Wilhelm Stenhammar
(geb. Stockholm, 7. Februar 1871 — gest. Stockholm, 20. November 1927)

Symfoni, op. 34
(1911-15)

I Allegro energico
II Andante
III Scherzo. Allegro ma non troppo presto
IV Finale. Sostenuto; Allegro vivace; Tranquillamente; Allegro ma non troppo

Vorwort
Nur wenige Komponisten seiner Zeit stammten aus einer derart musikalischen Familie wie (Carl) Wilhelm (Eugen) Stenhammar. Sein Vater, Per Ulrik Stenhammar (1828-75), von Beruf Architekt, komponierte Lieder und geistliche Chorwerke, war als Pianist und Organist tätig und wurde gar Mitglied der Königlichen Musikalischen Akadamie. Per Ulriks Kompositionslehrer, Adolf Fredrik Lindblad (1801-78), war zugleich sein Onkel. Oscar Fredrik Stenhammar (1834-84), Per Ulriks Bruder und Wilhelms Onkel, seine Frau Fredrika (Andrée) Stenhammar (1836-80) waren Opernsänger; und schliesslich arbeitete ihre Tochter, Elsa Elfrida Marguerite Stenhammar (1866-1960) als Chorleiterin, Musiktheorielehrerin, Organistin und Sängerin. So wundert es also nicht, dass Wilhelm schon als Kind komponierte, Klavier spielte und gemeinsam mit seinen Geschwistern und Kindern aus dem Freundeskreis der Familie in einem Chor sang. Vielleicht war seine frühe Beschäftigung mit der Musik der Grund, dass er auf eine formale musikalische Ausbildung weitgehend verzichten konnte: Zwar studierte er privat Klavier und Musiktheorie bei verschiedenen Lehrern in Stockholm und Berlin, aber als Komponist und Dirigent — so der Stenhammar-Spezialist Bo Wallner — gilt er als Autodidakt.

Den ersten Durchbruch erlebte Wilhelm Stenhammar 1894 zugleich als Pianist und Komponist mit der Uraufführung seines Ersten Klavierkonzerts.. Um diese Zeit begann er auch eine langwährende Zusammenarbeit mit dem Aulin-Quartett. Als er 1897 zum ersten Mal als Dirigent mit der Uraufführung seiner Konzertouvertüre Excelsior! in Erscheinung trat, war dies der Beginn einer langjährigen Dirigiertätigkeit: Kapellmeister der Stockholmer Philharmonie (1897-1900), der Königlichen Oper (1900-01), der Neuen Philharmonischen Gesellschaft (1904-06) und der Göteborger Orchestervereinigung (1906-22) und schliesslich wieder der Königlichen Oper (1924-25). Mit seiner Arbeit in Göteborg verhalf er der dortigen Orchestervereinigung zu beachtlicher musikalischer Qualität und hohem Ansehen, er initiierte die schwedischen Erstaufführungen für viele erstrangige Werke ausländischer Zeitgenossen (z.B. Debussy, Reger, Richard Strauss und Mahler) und lud seine Freunde Jean Sibelius und Carl Nielsen zu festlichen Aufführungen ihrer Werke ein.

In seinem dreibändigen Mammutwerk Wilhelm Stenhammer och hans tid (Stockholm, 1991) teilt Bo Wallner das Schaffen des Komponisten in drei Perioden ein. Die ersten Werke gehören zur skandinavischen Spätromantik mit starkem Einfluss von Brahms und (besonders) Wagner. Die Werke der zweiten Periode, etwa ab 1900, bezeugen ein deutlich tiefer greifendes Interesse an technischen Mitteln wie motivische Ausarbeitung und konkurrierende Tonalitäten. Bezüge zu Werken und Stilmerkmale älterer Zeiten (insbesondere zu Beethoven) und des Impressionismus, oft in demselben Werk gegenübergestellt, sind keine Seltenheit. Charakteristische Werke aus dieser Zeit sind u.a. das Dritte und Vierte Streichquartett, das Zweite Klavierkonzert und die Kantate Ett folk. Die letzte Periode begann um 1909 mit seiner Entscheidung für ein langjähriges Kontrapunktstudium; die Werke dieser Periode werden durch eine bisher unerreichte Freiheit der einzelnen Stimmen, eine Leichtigkeit des Orchestersatzes und eine Relativierung der Tonalität zugunsten der kontrapunktischen Entfaltung gekennzeichnet. Zu den Hauptwerke dieser Reifezeit zählen die letzten zwei Streichquartette, die die Serenade Op. 31 und das vorliegende Werk, die Symfoni, op. 34.

Heutzutage wird die Symfoni, op. 34 als Stenhammars Zweite Symphonie bezeichnet. Das hat seine Berechtigung, denn zwölf Jahre zuvor hatte Stenhammar eine F-Dur Symphonie komponiert, die er kurz nach ihrer Uraufführung zurückzog. Der Grund dafür dürfte wohl in seiner Begegnung mit der Zweiten Symphonie von Jean Sibelius liegen — neben diesem seiner Ansicht nach bahnbrechenden Werk dürfte ihm sein eigenes, stark von Wagner, Bruckner und Brahms beeinflusstes Werk unreif vorgekommen sein. Wegweisend war wohl auch die Erste Symphonie seines Freundes Carl Nielsen, die er kurz vor dem Beginn der Arbeit an der eigenen Symfoni, op. 34 dirigierte. Nach einem Vermerk des Komponisten schrieb er «einige Motive» 1911 in der Villa Borghese (Rom) während einer Erholungsreise nieder. Den ersten Satz vollendete er im Sommer 1912, die weiteren drei Sätze 1914-15 in Mellanklef und Göteborg; die autographe Partitur trägt das Datum 15. April 1915. Die Uraufführung fand am 22. April 1915 — genau eine Woche später — beim Schwedischen Musikfest in Göteborg statt, der Widmungsträger des Werks — die Göteborger Orchestervereinigung — spielte unter der Leitung des Komponisten. Die Symfoni op. 34 galt bald als eine der wichtigsten schwedischen Kompositionen überhaupt, und wurde in den folgenden Jahren mehrmals aufgeführt, hat jedoch ausserhalb Schwedens nie richtig Fuss fassen können. Das ist sehr zu bedauern, denn das Werk gilt nicht nur als eins von Stenhammars besten, sondern auch als wichtige Etappe in der Loslösung der skandinavischen Musik von deutschen Modellen und Stilrichtungen. In mehrfacher Hinsicht kehrt Stenhammar dem üppigen Klang und Satzgewebe der deutschen Romantik den Rücken: der Orchestersatz ist streng, klar — oft «asketisch», obwohl es dem Werk keineswegs an Farbe und Dramatik fehlt! — und besonders in den Ecksätzen ausgesprochen polyphon; statt einer chromatisch verwickelten Dur- oder Molltonalität lässt er die dorische Kirchentonart walten. (Es gibt freilich deutliche Ausnahmen, z.B. das häufige Vorkommen von Leittönen am Ende des ersten Satzes, die impressionistisch angehauchten Ganztonfiguren im Mittelteil des Scherzos.) Das thematische Material erinnert stark an schwedische Volksmusik, ohne dass Zitate vorkommen.

Die Partitur wurde schon 1916 von Abraham Hirsch in Stockholm veröffentlicht, eine Taschenpartiturausgabe erschien erst 1952 beim Stockholmer Verlag Carl Gehrmann. Unter Stenhammars Werken ist die Symphonie g-moll Op. 34 wohl das am meisten eingespielte. Schon in der Ära der Schellackplatte wurde sie einmal aufgenommen: vom Göteborger Radioorchester unter der Leitung von Sixten Eckerberg. Seit der Einführung der Langspielplatte ist sie mehrmals eingespielt worden: von Tor Mann und der Stockholmer Philharmonie (1959: RCA LM bzw. LSC 9854, LP; Swedish Society Discofil SLT 33198, LP; und SCD 1014, CD), von Stig Westerberg und der Stockholmer Philharmonie (1979; Caprice CAP 1151, LP; CAP 21151, CD); zweimal von Neeme Järvi und dem Göteborger Sinfonieorchester (1985: BIS LP 251, BIS CD 251, und BIS CD 714-16; 1993: Deutsche Grammophon 445 857-2); von Paavo Järvi und der Stockholmer Philharmonie (1996, Virgin 45244), und von Petter Sundkvist und dem Royal Scottish National Orchestra (1996, Naxos 8.553888).

Stephen Luttmann, 2007

Aufführungsmaterial ist von Gehrmans Musikförlag, Stockholm zu beziehen. Nachdruck eines Exemplars aus der Sammlung Christoph Schlüren, München.

Wilhelm Stenhammar
(b. Stockholm, 7 February 1871 — d. Stockholm, 20 November 1927)

Symfoni, op. 34
(1911-15)

I Allegro energico
II Andante
III Scherzo. Allegro ma non troppo presto
IV Finale. Sostenuto; Allegro vivace; Tranquillamente; Allegro ma non troppo

 

Preface
Few composers of his time came from such a pronouncedly musical family as (Carl) Wilhelm (Eugen) Stenhammar. His father, Per Ulrik Stenhammar (1828-75), an architect by profession, composed songs and sacred choral works, was active as a pianist and organist, and even became a member of the Royal Musical Academy. Per Ulrik’s composition teacher, Adolf Fredrik Lindblad (1801-78), also happened to be his uncle. Oskar Fredrik Stenhammer, Per Ulrik’s brother and Wilhelm’s uncle, was an opera singer, as was his wife, Fredrika (Andrée) Stenhammar (1836-80). Their daughter Elsa Elfrida Marguerite Stenhammar (1866-1960) was a choral director, instructor of music theory, organist, and singer as well. It should hardly surprise that as a child Wilhelm composed, played piano, and sang in a chorus that also included his siblings and children from his parents’ circle of friends. Perhaps because of his intensive occupation with music in his early years, Wilhelm was able to largely forgo formal msuical training. He studied piano and music theory privately under various teachers in Stockholm and Berlin, but the Stenhammar specialist Bo Wallner maintains that as a composer and conductor he was self-taught.

Wilhelm Stenhammar’s first musical breakthrough was simultaneously as a pianist and composer, with the premiere of his First Piano Concerto in 1894. Around this time he also began an artistic collaboration with the Aulin Quartet that lasted for many years. In 1897 he made his first appearance as a conductor in a performance of his concert overture Excelsior! Thus began his life as a conductor, which lasted almost up to his death: first as conductor of the Stockholm Philharmonic (1897-1900), then as conductor of the Royal Opera (1900-01), the New Philharmonic Society (1904-06), the Gothenburg Orchestral Society (1906-22), and again the Royal Opera (1924-25). In Gothenburg he saw to the increased reputation and quality of the Orchestral Society’s musical activity, gave first Swedish performances of many works of the first rank by foreign composers (among them Debussy, Reger, Richard Strauss, and Mahler), and invited his friends Jean Sibelius and Carl Nielsen to festival performances of their works.
In his mammoth three-volume work Wilhelm Stenhammar och hans tid (Stockholm, 1991) Bo Wallner divides Stenhammar’s compositions into three periods. The first works are of a piece with Scandinavian late romanticism, with the strong influence of Brahms and especially Wagner. The works of the second period, from about 1900 on, betray a much deeper interest in such technical means as motivic development and competing tonalities. References to works and style characteristics of earlier times (especially to those of Beethoven) and of impressionism as well, often juxtaposed within the same work, occur frequently. Characteristic works form this period include the Third and Fourth String Quartets, the Second Piano Concerto and the cantata Ett folk. The last period was induced around 1909 by the beginning of a study of counterpoint that lasted several years; the works of this period are characterized by a freedom of individual voices surpassing that in his previous works, a lightness of orchestral texture, and a mitigation of the demands of tonality by the primacy of contrapuntal unfolding. Among the main works of Stenhammar’s maturity are the last two string quartets, the Serenade, op. 31, and the present work, the Symfoni, op. 34.

Nowadays the Symfoni, op. 34 is designated as Stenhammar’s Symphony no. 2. This has its justification, because indeed Stenhammar had composed a symphony in F major twelve years earlier, which he withdrew shortly after its premiere. The reason for this probably has to do with his encounter with the Second Symphony of Jean Sibelius — next to this work, which he considered pathbreaking, his own work, strongly influenced by Wagner, Bruckner, and Brahms, must have seemed immature to him. He must have also found some sense of direction in the First Symphony of his friend Carl Nielsen, a work he conducted shortly before beginning his own Symfoni, op. 34. According to a notation of the composer’s, he wrote down «a few motives» in the Villa Borghese in Rome during a trip to Italy he undertook in 1911 to restore his health. He composed the first movement in summer 1912, and the other three in 1914-15, all in Mellanklef and Gothenburg; the autograph score bears the cate 15 April 1915. The premiere took place exactly a week later, on 22 April 1915, at the Swedish Music Festival in Gothenburg. The dedicatee of the work, the Gothenburg Orchestral Society — performed under the baton of the composer. The Symfoni, op. 34 was soon regarded as one of the most important Swedish compositions up to that time, and was performed several times in the following years; however, it never established a firm footing outside of Sweden. This is regrettable, because the work is not only one of Stenhammar’s best, but it also marks an important stage in the separation of Scandinavian music from German models and styles. In several ways Stenhammar turns his back on German romanticism: The orchestral writing is strict, clear — often called «ascetic», although the work hardly lacks for color and drama! — and particularly in the outer movements decidedly polyphonic; instead of a chromatically inflected major or minor tonality, Stenhammar allows the Dorian mode to dominate. (Granted, there are notable exceptions, for instance the frequent leading tones at the end of the first movement, and the impressionistic whole-tone figures in the middle section of the Scherzo.) The thematic material is strongly reminiscent of Swedish folk music without actual quotation.
The score was published by Abraham Hirsch in Stockholm in 1916; a study score was published only many years later, in 1952, by the Stockholm publisher Carl Gehrmann. The Symfoni op. 34 may well be the most recorded of Stenhammar’s major works. Even in the 78-rpm era it was recorded once: by the Gothenburg Radio Orchestra conducted by Sixten Eckerberg. In the LP/CD era it has been recorded several times: by Tor Mann and the Stockholm Philharmonic Orchestra (1959: RCA LM and LSC 9854, LP; Swedish Society Discofil SLT 33198, LP; und SCD 1014, CD); by Stig Westerberg and the Stockholm Philharmonic Orchestra (1979; Caprice CAP 1151, LP; CAP 21151, CD); twice by Neeme Järvi and the Gothenburg Symphony Orchestra (1985: BIS LP 251, BIS CD 251, und BIS CD 714-16; 1993: Deutsche Grammophon 445 857-2); by Paavo Järvi and the Stockholm Philharmonic Orchestra (1996, Virgin 45244), und by Petter Sundkvist and the Royal Scottish National Orchestra (1996, Naxos 8.553888).

Stephen Luttmann, 2007

For performance material please contact Gehrmans Musikförlag, Stockholm. Reprint of a copy from the collection Christoph Schlüren, Munich.