Michel Brusselmans
(Paris, 12. Februar 1886 - Brüssel, 20. September 1960)
Scènes Bruegheliennes, Esquisses symphoniques
[Brueghel-Szenen, Symphonische Skizzen]
(1911-1912)
Rentrée de la procession
(Rückkkehr der Prozession)
La danse
(Der Tanz)
Scène des buveurs
(Trinkerszene)
Idylle
Kermesse flamande
(Flämische Kirmes)
Vorwort
Die Malerei der Gegenwart und Vergangenheit ist eine Quelle der Eingebung, an der die flämischen Komponisten sich seit dem 19. Jahrhundert eifrig laben. Besonders in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts, unter dem Einfluss des musikalischen Nationalismus, wurden alte Meister gerne mit musikalischen Mitteln vorgeführt. Das Leben und Werk von David Teniers (1610-1690) inspirierte um 1860 Florimond Van Duyse (1843-1910) zu der Operette Teniers in Grimbergen; Hendrik Waelput (1845-1885) schrieb 1871 eine Kantate zur Einweihung des Denkmals für Hans Memling (1430?-1494) in Brügge; Peter Benoit (1834-1901) komponierte eine Freiluftkantate zum dreihundertsten Geburtstag des Pieter Paul Rubens (1577-1640), und Emile Wambach (1854-1924) wählte 1899 das Leben des Quinten Matsys (1465 / 1466-1530) als Opernstoff. Ein Maler wie Pieter Bruegel der Ältere (1525-1569) sprach vor allem Komponisten des 20. Jahrhunderts an. Außer Michel Brusselmans schufen noch verschiedene andere Flamen Bruegel-Kompositionen: Renier Van der Velden (1910-1993) schrieb 1949 das Ballet Dulle Griet (Nach Bruegels gleichnamigem Gemälde); Robert Herberigs (1886-1974) verdanken wir das Orchesterwerk Die vier Jahreszeiten (1956) nach Bruegel; Daniel Sternefeld (1905-1986) nannte seine Zweite Symphonie von 1983 Bruegel-Symphonie, 1989 benannte André Laporte (1931) eine Konzertouvertüre nach dem Bild Die Elster am Galgen - und dies ist nur eine begrenzte Auswahl.
Als Bruder des Kunstmalers Jan Brusselmans und Freund von James Ensor interessierte Michel Brusselmans sich sehr für die Malerei. In seinen Scènes Bruegheliennes ließ er sich jedoch mehr durch eine typische Brueghel-Atmosphäre als durch bestimmte Bilder des alten Meisters leiten. Er komponierte eine abwechslungsreiche Suite mit fünf Szenen aus dem bunten Dorfleben, die unmittelbar aus Gemälden von Brueghel herausgeholt sein könnten. Aber ‚auf Bruegels Art’ – dem Wörterbuch zufolge ‚mit der Vorstellung von farblicher Leidenschaft und realistischer Darstellung des Dorflebens’ – ist bei Brusselmans keineswegs ein Synonym für bäurische Gaudi, selbst nicht in der drolligen Trinkszene der flämischen Kirmes. Ab und zu tauchen jedoch auch Reminiszenzen an flämische Volkslieder auf.
An gewissen Stellen ist die Partitur beinahe filmisch, und das ist natürlich nicht verwunderlich bei einem Musiker, der sein Brot jahrelang als Komponist von Filmmusik für den Pariser Verleger Salabert verdiente. Die vielseitig verwendbaren Stücke (im Fachjargon stock music) die er für Salabert schrieb, wurden für ungezählte Filme gebraucht, beispielsweise auch zu The Mummy, einen Gruselfilm aus dem Jahr 1932 mit Boris Karloff in der Hauptrolle.
Auf jeder Partiturseite zeigt Brusselmans seine außerordentliche Kunst der Orchestrierung. Diese Fertigkeit verdankte er zweifellos seinem Lehrer Paul Gilson, dem er das hier vorgelegte Werk auch gewidmet hat.
Jan Dewilde (Übersetzung Michael Scheck)
Nachdruck eines Exemplars aus der Bibliothek des Königlich flämischen Konservatoriums Antwerpen. Für das Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an die Bibliothek des ‚Koninklijk Vlaams Conservatorium.’ Diese Partitur wurde herausgegeben in Zusammenarbeit mit dem Studienzentrum für Flämische Musik (Studiecentrum voor Vlaamse Muziek - www.svm.be).
|
Michel Brusselmans
(Paris, 12 February 1886-Brussels, 20 September 1960)
Scènes Breugheliennes. Esquisses symphoniques
(1911-1912)
Rentrée de la procession
(Return of the procession)
La danse
(The dance)
Scène des buveurs
(Scene of the drinkers)
Idylle
(Idyl)
Kermesse flamande
(Flemish fair)
Preface
The art of painting, from the present and the past, has been a source of inspiration for Flemish composers from the nineteenth century onwards. Especially in the second half of the nineteenth century, influenced by music nationalism, old painters were musically celebrated. The life and work of David Teniers (1610-1690) inspired Florimond Van Duyse (1843-1910) to write the operetta Teniers te Grimbergen (Teniers in Grimbergen), ca. 1860; Hendrik Waelput (1845-1885) wrote a cantata for the inauguration in Bruges of the statue for Hans Memling (ca. 1430-1494); Peter Benoit (1834-1901) composed an open air cantata for the third centenary of the birth of Peter Paul Rubens (1577-1640) and Émile Wambach (1854-1924) dedicated an opera to Quinten Matsys (1465 or 1466- 1640). The painter Pieter Bruegel `the Elder’ (1525-1569) seems to have inspired composers from the twentieth century. Besides composers such as Brusselmans, many other Flemish composers consulted compositions by Bruegel: Reinier Van de Velden (1910-1993) composed the ballet Dulle Griet (Furious woman), after the Bruegel painting; Robert Herberigs (1886-1974) wrote the orchestral work De vier jaargetijden (The Four Seasons), after Bruegel; Daniel Sternefield (1905-1986) baptised his second symphony from 1983 Bruegel Symphony and in 1989 Andre Laporte (1931) named his concert ouverture after the painting De ekster aan de galg (The magpie on the gallows). And this is to name but a few.
As brother of the painter Jan Brusselmans and friend of James Ensor, Michel Brusselmans had a great interest in the art of painting. For his Scenes Breugheliennes he was more inspired by that typical ‘Breughel atmosphere’ than he was by the actual paintings of the old master. He composed a varied suite of five typical scenes from the colourful rural life, that look as if they were taken straight out of a Breughel painting. For Brusselmans, ‘Breughelian’ as it is defined in the dictionary, ‘with respect to a colourful and realistic portrayal of the village life’, is never a synonym for ‘plain peasant fun’, not even in the cute drinking scene or the Flemish fair. We can however distinguish a few reminiscences to Flemish folk songs.
At times it is a filmic score and this should not come as a surprise, as it was written by a composer who for years made a living from composing film music for the Parisian publisher Salabert. The stock music which he composed for Salabert was used in numerous films, such as The Mummy, a horror film from 1932 starring Brois Karloff. On each page Brusselmans shows his great orchestration skills, for which he most probably owed a great deal to his teacher Paul Gilson, to whom he dedicated this work.
Jan Dewilde (translation: Marjan Schrooten)
Reprint of a copy from the library of the Royal Flemish Conservatory in Antwerp. For orchestral material, please go to the Royal Flemish Conservatory.This score was published in cooperation with the Centre for Flemish Music (Studiecentrum voor Vlaamse Muziek www.svm.be).
|
Michel Brusselmans
(Paris, 12 février 1886- Bruxelles, 20 septembre 1960)
Scènes Breugheliennes. Esquisses symphoniques
(1911-1912)
Rentrée de la procession
La danse
Scène des buveurs
Idylle
Kermesse flamande
Préface
La peinture - du passé et du présent - a été une source d’inspiration pour les compositeurs flamands depuis le dix-neuvième siècle. Surtout dans la deuxième moitié du dixneuvième siècle, sous l’influence du nationalisme musical, les anciens peintres étaient célébrés musicalement. Vers 1860, la vie et l’œuvre de David Teniers (1610-1690) inspira à Florimond Van Duyse (1843-1910) l’opérette Teniers à Grimbergen ; en 1871, Hendrik Waelput (1845-1885) écrivit une cantate pour l’installation solennelle d’une statue en hommage à Hans Memling (ca. 1430-1494) à Bruges; Peter Benoit (1834-1901) composa une cantate de plein air pour le troisième centenaire de la naissance de Peter Paul Rubens (1577-1640) et en 1899, Émile Wambach (1854-1924) voua un opéra à Quintin Metsys (1465 ou 1466-1530). Il s’avère que surtout au vingtième siècle un peintre comme Peter Bruegel ‘l’ Ancien’ (1525-1569) plut aux compositeurs. Outre Michel Brusselmans, plusieurs autres compositeurs flamands créèrent des compositions bruegeliennes: en 1949, Renier Van der Velden (1910-1993) composa le ballet Margot la Folle (d’après le tableau du même nom de Bruegel); en 1956, Robert Herberigs (1886-1974) écrivit la composition orchestrale Les quatre saisons (d’après Bruegel) ; en 1983, Daniel Sternefeld (1905-1986) nomma sa deuxième symphonie Symphonie breughelienne et en 1989, André Laporte (1931) nomma une ouverture de concert comme le tableau La pie au gibet. Et ceci n’est qu’une sélection limitée.
Etant le frère du peintre Jean Brusselmans et un ami de James Ensor, Michel Brusselmans porta un grand intérêt à la peinture. Dans ses Scènes Breugheliennes il ne se laissait pas inspirer par des tableaux concrets de l’ancien maître, mais plutôt par cette atmosphère typiquement ‘bruegelienne’. Il composa ici une suite variée de cinq scènes typiques de la vie populaire bariolée qui semblent être cueillies des tableaux de Bruegel. Mais ‘bruegelien’ - selon le dictionnaire: ‘avec l’esprit de la passion bariolée et de la représentation réaliste de la vie au village’ - chez Brusselmans, n’est jamais synonyme de ‘blague gauloise’, même pas dans la scène drôle des buveurs ou la kermesse flamande. Ici et là resurgissent bien des réminiscences de chants populaires flamands.
De temps en temps, la partition a l’air un peu cinématographique et cela n’est pas surprenant de la part d’un compositeur qui gagnait sa vie comme compositeur de musique cinématographique pour l’éditeur parisien Salabert pendant des années. Le stock music qu’il composa pour Salabert, fut utilisé dans d’innombrable films, comme par exemple La Momie, un film d’horreur de 1932 avec Boris Karloff jouant le premier rôle.
A chaque page, Brusselmans étale son grand talent d’orchestrateur. Sans aucun doute, il doit ce tour de main à son professeur Paul Gilson, à qui il a aussi dédicacé cet œuvre.
Jan Dewilde (traduction: Els De Keyzer)
Réédition d’une copie de la bibliothèque du Conservatoire Royal Flamand d’Anvers. Pour le matériel d’orchestre, veuillez vous adresser à la bibliothèque du Conservatoire Royal Flamand. Cette partition a été publiée en collaboration avec le Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be).
Michel Brusselmans
(Parijs, 12 februari 1886 - Brussel, 20 september 1960)
Scènes Bruegheliennes. Esquisses symphoniques
(1911-1912)
Rentrée de la procession
(Terugkeer van de processie)
La danse
(De dans)
Scène des buveurs
(Scène van de drinkers)
Idylle
(Idylle)
Kermesse flamande
(Vlaamse kermis)
Voorwood
De schilderkunst, uit heden en verleden, is een inspiratiebron waaraan Vlaamse componisten zich sinds de negentiende eeuw graag en gretig laven. Zeker in de tweede helft van de negentiende eeuw, onder invloed van het muzieknationalisme, werden oude schilders muzikaal gecelebreerd. Leven en werk van David Teniers (1610-1690) inspireerde rond 1860 Florimond Van Duyse (1843-1910) tot de operette Teniers te Grimbergen; Hendrik Waelput (1845-1885) schreef in 1871 een cantate voor de inhuldiging in Brugge van het standbeeld voor Hans Memling (ca. 1430-1494); Peter Benoit (1834-1901) componeerde een openluchtcantate voor het derde eeuwfeest van de geboorte van Pieter Paul Rubens (1577-1640) en Émile Wambach (1854-1924) wijdde in 1899 een opera aan Quinten Matsys (1465 of 1466-1530). Een schilder als Pieter Bruegel ‘de oude’ (1525-1569) blijkt vooral in de twintigste eeuw componisten te hebben aangesproken. Naast Michel Brusselmans pleegden nog verschillende Vlaamse componisten Bruegel-composities: Renier Van der Velden (1910-1993) componeerde in 1949 het ballet Dulle Griet (naar Bruegels gelijknamige schilderij); Robert Herberigs (1886-1974) schreef in 1956 het orkestwerk De vier jaargetijden (naar Bruegel); Daniel Sternefeld (1905-1986) doopte zijn tweede symfonie uit 1983 Bruegel-symfonie en in 1989 noemde André Laporte (1931) een concertouverture naar het schilderij De ekster aan de galg. En dit is dan nog maar een beperkte selectie.
Als broer van kunstschilder Jan Brusselmans en vriend van James Ensor was Michel Brusselmans sterk geïnteresseerd in schilderkunst. In zijn Scènes Bruegheliennes liet hij zich eerder inspireren door die typische ‘Bruegeliaanse sfeer’ dan door concrete schilderijen van de oude meester. Hij componeerde hier een gevarieerde suite van vijf typische taferelen uit het bonte dorpsleven die uit schilderijen van Bruegel weggeplukt lijken. Maar ‘Breugeliaans’ – volgens het woordenboek: ‘met gedachte aan bonte bevlogenheid en realistische uitbeelding van het dorpsleven’ – is bij Brusselmans nergens synoniem van ‘boertige leut’, zelfs niet in het koddige drinktafereel of de Vlaamse kermis. Hier en daar duiken wel reminiscenties aan Vlaamse volksliederen op.
Scènes Bruegheliennes is een bij momenten filmische partituur en dat is niet verwonderlijk van een componist die jarenlang aan de kost kwam als componist van filmmuziek voor de Parijse uitgever Salabert. De stock music die hij voor Salabert componeerde, werd gebruikt in talloze films, bijvoorbeeld in The Mummy, een horrorfilm uit 1932 met Boris Karloff in de hoofdrol.
Op elke bladzijde etaleert Brusselmans zijn grote orkestratiekunst. Die laatste vaardigheid dankte hij ongetwijfeld aan zijn leraar Paul Gilson, aan wie hij dit werk dan ook heeft opgedragen.
Jan Dewilde, 2006
Herdruk van een kopie uit de bibliotheek van het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen. Voor het orkestmateriaal, gelieve u te wenden tot de bibliotheek van het Koninklijk Vlaams Conservatorium. Deze partituur werd gepubliceerd in samenwerking met het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be) |
|