Jef Van Hoof
(Antwerpen, 8. Mai 1886 – 24. Dezember 1959)

Symphonie nr. 1 in A
(1938)

In der romantischen flämischen Musik war die Sinfonie nur spärlich vertreten. Erst mit dem Erscheinen des Neo-Klassizismus in den zwanziger Jahren trat hier langsam eine Änderung ein. So mancher Kritiker (u.a. der bekannte Musikwissenschaftler Paul Collaer) zeigte sich angenehm überrascht, als Jef van Hoof sich unvermutet dieser Gattung zuwandte. Als Vorläufer der post-romantischen Richtung wurde er ziemlich einseitig als Liedkomponist eingeordnet. Nach seinen eigenen Angaben begann er mit der “ersten Sinfonie in A dur” im Jahre 1937. Der Autograph trägt allerdings als Datum “5 September - 24 Dezember 1938” und wurde in seiner Wohnung, dem Spokenhof in Boechout geschrieben. Die erste Aufführung, gespielt vom belgischen Radio-Sinfonieorchester, fand am 28. Juli 1939 statt und stand unter der Leitung von Franz André.
Van Hoof war also über Fünfzig und ein reifer Komponist, als er sich dieser abstrakten Form zuwandte. Frühere Orchesterwerke mit programmatischem Verlauf (sinfonische Gedichte, Konzert-ouvertüren, Suiten u.s.w.) hatten ihm schon einige Erfolge gebracht (auch im Ausland, vor allem in den Niederlanden, aber auch in Deutschland, wo ein noch junger Herbert von Karajan ein Werk von ihm dirigierte). Man hatte seine Orchestrationen schätzen gelernt. Diese Technik hatte er von seinem verehrten Lehrmeister und Freund Paul Gilson erlernt. Zurecht nannte ihn Daniel Sternefeld, der dieselbe Ausbildung genossen hatte, in dieser Hinsicht “Gilsons direktester geistiger Nachfolger”. Van Hoof, der gründlich mit der Orchestration von Rimsky-Korsakow vertraut war, hörte sich Richard Strauss sehr genau an, obwohl er gegen diesen deutschen Meister sehr kritisch war. All diese verschiedenen Einflüsse verarbeitete er auf seine eigene Weise, in einer sehr klassischen, viersätzigen Form und mit den Mitteln der gebräuchlichen Besetzung. Individuelle Aspekte sind u.a. die geschmeidige Melodieführung und die fachkundige thematische Verarbeitung (wobei das sangliche, unisono eingesetzte Hauptthema des ersten Satzes in veränderter Form im brillanten Finale wiederkehrt). Van Hoof hatte auch ein besonderes Gefühl für harmonsiches Gleichgewicht. In Bezug auf Orchestrierung schrieb er den Blechbläsern eine besonders wichtige Rolle zu, für ihn waren sie “die Seele des Orchesters”. Abwechselnd besinnlich (wie z.B. in den Eckteilen des Moderato tranquillo, in D-dur) oder munter und ausgelassen (wie in dem Scherzo, in F- dur) gibt dies Werk eine glänzende Synthese von Van Hoofs Persönlichkeit.
Der grosse Erfolg, der seiner ersten Sinfonie zuteil wurde - 1956 wurde sie durch die Provinz Antwerpen preis­gekrönt - bedeutete für den Komponisten eine Bestätigung, den eingeschlagenen Weg weiterzugehen. Bis zu seinem Tode blieb die Sinfonie sein bevorzugtes Arbeitsfeld. So hinterlies er sechs Sinfonien. Zusammen bilden sie eine Geschlossenheit, die in ihrer Homogenität in der romantischen flämi­schen Musik einmalig ist.

Nachdruck eines Exemplars aus der Bibliothek des Königlich flämischen Konservatoriums Antwerpen. Für das Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an die Bibliothek des ‚Koninklijk Vlaams Conservatorium’. Diese Partitur wurde herausgegeben in Zusammenarbeit mit dem Studienzentrum für Flämische Musik (Studiecentrum voor Vlaamse Muziek) (www.svm.be).

Jef Van Hoof
(Antwerp, 8 May 1886 – 24 December 1959)

Symphony nr. 1 in A
(1938)

Symphonies were not very prominent in Flemish romantic music, but the advent of Neo-Classicism in the 1920s brought about a gradual change. Many a critic, including the well-known musicologist Paul Collaer, was pleasantly surprised when Jef van Hoof unexpectedly tried his hand at the genre. He was the figure-head of the Post-Romanticists and was appreciated mainly, if rather one-sidedly, for his songs. He himself claimed to have started his Symphony No. 1 in A major in 1937, but the autograph shows the dates 5 September - 24 December 1938. He wrote it at home in Boechout, in a house called “Spokenhof” (Ghosts’ Manor). The first performance was given on 28 July 1939 by the Symphony Orchestra of the Belgian Radio (then called NIR), conducted by Franz André.
Van Hoof was well over fifty and a mature composer when he first tackled this abstract musical form. Earlier orchestral works - programmatic in character and including symphonic poems, concert overtures and suites - had brought him a fair amount of success, not only in Flanders but also in the Netherlands and in Germany where the young Herbert von Karajan conducted one of his works. Van Hoof’s fine orchestrations made a strong impression, and he had inherited this skill from his honoured master and friend Paul Gilson. Daniel Sternefeld, who had received the same training, was right in calling him “in spirit, Gilson’s most direct successor”. Jef van Hoof, who had studied Rimsky-Korsakov’s orchestral treatise thoroughly, also lent his ear to Richard Strauss, although he was not uncritical of the German master. He assimilated these diverse influences in a personal style, within a very classical four-movement structure, using the usual forces of the orchestra. His individual characteristics include fluent melodies and skilful the­matic development - the first movement’s tuneful main theme, introduced in unison, is taken up again in a different form in the brilliant finale. Van Hoof also had a fine feeling for harmonic balance. Regarding orchestration, he assigned an important role to the brass section which, for him, was “the soul of the orchestra”. Alternately introverted, as in the outer sections of the Moderato Tranquillo in D major, or joyful and exuberant, as in the F major Scherzo, this symphony offers a magnificent synthesis of Van Hoof’s personality.
This first Symphony’s great success – even in 1956 it was still awarded a prize by the Province of Antwerp – was a strong stimulus for the composer, encouraging him to continue along the same path. Symphonic music remained a favourite of his throughout the rest of his life and altogether he wrote six symphonies. The homogeneity of this corpus makes it quite unique in Flemish romantic music.

Reprint of a copy from the library of the Royal Flemish Conservatory in Antwerp. For orchestral material, please go to the Royal Flemish Conser-vatory. This score was published in cooperation with the Centre for Flemish Music (Studiecentrum voor Vlaamse Muziek) (www.svm.be).

FRANÇOIS

ai 1886 – le 24 décembre 1959)

Symphonie nr. 1 en La
(1938)

La symphonie ne fit qu’une modeste apparition dans la musique romantique flamande. Mais avec l’avènement du néoclassicisme, dans les années 1920, cette situation commença lentement à changer. Plus d’un critique (et notamment le célèbre musicologue Paul Collaer) se montra agréablement surpris lorsque Jef van Hoof s’aventura sur ce terrain. En tant que figure de proue du mouvement postromantique, il était en effet apprécié de façon assez unilatérale comme compositeur de mélodies. A ses dires, il s’attela à sa Première Symphonie en La Majeur en 1937. L’autographe porte cependant les dates “5 septembre - 24 décembre 1938”, et fut rédigé au Spokenhof, à Boechout, où résidait Van Hoof. La première exécution, par l’Orchestre Symphonique de la radio Belge, l’I.N.R. à l’époque, eu lieu le 28 juillet 1939, sous la direction de Franz André.
Van Hoof avait donc dépassé de loin la cinquantaine et était un compositeur confirmé lorsqu’il s’appliqua à cette forme musicale abstraite. Ses œuvres antérieures pour orchestre comprenant la trame d’un programme (poèmes symphoniques, ouvertures de concert, suites, etc.) lui avaient déjà valu quelque succès, même à l’étranger, et notamment aux Pays-Bas et en Allemagne où le jeune Herbert von Karajan avait dirigé l’un de ses morceaux. Elles l’avaient révélé habile orchestrateur. Technique que Van Hoof avait héritée de son maître vénéré et ami Paul Gilson. C’est à raison que Daniël Sternefeld, qui avait reçu la même formation, le qualifia du “plus direct successeur de l’esprit de Gilson”.
Van Hoof, qui connaissait en profondeur le traité d’orchestre de Rimski-Korsakov, prêtait tout autant l’oreille à Richard Strauss, bien qu’il ne se prive pas de critiques vis-à-vis du maître allemand. Il assimila ces différentes influences de façon personnelle, à l’intérieur d’une forme très classique, en quatre parties, et avec les moyens d’un effectif orchestral habituel. Parmi les facettes plus individuelles, citons le déroulement mélodique souple et le traitement thématique averti (par lequel le thème principal chantant et à l’union de la première partie est repris dans le finale brillant sous une forme modifiée), l’équilibre harmonique et, en ce qui concerne l’orchestration, le rôle important imparti aux cuivres, qui représentent pour lui “l’âme de l’orchestre”. Tour à tour recueilli (comme par exemple aux extrémités du Moderato tranquillo, en ré Majeur) enjoué et exubérant (comme dans le Scherzo, en fa Majeur), cette œuvre offre une admirable synthèse de la personnalité de Jef van Hoof.
Le grand succès que rencontra la Première Symphonie - en 1956 elle fut encore couronnée par la Province d’Anvers - stimula beaucoup le compositeur à poursuivre dans cette voie. Jusqu’à sa mort, la symphonie demeura son domaine de prédilection. Il laissa ainsi six symphonies à la postérité. Elles forment un ensemble dont l’homogénéité est assez unique au sein de la musique romantique flamande.

 

 

 

Réédition d’une copie de la bibliothèque du Conservatoire Royal Flamand d’Anvers. Pour le matériel d’orchestre, veuillez vous adresser à la bibliothèque du Conservatoire Royal Flamand. Cette partition a été publiée en collaboration avec le Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be).

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FLEMISH

Jef Van Hoof
(Antwerpen, 8 mei 1886 – 24 december 1959)

Symfonie nr. 1 in A
(1938)

De symfonie kwam in de Vlaamse romantische muziek slechts karig aan bod. Met de opkomst van het neoclassicisme van de jaren 1920 kwam daar langzamerhand verandering in. Menig criticus (o.m. de bekende musicoloog Paul Collaer) toonde zich aangenaam verrast toen Jef van Hoof onverwacht dit terrein betrad. Als boegbeeld van de postromantische strekking werd hij tamelijk eenzijdig gewaardeerd als liedcomponist. Naar eigen zeggen begon hij aan zijn “Eerste Symfonie in La groot” in 1937. De autograaf draagt echter de data “5 september - 24 december 1938” en werd geschreven in zijn woning, het Spokenhof te Boechout. De eerste uitvoering door het Symfonieorkest van de Belgische Radio, het toenmalige N.I.R., vond plaats op 28 juli 1939 en stond onder leiding van Franz André.
Van Hoof was dus ruim de vijftig voorbij en een gerijpt componist toen hij zich op deze abstracte vorm ging toeleggen. Vroegere orkestwerken met programmatische inslag (symfonische gedichten, concertouvertures, suites enz.) hadden hem al heel wat successen opgeleverd (ook in het buitenland, met name in Nederland en Duitsland waar o.m. de jonge Herbert von Karajan een stuk van hem dirigeerde). Ze hadden hem leren kennen als een knap orkestrator. Deze techniek had hij geërfd van zijn vereerde leermeester en vriend Paul Gilson. Terecht noemde Daniël Sternefeld, die dezelfde scholing genoten had, hem in dit opzicht “naar de geest Gilsons meest directe opvolger”. Van Hoof die grondig vertrouwd was met het orkesttraktaat van Rimski-Korsakov, legde eveneens zijn oor te luisteren bij Richard Strauss, al stond hij niet onkritisch tegenover de Duitse meester. Hij verwerkte deze diverse invloeden op een eigen manier, binnen een zeer klassieke, vierdelige vormgeving en met de middelen van een gebruikelijke bezetting. Individuele facetten zijn onder meer: de soepele melodievorming en de kundige thematische verwerking (waarbij het zangerige, unisono ingezette hoofdthema van het eerste deel in gewijzigde vorm terug ter hand genomen wordt bij de briljante finale), het harmonisch evenwicht en, inzake orkestratie, de belangrijke rol die toebedeeld wordt aan het koper, voor hem “de ziel van het orkest”. Afwisselend ingekeerd (zoals bijvoorbeeld in de hoekdelen van het Moderato tranquillo, in Re groot) of opgewekt en uitgelaten (zoals in het Scherzo, in Fa groot) schenkt dit werk een prachtige synthese van Van Hoof‘s persoonlijkheid.
De grote bijval die de Eerste Symfonie te beurt viel - in 1956 werd zij nog bekroond door de Provincie Antwerpen - betekende voor de componist een stevige stimulans om de ingeslagen weg verder te bewandelen. Tot aan zijn dood bleef de symfonie een geliefkoosd domein. Zo liet hij uiteindelijk zes symfonieën na. Samen vormen zij een corpus dat door zijn homogeniteit vrij uniek is in de Vlaamse romantische muziek.

Luc Leytens, 2009

Herdruk van een kopie uit de bibliotheek van het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen. Voor het orkestmateriaal, gelieve u te wenden tot de bibliotheek van het Koninklijk Vlaams Conservatorium. Deze partituur werd gepubliceerd in samenwerking met het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be).