Roland Coryn
(Kortrijk, 1938)

Tre Pezzi
(1995)

Roland Coryn begann seine musikalische Ausbildung an der Städtischen Schule für Musik, Wort und Tanz in Harelbeke. Anschließend studierte er am Königlichen Musikkonservatorium in Gent Musiklehre und Fuge (Julien Mestdagh), Klavier (Alex de Vries), Harmonielehre (Georges Lonque), Kontrapunkt (Rudolf Vansteenbrugge) und Komposition (Jan Decadt). Ferner legte er noch die Konzertreifeprüfung für Bratsche (Alphonse Volleman) und Kammermusik (Arie van de Moortel) ab.
Roland Coryn war als Pianist jahrelang Mitglied des Flämischen Klavierquartetts. Von 1964 bis 1977 spielte er Bratsche im Belgischen Kammerorchester. Für diese Orchester schrieb er das Werk Triptiek (Triptychon) für Flöte, Oboe und acht Streicher, mit dem er 1974 den Kompositionspreis ‚Jef Van Hoof' errang. Ein Jahr zuvor wurde Coryn bereits Preisträger des Tenuto-Wettbewerbs mit Quattro Movimenti für Orchester, auch komponierte er im Auftrag des Wettbewerbsträgers das Pflichtstück Fantasia für Klarinette und Klavier. Im Jahre 1979 wurde er erneut gebeten, die Pflichtstücke für den Wettbewerb zu schreiben, diesmal für die Abteilung Streicher: Improvisation I, II und III für Violine, Bratsche bzw. Cello, sowie Thoughts on a Theme für Kontrabass. Er schuf eine Anzahl Kammermusikwerke: Saxophonquartett, Klarinettenquartett, Sonatine für zwei Klarinetten, Sonate für zwei Klaviere, Sonate für Bratsche (oder Cello) und Klavier, 13 Miniaturen für Flöte und Streichquartett und Oktett für vier Holzbläser und vier Streicher.
Im Auftrag des Rundfunksenders BRT 3 schrieb Coryn seine Sonate für Orchester. Außerdem komponierte er noch etliche andere Orchesterwerke: Violinconcert, Due Pitture (das auch in einer Fassung für Blasorchester erschien), Concerto grosso für Streichorchester, Concerto per Banda, Tre Pezzi für Streichorchester, Concerto für Blasorchester und Fünf Konzertpräludien für Oboe solo und Blasorchester.
Roland Coryn war Lehrer für Klavier, Bratsche und Zusammenspiel an den Musikschulen in Harelbeke und Izegem. Am Königlichen Konservatorium in Gent gab er Kompositionsunterricht. Seine Schüler waren unter anderen Lucien Posman, Octaaf Van Geert, Bernard Baert, Willy Soenen, Rudi Tas, Dirk Blockeel und Mieke van Haute. Er leitete auch das New Conservatory Ensemble. Im Jahre 1977 wurde Roland Coryn zum Direktor des Städtischen Konservatoriums Ostende ernannt. Zwei Jahre später verließ er Ostende, um die Stelle des Leiters der Städtischen Musikschule Harelbeke zu übernehmen. Er quittierte 1996 den aktiven Dienst, um sich noch ausschließlich der Komposition zu widmen.
Seit 1993 is er Mitglied der Akademie der Schönen Künste, Literatur und Wissenschaften von Belgien. Er fungiert auch als musikalischer Ratgeber und Mitorganisator der Musikbiennale und des Internationalen Kompositionswettbewerb der Stadt Harelbeke.
Außer den bereits erwähnten Auszeichnungen empfing Roland Coryn 1986 den Koopal-Preis für sein kammermusikalisches Oeuvre, 1999 den Preis Visser Neerlandia für sein Gesamtwerk. Im selben Jahr schrieb er im Auftrag von Johan Duyck für den Genter Madrigalchor das Werk Deux Mille Regretz für gemischten Chor und Renaissanceinstrumente. Es folgten noch Chorwerke a cappella auf Texte von Emily Dickinson, William Blake und Maria Vasalis. Roland Coryn komponierte ferner das Oratorium Opus: Mensch für Sopran, Bariton, gemischten Chor, Jugendchor und Orchester und die Messe Winds of Dawn – Missa da Pacem für Sopran, Tenor, Bariton, gemischten Chor, Jugendchor und Orchester.

Über Tre Pezzi sagte der Komponist: ‚Diese Komposition für Streichorchester schrieb ich im Auftrag des Ensembles I Fiamminghi. In meinem Werk habe ich versucht, die vielen Möglichkeiten zu nutzen, die dieses Ensemble mir sowohl in technischer als auch musikalisch-koloristischer Hinsicht zu bieten hatte. Diese Gelegenheit habe ich ergriffen, um zahlreiche solistische Interventionen der Violine und des Cellos wie auch geteilte Stimmen innerhalb der verschiedenen Gruppen einzubauen. Mit diesen Divisi hoffe ich zwei verschiedene Absichten verwirklicht zu haben: einerseits eine stärkere Bezogenheit jedes einzelnen Spielers, andererseits eine breitere Streuung des Streicherklangs.
Bei meinem Entwurf stand mir das Concerto für Streicher von Igor Stravinsky als leuchtendes Vorbild vor Augen. Dieses großartige Werk durfte ich als Bratscher mehrfach mit ausführen und konnte es also sozusagen von innen heraus erleben. Hiermit endet jedoch schon der Vergleich. Im Laufe des Arbeitsprozesses ist nämlich nur das Gerüst schnell – langsam – schnell erhalten geblieben. Wie in der klassischen Ouvertüre wird der erste Satz in einem ruhigen Tempo eröffnet und auch abgeschlossen. In diesen langsamen Episoden werden die Elemente eingeführt, die die ganze Komposition beherrschen: Sekunde und Terz. Dieses Material wird in jedem der drei Sätze verarbeitet, und ich hoffe, dass ich damit die erwünschte Einheit zu Stande bringen konnte.
Die Minimumbesetzung ist 4/4/2/2/1. Selbstverständlich ist eine erweiterte Besetzung auch möglich, wobei jedoch die Soli erhalten bleiben sollen.'

Jan Dewilde (nach Angaben von Roland Coryn).
Übersetzung: Michael Scheck.

Für das Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an die Bibliothek des ‚Koninklijk Vlaams Conservatorium' in Antwerpen (www.artesis.be/conservatorium/bibliotheek/bibliotheek.htm). Diese Partitur wurde herausgegeben in Zusammenarbeit mit dem Studienzentrum für Flämische Musik (Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be).

Roland Coryn
(Kortrijk, 1938)

Tre Pezzi
(1995)

Roland Coryn started his music education at the Municipal Academy of Music, Drama and Dance in Harelbeke. Subsequently he moved on to the Royal Conservatory of Music in Ghent, where he earned First Prizes for solfège and fugue (Julien Mestdagh), piano (Alex de Vries), harmony (Georges Lonque), counterpoint (Rudolf Vansteenbrugge) and composition (Jean Decadt). There he was also awarded the Higher Diploma for viola (Alphonse Volleman) and chamber music (Arie van de Moortel).

As a pianist Roland Coryn was active in the Flemish Piano Quartet for many years; in the Belgian Chamber Orchestra he played the viola from 1964 to 1977. For this orchestra he wrote the work Triptiek (Triptych), a dixtuor (or decet) for flute, oboe and eight strings, with which he landed the Jef Van Hoof Prize in 1974. A year before already Coryn became laureate of the Tenuto competition with Quattro movimenti for orchestra as well as writing the set piece Fantasia for clarinet and piano commissioned by the Gemeentekrediet bank. In 1979 he was requested again to write set pieces for this competition, this time for the strings: Improvisaties I, II and III for violin, viola and violoncello respectively, and Thoughts on a Theme for double bass solo. Other works for chamber music by him are the Saxofoonkwartet, the Klarinettenkwartet, Sonatine for two clarinets, Sonate for two pianos, Sonate for viola (or cello) and piano, 13 Miniaturen for flute and string quartet and Octuor for four woodwinds and four strings.

Commissioned by the Belgian Radio and TV (BRT, Channel 3, the then Flemish classical music station) Coryn wrote the Sonate for orchestra. In addition to this work he wrote many other orchestral works such as: Vioolconcerto, Due Pitture for orchestra (which also appeared in a version for symphonic wind orchestra), Concerto grosso for string orchestra, Concerto per Banda, Tre Pezzi for string orchestra, Concerto for symphonic wind orchestra and Vijf concertpreludes (Five Concert Preludes) for oboe solo and symphonic wind orchestra.

Roland Coryn was affiliated with the Academies of Music in Harelbeke and Izegem as a teacher of piano, viola and ensemble. At the Royal Conservatory of Ghent he taught composition to, among others, Lucien Posman, Octaaf Van Geert, Bernard Baert, Willy Soenen, Rudi Tas, Dirk Blockeel and Mieke Van Haute. There he also led The New Conservatory Ensemble. In 1977 Roland Coryn was appointed as director of the Municipal Conservatory of Ostend. After two years he moved on from Ostend to become director of the Municipal Academy of Music in Harelbeke. In 1996 he retired with a view to applying himself completely to composition.

Since 1993 he has been a member of the Royal Flemish Academy of Belgium for Science and the Arts, as well as musical adviser and co-organizer of the Music Biennale and of the International Composition Contest of the city of Harelbeke.
In addition to the prizes mentioned before Roland Coryn earned in 1986 the Koopal Prize for his oeuvre in the field of chamber music and in 1999 the Visser-Neerlandia Prize for his oeuvre in its entirety. In the latter year he was commissioned by Johan Duijck to write for the Madrigal Choir in Ghent a work for mixed choir and renaissance instruments: Deux mille regretz. There followed a series of a capella choral works on texts by Emily Dickinson, William Blake and Maria Vasalis. Besides Roland Coryn wrote the oratorio Opus: Mens (Opus: Human Being) for soprano, baritone, mixed choir and instrumental ensemble, as well as the mass Winds of Dawn – Missa da Pacem for soprano, tenor, baritone, mixed choir, youth choir and orchestra.

About Tre Pezzi the composer himself wrote: "This composition for string ensemble from 1995 was commissioned by the ensemble 'I Fiammingghi'. In this work I have attempted to take advantage of the many opportunities offered by this ensemble both in terms of pure technique and of musical tone-colouring (or shade). I have accentuated these opportunities by inserting many solo passages for violin and cello, as well as 'divisions' in the separate groups of instruments. With these divisions (the polyphonic use of the different groups of strings) I hope to have achieved two divergent aims, to wit: on the one hand an intensification of the involvement of the diverse instrumentalists, and on the other hand a diversification of the sound of the strings.

The model that floated before my eyes in the phase of conception of the whole was the illustrious Concerto for Strings by Igor Stravinsky. As a violist I have had the privilege of performing this work several times, thus experiencing it from within. However, this is as far as any comparison will go. Because during the development the only element that remains is the pattern, to wit: fast – slow – fast. Like in a classical overture, the first part is introduced by a slow movement as well as shown out by it. In this slow movement all elements are presented that will dominate the whole composition, namely the second and the tierce. With this material the three movements will be fleshed out to the effect that, hopefully, the intended unity of the three parts will be achieved.

The minimal strength is 4 – 4 – 3 – 2 – 1. Of course multiple strengths are also possible, provided that the solo passages are kept intact."

Jan Dewilde (based on information provided by Roland Coryn)
Translation: Joris Duytschaever

 

For orchestral material, please go to the Royal Flemish Conservatory in Antwerp (www.artesis.be/conservatorium/bibliotheek/bibliotheek.htm).This score was published in cooperation with the Centre for Flemish Music (Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be).

Roland Coryn
(Kortrijk, 1938)

Tre Pezzi
(1995)

Roland Coryn startte zijn muziekopleiding aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Harelbeke. Vervolgens trok hij naar het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent waar hij eerste prijzen behaalde voor notenleer en fuga (Julien Mestdagh), piano (Alex de Vries), harmonie (Georges Lonque), contrapunt (Rudolf Vansteenbrugge) en compositie (Jean Decadt). Hij behaalde er ook het hoger diploma voor altviool (Alphonse Volleman) en kamermuziek (Arie van de Moortel).

Als pianist was Roland Coryn jarenlang actief in het Vlaams Pianokwartet; in het Belgisch Kamerorkest speelde hij, van 1964 tot 1977, altviool. Voor dit orkest schreef hij het werk Triptiek, een dixtuor voor fluit, hobo en acht strijkers, waarmee hij de Jef Van Hoofprijs behaalde in 1974. Een jaar eerder werd Coryn al Tenuto-laureaat met Quattro movimenti voor orkest en schreef hij in opdracht van het Gemeentekrediet het plichtwerk Fantasia voor klarinet en piano. In 1979 werd hij nogmaals gevraagd om de plichtwerken voor deze wedstrijd te schrijven, ditmaal voor de strijkers: Improvisaties I, II en III voor respectievelijk viool, altviool en cello en Thoughts on a Theme voor contrabassolo. Andere kamermuziekwerken van zijn hand zijn het Saxofoonkwartet, het Klarinettenkwartet, Sonatine voor twee klarinetten, Sonate voor twee piano's, Sonate voor altviool (of cello) en piano, 13 Miniaturen voor fluit en strijkkwartet en Octuor voor vier houtblazers en vier strijkers.

In opdracht van de zender BRT 3 schreef Coryn de Sonate voor orkest. Naast dit werk schreef hij nog tal van andere orkestwerken zoals: Vioolconcerto, Due Pitture voor orkest (dat ook in een versie voor harmonieorkest verscheen), Concerto grosso voor strijkorkest, Concerto per Banda, Tre Pezzi voor strijkorkest, Concerto voor harmonieorkest en Vijf concertpreludes voor hobosolo en harmonieorkest.

Roland Coryn was als leraar piano, altviool en samenspel verbonden aan de muziekacademies van Harelbeke en Izegem. Aan het Koninklijk Conservatorium van Gent gaf hij compositie aan onder meer Lucien Posman, Octaaf Van Geert, Bernard Baert, Willy Soenen, Rudi Tas, Dirk Blockeel en Mieke Van Haute. Hij leidde er ook The New Conservatory Ensemble. In 1977 werd Roland Coryn benoemd tot directeur van het Stedelijk Conservatorium van Oostende. Twee jaar later verliet hij Oostende om directeur te worden van de Stedelijke Muziekacademie van Harelbeke. In 1996 ging hij met pensioen om zich volledig op het componeren toe te leggen.

Sinds 1993 is hij lid van de Academie voor Schone Kunsten, Letteren en Wetenschappen van België, muzikaal adviseur en medeorganisator van de Muziekbiënnale en van de Internationale Compositiewedstrijd van de stad Harelbeke.
Naast de reeds vernoemde prijzen kreeg Roland Coryn in 1986 de Koopalprijs voor zijn kamermuziekœuvre en in 1999 de Visser-Neerlandiaprijs voor zijn totale œuvre. In datzelfde jaar schreef hij in opdracht van Johan Duijck voor het Madrigaalkoor uit Gent het werk Deux mille regretz voor gemengd koor en renaissance-instrumenten. Daarna volgden nog een reeks a capella koorwerken op teksten van Emily Dickinson, William Blake en Maria Vasalis. Roland Coryn schreef daarnaast ook nog het oratorium Opus: Mens voor sopraan, bariton, gemengd koor en instrumentaal ensemble en de mis Winds of Dawn – Missa da Pacem voor sopraan, tenor, bariton, gemengd koor, jeugdkoor en orkest.

Over Tre Pezzi schreef de componist: 'Deze compositie voor strijkersensemble uit 1995 heb ik geschreven in opdracht van het ensemble 'I Fiamminghi'. In dit werk heb ik gepoogd gebruik te maken van de vele mogelijkheden die dit ensemble mij zowel puur technisch als muzikaalcoloristisch te bieden had. Deze mogelijkheden heb ik geaccentueerd door vele solobeurten voor viool en cello, en divisies in de afzonderlijke instrumentengroepen in te lassen. Met deze divisies (het meerstemmig gebruik van de afzonderlijke strijkersgroepen) hoop ik twee uiteenlopende doelen te hebben bereikt, namelijk enerzijds een intensifiëren van de betrokkenheid van de diverse instrumentalisten en anderzijds een diversificatie van de klank van de strijkers.
Bij de conceptie van het geheel had ik het illustere voorbeeld van het Concerto voor strijkers van Igor Stravinsky voor ogen. Dit schitterende werk heb ik zelf als altist meerdere keren mogen uitvoeren en aldus van binnenuit ervaren. Daarmee houden wat mij betreft alle vergelijkingen op. Want, tijdens de uitwerking is eigenlijk enkel het stramien, namelijk vlug – traag – vlug overgebleven Het eerste deel wordt net als in de klassieke ouverture in- en uitgeleid door een trage beweging. In deze trage beweging worden de elementen voorgesteld die de ganse compositie zullen domineren, de secunde en de terts. Met dit materiaal zullen de drie bewegingen worden gestoffeerd en hoop ik een eenheid over de drie delen te hebben bewerkstelligd.
De minimale bezetting is 4 - 4 - 2 - 2 - 1. Uiteraard zijn meervoudige bezettingen, mits behoud van de solobeurten, eveneens mogelijk.'

Jan Dewilde
(gebaseerd op gegevens verstrekt door Roland Coryn)

 

Voor het orkestmateriaal, gelieve u te wenden tot de bibliotheek van het Koninklijk Vlaams Conservatorium in Antwerpen (www.artesis.be/conservatorium/bibliotheek/bibliotheek.htm). Deze partituur werd gepubliceerd in samenwerking met het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be)

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Roland Coryn
(Courtrai, 1938)

Tre Pezzi
(1995)

Après ses études musicales à l'académie de musique de la ville de Harelbeke, Roland Coryn poursuit ses études au Conservatoire Royal de musique de Gand où il obtient les premiers prix de solfège et de fugue (Julien Mestdagh), de piano (Alex de Vries), d'harmonie (Georges Lonque), de contrepoint (Rudolf Vansteenbrugge) et de composition (Jean Decadt). Il y obtient également le Diplôme Supérieur d'alto (Alphonse Volleman) et de musique de chambre (Arie van de Moortel).

Dans un premier temps, Coryn se présente surtout comme interprète: pendant des années, il a joué auprès du Quatuor pour piano de Flandre; il a également été altiste dans l'Orchestre de chambre de Belgique de 1964 à 1977. Pour cet orchestre, il a écrit Triptiek [Triptyque], un dixtuor pour flûte, hautbois et huit cordes qui lui a valu le Prix Jef Van Hoof en 1974; année qui s'avérera fertile pour Coryn. En effet, en 1974, il est lauréat du concours Tenuto avec son œuvre pour orchestre Quattro movimenti, et, le Crédit Communal lui commande l'œuvre obligatoire pour son concours. Le compositeur opte alors pour une œuvre pour clarinette et piano qu'il intitule Fantasia. En 1979, le Crédit Communal lui demande une seconde fois de composer les œuvres obligatoires pour le concours. Cette fois-ci, Coryn écrit des compositions pour violon: Improvisations I, II en III, respectivement pour violon, alto et violoncelle, et, encore Thoughts on a Theme pour contrebasse solo. Coryn compose encore d'autres œuvres pour musique de chambre, à savoir, le Saxofoonkwartet [Quatuor pour Saxophone], le Klarinettenkwartet [Quatuor pour Clarinette], une Sonatine pour deux clarinettes, une Sonate pour deux pianos, une Sonate pour alto (ou violoncelle) et piano, 13 Miniaturen [Miniatures] pour flûte et quatuor à cordes et un Octuor pour quatre bois et quatre cordes.

Coryn compose aussi pour orchestre: pour la chaîne BRT3, il écrit une Sonate pour orchestre et il compose également: le Vioolconcert [concerto pour violon], Due Pitture pour orchestre (qui existe également dans une version pour orchestre d'harmonie), un Concerto grosso pour orchestre à cordes, un Concerto per Banda, Tre Pezzi également pour orchestre à cordes, un Concerto pour orchestre d'harmonie et Vijf concertpreludes [Cinq préludes de concert] pour solo pour hautbois et orchestre d'harmonie.

En tant que pédagogue, Coryn travaille aux académies de musique de Harelbeke et d'Izegem. Il y donne des cours de piano, d'alto et de musique d'ensemble. Il enseigne également au Conservatoire de Gand où il donne des cours de composition entre autres à Lucien Posman, Octaaf Van Geert, Bernard Baert, Willy Soenen, Rudi Tas, Dirk Blockeel et Mieke Van Haute. Il y mène aussi The New Conservatory Ensemble. En 1977, Coryn est nommé directeur du Conservatoire d'Ostende mais deux ans plus tard, il retourne à Harelbeke où il accepte le poste de directeur à l'Académie municipale de Musique. Il prend sa retraite en 1996 afin de se consacrer entièrement à la composition.
En 1993, le compositeur devient membre de l'Académie des Beaux-Arts, des Lettres et des Sciences de Belgique. Dans cette même année, il est sollicité en tant que conseiller musical et coorganisateur de la Biennale de Musique et du Concours Internationale de Composition de la ville de Harelbeke.
Outre les prix déjà mentionnés, Roland Coryn obtient également le prix Koopal en 1986 pour son œuvre de musique de chambre, et, le prix Visser Neerlandia en 1999 pour la totalité de son œuvre.
Toujours en 1999, Johan Duijck lui demande d'écrire, pour la «Gents Madrigaalkoor», l'œuvre Deux mille regretz pour un chœur mixte et des instruments de la renaissance. Après avoir terminé cette composition, Coryn écrit également une série d'oeuvres chorales a capella sur des textes d'Emily Dickinson, de William Blake et de Maria Vasalis. Il compose aussi l'oratorio Opus: Mens pour soprano, baryton, chœur mixte et ensemble instrumental, et, la messe Winds of Dawn – Missa da Pacem pour soprano, ténor, baryton, choeur mixte, choeur de jeunesse et orchestre.

Au sujet de Tre Pezzi, le compositeur écrit les propos suivants: 'En 1995, j'ai écrit cette composition pour instruments à cordes pour 'I Fiamminghi'. Dans cette oeuvre, j'ai tenté de profiter le plus possible des possibilités offertes par cet ensemble tant bien sur le plan technique que sur le plan de la couleur de la musique. J'ai accentué les possibilités en insérant de nombreux solos pour violon et violoncelle et des divisions dans les différents groupes d'instruments. L'introduction de ces divisions - l'emploi polyphonique des différents groupes de cordes - avait le double but d'intensifier l'implication des instrumentistes en diversifiant en même temps le son des cordes.
Pour la conception de la totalité de l'oeuvre, je me suis basé sur l'exemple illustre du Concerto pour cordes d'Igor Stravinsky. J'ai eu plusieurs fois l'honneur d'interpréter cette œuvre fabuleuse en tant qu'altiste et d'en faire ainsi l'expérience de l'intérieur. En ce qui me concerne, la comparaison ne va pas plus loin. En effet, lors du développement de l'oeuvre seule la trame a subsisté, à savoir, rapide - lent - rapide. Tout comme l'ouverture classique, la première partie commence et termine par un mouvement lent qui présente d'emblée les éléments qui domineront toute la composition, la seconde et la tierce. Les trois mouvements se feront à partir de ce matériel, ce qui permet - à ce que j'espère - d'atteindre une unité pour les trois parties.
Le nombre minimal de musiciens est de 4 – 4 – 2 – 2 – 1. Il va sans dire qu'on peut opter pour plus de musiciens à condition qu'on préserve les solos.'

Jan Dewilde (d'après les donées fournies par Roland Coryn)
Traduction : Annick Mannekens

Pour le matériel d'orchestre, veuillez vous adresser à la bibliothèque du Conservatoire Royal Flamand à Anvers (www.artesis.be/conser-vatorium/bibliotheek/bibliotheek.htm).Cette partition a été publiée en collaboration avec le Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be).