germania Musical
Society‹ (1849–1854), der ›Mendelssohn Quintette Club‹ (gegr.
1849) und die ›Euterpe Society‹ (gegr. 1879).
Man
nennt diese Gruppe von Komponisten so aufgrund ihrer starken
Angelsächsischen Verwurzelung, und auch, weil fast alle ihrer
Mitglieder in Deutschland Musik studiert hatten und später in
Boston als Organist oder Lehrer oder beides Karriere machten.
Sie kultivierten zugleich die Genres Lied, Kantate, Oratorium
und Instrumentalmusik in den größeren abstrakten Formen klassisch-romantischer,
europäischer Tradition.
Paine
studierte in Berlin (1858–1861) und gab nach seiner Rückkehr
in die USA öffentliche Musikvorträge, bevor er Lehrer in Harvard
wurde. 1875 ernannte ihn die Universität zum ersten Musikprofessor
in ganz Amerika.
Lang
war um die Jahrhundertwende ein gefragter Musiker und und eine
führende Figur in Boston, ein außergewöhnlicher Pianist, Organist,
Chor- und Orchesterdirigent. Unter anderem leitete er im Oktober
1875 die Uraufführung von Tschaikowskys erstem Klavierkonert
mit Hans von Bülow als Solist. Lang war ein fortschrittlicher
Musiker und glühender Wagner-Verehrer, der in seinen Studenten
ähnlich fortschrittliche musikalische Sympathien und entsprechenden
Geschmack zu wecken verstand.
Foote
konzertierte regelmässig mit dem Kneisel Quartett (1885–1917),
dem damals besten Ensemble Amerikas dieser Art. Neben dem Standard-Repertoire
spielte das Kneisel-Quartett auch regelmäßig zeitgenössische
amerikanische Werke, viele Stücke von Foote wie auch seiner KollegInnen
aus der Second New England School.
In
der Tabelle werden die Abschnitte durch ihre Tempo-Angaben gekennzeichnet.
Zur besseren Auffindung wurden Studierziffern beigegeben, die
fett gedruckt sind, während die geraden Ziffern die Anzahl der
Takte vor beziehungsweise nach der Studierziffer kennzeichen.
So bedeutet die Angabe 8 (+8) beispielsweise
Studierziffer 8 plus acht weiterer Takte.
La
Divina Commedia von Dante Alighieri (1265–1321) hat drei
Teile – Inferno, Purgatorio, Paradiso.
Canto V des Inferno berichtet von der Erinnerung an
die Jugendliebe von Paolo und Francesca während der Reise in
die Hölle. Dantes Francesca hat eine Reihe von Kompositionen
inspiriert, darunter zwei Opern (Sergej Rachmaninow, 1906;
Riccardo Zandonai, 1914) und wenigstens zwei Orchesterwerke
Tschaikowskis gleichnamige sinfonische Fantasie op. 32 (1876)
und eine Tondichtung von Footes jüngerem amerikanischen Zeitgenossen
Henry K. Hadley (1905). [Anmerkung des Übersetzers: Francesca
wurde von ihrem Ehemann wegen Ehebruchs ermordet. Weitere Opern
dazu stammen u. a. von Hermann Goetz (1876) und Ambroise Thomas
(1882); vor allem bezieht sich auch Franz Liszt in seiner Dante-Sonate
(1837) wie auch in der Dante-Sinfonie (1856) auf diese Episode;
im Mittelteil des Inferno-Satzes der Sinfonie wird die gesamte
Francesca-Szene dargestellt.]
J.
T. Howard (1946): Our American Music, 3. Auflage, S.
312. Thomas Y. Crowell, N.Y.
|
Arthur William Foote
(b. Salem, Massachusetts, 5 March 1853 – d. Boston Mass., 8 April
1937)
Symphonischer Prolog: Francesca
da Rimini Op. 24
(“ … nessum maggior dolore Che ricordarsi del tempo felice Nella
miseria … ”)
Throughout much of the colonial era and until the early years of
the twentieth century the New England region played a foremost role
in the development of American art music. By the middle of
the nineteenth century the city of Boston and its environs had become
the hub of musical activity in the region with regard to music publishing
and instrument manufacture, and the gradual emergence of music as
an important academic discipline in higher education had its beginnings
at Harvard in the early years of the nineteenth century. In
addition, Boston boasted two of America’s earliest music conservatories,
both founded in 1867 – the Boston Conservatory and the New England
Conservatory of Music, as well as a number of important music societies. The
so-called Second New England School otherwise known as the ‘Boston
Group’ emerged
out of these developments, and its principal members were J. K. Paine
(1839-1906), the
group’s mentor, Arthur Foote (1853-1937), George Chadwick (1854-1931),
Horatio Parker (1863-1919) and Amy M. Beach (1867-1944). This
group of musicians contributed significantly to the development of
art music in the United States during the last quarter of the nineteenth
century and the first quarter of the twentieth by virtue of their
individual and collective legacies which helped to raise the international
profile of America as a musical nation. Among the group’s members
only Foote and Beach were not career academics although Foote was
briefly a guest lecturer and acting chairman of the Music Department
at the University of California, Berkeley during the summer of 1911
and, between 1921 and 1937, was a member of the piano faculty at
the New England Conservatory.
Arthur William Foote began his music education at age twelve but
his rapid progress during the following two years saw him enrolled
into the New England Conservatory (1867-1870) after which he attended
Harvard College (1870-1874) and studied with J. K. Paine (counterpoint,
fugue, composition and music history) and B. J. Lang (organ, piano). During
his final two years at Harvard Foote conducted the Harvard Glee Club
and, on completing his undergraduate studies, continued his studies
for a further year at Harvard and became the first American musician
to graduate with the Master of Arts degree (1875). Although
he never studied in Europe Foote visited Europe eight times over
a twenty-year period beginning in 1876, this first visit coinciding
with the first Wagner festival at Bayreuth at which The Ring cycle
was performed. During these visits Foote took the opportunity
to meet many of Europe’s leading musicians and familiarise himself
with recent musical trends and artistic developments in Europe. On
his visit in 1883 Foote also had some lessons in Paris with the Hungarian-born
pianist and composer Stephen Heller. On graduating in 1875
Foote opened up a piano teaching studio in Boston where he taught
for the remainder of his career, in addition to which he gave numerous
recitals as a pianist and organist, and was a noted chamber musician as
well as organist of two Boston churches for over thirty years while
pursuing a busy composing schedule. He also wrote a number
of valuable pedagogic works on harmony and piano playing, and translated
into English the treatise on fugue by the German composer and theorist,
E. F. Richter. Many of Foote’s works were published by the
Arthur P. Schmidt Company of Boston for whom he also edited some
fifteen collections of piano pieces, often under the pseudonym of
Ferdinand Meyer or Carl Erich.
Foote composed a considerable amount of vocal, choral, chamber and
orchestral music, most of which was published during his lifetime. His
chamber music – especially that composed during the early 1890s –
is indebted to Brahms, while his early choral-orchestral trilogy
of H. W. Longfellow’s The Farewell of Hiawatha (1885), The
Wreck of the Hesperus (1887-1888) and The Skeleton of Armor (1891)
evidences the influence of Wagner. This was due in part to
Lang’s influence on Foote, as well as the strong Germanic musical
culture that prevailed in Boston during the early part of his career. His
later style, though, evinces a more individual and personal voice,
and his mature works are notable for their warm romanticism and superior
craftsmanship. In all of his professional musical activities
Foote was highly regarded and respected throughout America, and during
the last three decades of his career Foote was regarded as the “Dean
of American Composers.” Most of his major orchestral works
were premiered by the Boston Symphony Orchestra and were regularly
performed by other major American orchestras. He received various
honours: he was elected a member of the Institute of Arts and Letters
(1898) and a Fellow of the American Academy of Arts and Sciences
(1913). He received honorary doctorates from Trinity College
of Hartford, Connecticut and Dartmouth College of New Hampshire and,
as a charter member of the American Guild of Organists, served as
National President of the AGO between 1909 and 1912.
Francesca da Rimini was composed in 1890
when the composer was at the height of his powers and the music amply
demonstrates his technical prowess and mastery of musical means. The
work was premiered in Boston in 1893 and is about 16:00 mins. long. It
is in first movement sonata form (see following table).
Section |
Sectional disposition based
on tempo indications |
Introduction |
Andante sostenuto – Quasi recitativo:
maestoso [5(+7] |
Exposition |
Allegro assai [5+8
– 14] |
Development |
Allegro assai (cont’d) [14 – 19+8] |
Recapitulation |
Allegro assai (cont’d) – Tranquillo:
ma in tempo [19+8 – 25+2] |
Coda |
L’istesso tempo [25+3
– end] |
Foote’s bases his work on a quotation from Canto V of Inferno,
the first part of Dante’s La Divina Commedia (The Divine
Comedy). In
the quotation from the poem Francesca replies to Dante’s question
and says “… nessum maggior dolore Che ricordarsi del tempo felice
Nella miseria …” (there is no greater pain than to recall, in
wretchedness, a happy time). Foote represents the first
part of this quotation by music of a sombre and ominous tone, whereas
the latter part of the quotation is represented by music of a more
spirited character. Of this work the writer John Tasker Howard
notes
Foote took the episode of Francesca da Rimini from Dante
for his symphonic prologue, probably his most distinguished work. Somewhat
programmatic in its development, the music opens with an introduction
that seems to be a long, deep sigh, followed by the shrieking and
shuddering of the poor damned souls in inferno. The first theme,
in its passion, seems to be Francesca’s recital of her love story;
the other themes and their development weave a dramatic and tragic
tale of love and retribution.
Francesca da Rimini opens with an extended slow introduction
comprising the first group of themes (Ex. 1) which then leads into
the exposition beginning with theme a2.
Ex. 1 – Thematic group ‘a’ in the introduction
and exposition
![1](946_0clip_image006.png) ![12](946_0clip_image001.png) ![13](946_0clip_image002.png) ![14](946_0clip_image003.png) ![15](946_0clip_image004.png)
In the exposition the first thematic group is revisited in part,
after which three new groups of themes gradually make their appearance
(Ex. 2). The deep sense of foreboding that prevailed in the
introduction gives way in the exposition to a more spirited music,
undoubtedly the “happy time” in the Dante quotation.
Ex. 2 – Thematic groups ‘b’-‘d’ in the exposition
![2](946_0clip_image007.png) ![3](946_0clip_image008.png) ![4](946_0clip_image009.png) ![5](946_0clip_image010.png) ![6](946_0clip_image011.png) ![7](946_0clip_image012.png) ![8](946_0clip_image013.png) ![9](946_0clip_image015.png)
In the development section Foote works out various thematic ideas
more fully, and in the recapitulation section he somewhat compresses
the thematic material. At this point the music also changes
to the tonic major and an extended coda – basically an extended cadential
idea – unfolds over a decorated tonic pedal point and the work closes
quietly as the music gradually disappears into silence.
In his use of the brass Foote acknowledges Wagner’s influence (e.g. 4, 6-10,
etc) both in the way this body of instruments is employed as an ensemble,
and also the manner in which he combines the brass and the woodwind,
especially the lower woodwind, to create a rich and, at times, dark
sonority. Also, the way in which solo brass and woodwind are
employed in a variety of striking combinations attests to Foote’s
keen ear for instrumental timbre in a manner which is at times very
reminiscent of Wagner (e.g. 11+4-12+4,
etc). Brahms’ influence can, however, be seen in the way Foote
varies a repeated thematic idea, as well by the way he often revisits
an earlier thematic group after having moved to a new thematic group
(e.g. motive a6 is introduced at 6+3 after thematic
groups ‘b’ and ‘c’, and motive b5 is similarly introduced after thematic
group ‘d’ has occurred). Foote’s Francesca da Rimini clearly
belongs to the late nineteenth-century Austro-German school and is
an assured and accomplished work by a young American composer belonging
to that tradition. Nevertheless, the work is a very fine example
of the Second New England School and reflects one aspect of the musical
and aesthetic ideology that prevailed in America toward the end of
the nineteenth century.
The full score and orchestral parts of Francesca da Rimini are
published by Edwin F. Kalmus. At the time of writing there
are two available recordings of the work. The first is by the
Louisville Orchestra conducted by Jorge Mester and published in 2006
by Albany Records under the title Louisville Orchestra: First
Edition Encores. The second recording, which contains
performances of this work along with other works by Foote, was released
in 2009 by Naxos in their ‘American Classics’ series. The performance
in this second recording is by the Seattle Symphony Orchestra under
Gerard Schwarz.
R. A. Dee, Ph.D.
Hull, United Kingdom.
September 2009
Among
the principal music societies in Boston were the following: the
Handel and Haydn Society founded in 1815, and is America’s oldest
oratorio society; Harvard Musical Association founded in 1837;
Germania Musical Society, 1849-1854; Mendelssohn Quintette Club
founded in 1849; the Euterpe Society founded in 1879.
This
group of composers is so called because of their strong Anglo-Saxon
heritage and also because almost all of its members completed
their musical training in Germany and subsequently pursued a
career in the Boston area as organist or teacher, or both. They
also all cultivated the genres of song, cantata, oratorio, and
instrumental composition in the larger abstract forms of the
Classic-Romantic European tradition.
Paine
studied in Berlin (1858-1861) and after returning to the USA
gave public lectures on music before taking up a teaching appointment
at Harvard. In 1875 he was appointed as the university’s
first Professor of Music, the first music professorship appointment
in the USA.
Lang
was a consummate musician and leading musical figure in Boston
during the nineteenth and early twentieth centuries and was active
in many musical spheres. He was an outstanding pianist,
organist, and conductor, both choral and orchestral, and was
the conductor for the American premiere of Tchaikovsky’s Bb
min. Piano Concerto with Hans von Bulow as soloist in October
1875. Lang was a progressive musician and an ardent Wagnerian
who instilled in his students similar progressive musical sympathies
and tastes.
Foote
frequently performed with the Kneisel Quartet (1885-1917), the
foremost chamber ensemble of its kind in the USA at that time. In
addition to performing the standard chamber music repertoire
the Kneisel Quartet also regularly performed works by contemporary
American composers, and many of Foote’s works (as well as those
of his colleagues from the Second New England School) were performed
by this ensemble.
In
the table the sections are identified by their tempo marks. Rehearsal
numbers are added for ease of reference. The rehearsal
numbers are stated in bold, while the plain numbers indicate
the number of bars beyond the rehearsal number and beginning with
the first bar after the rehearsal number. For
example, the reference 8 (+8) means rehearsal
number 8 plus an additional eight bars.
La
Divina Commedia (The Divine Comedy) by the Italian
poet, Dante Alighieri (1265-1321), is in three parts – Inferno, Purgatorio, Paradisio –
and Canto V of Inferno tells the story of the adulterous
love between the poem’s two principal characters, Paolo and
Francesca, as they journey into Hell. Dante’s Francesca
has also inspired a number of other musical works, amongst
which are two operas – one by by Rakhmaninov in 1906 and another
Riccardo Zandonai in 1914 – and at least two orchestral compositions
– Tchaikovsky’s symphonic fantasia Francesca da Rimini Op.
32 (1876), and a symphonic poem by Foote’s younger nineteenth-century
American colleague Henry K. Hadley (1905).
J.
T. Howard (1946): Our American Music, 3rd ed, p. 312. Thomas
Y. Crowell, N.Y.
|