Jef Van Hoof
(Antwerpen, 8. Mai 1886 – Antwerpen, 24. April 1959)

Sinfonietta (1932)

Vorwort
Im Jahre 1932, in seinem Haus in Boechout bei Antwerpen, signierte Jef Van Hoof die Partitur seiner Sinfonietta für Blechbläser und Schlagzeug. So entstand das Werk in der Mitte der schöpferischen Periode des Komponisten, vor den sechs Symphonien und nach den drei Opern (Meivuur, 1916 – Vertraagde film, 1922 – Jonker Lichthart, 1928).

Sein Leben lang hatte Van Hoof eine starke Vorliebe für die Blechblasinstrumente. Er war der Gründer und die Seele des Antwerps Koperensemble, das eine aparte Rolle im flämischen Musikleben spielte. Das Ensemble war ausschließlich zusammengesetzt aus Trompeten, Posaunen, Kontrabasstuba und Schlagwerk und hatte dadurch einen besonders homogenen Klangcharakter. Es war auch hervorragend geeignet für Freiluftkonzerte. Neben allerlei Transkriptionen des klassischen Repertoires und zahlreichen Begleitungen von Liedern und Chorwerken schrieb Van Hoof für diese Besetzung vor allem eine Reihe originaler Kompositionen. Von diesen ist diese dreisätzige Sinfonietta zweifellos die bedeutendste. Der Komponist selbst beschrieb seine Absichten folgendermaßen: «Es war ein Versuch, aus den ‚cuivres clairs’, dem scharfen Blech, etwas anderes herauszuholen als bloßes Geschmetter und Signalrufe… Die gesanglichen Möglichkeiten, das gebundene Spiel, der harmonische Zusammenklang von Trompeten und Posaunen waren ein noch unerschlossenes Gebiet.»

Die Stimmung des ersten Satzes in As – Moderato, molto expressivo – typisierte er mit den Worten ‚Verzweiflung, Heldenmut’. Die beiden Themen, das eine überwiegend melodischer, das andere hauptsächlich rhythmischer Natur, entsprechen diesen recht kontrastierenden Charakteristiken. Die fließenden Tempowechsel und die Gegenüberstellung von Duolen und Triolen erzeugen eine verhaltene Spannung. Der Anteil des Schlagwerks ist hier gemäßigt. Der zweite Satz in G – Tempo di Valse – klingt spielerisch und mild. Hier treten die verschiedenen Stimmen solistischer in den Vordergrund. Erst zum Ende hin wächst die Dynamik bis zum Fortissimo. Das Scherzo-Finale in C wird dann wiederum von der rhythmischen Bewegung beherrscht. Dieser Satz entspricht wahrscheinlich am meisten dem Bild, das allgemein, wenn auch nicht immer zu Recht, von Jef Van Hoof entstanden ist: dem einer fröhlichen, wenn nicht gar ausgelassenen Natur. Es ist ein lustiges Spiel, voller überraschender Gegensätze und Humor, wie etwa im Mittelteil, der den gedämpften Trompeten vorbehalten ist.

Jef Van Hoof dirigierte selbst die Uraufführung bei einem Konzert des Antwerpener Blechbläserensembles, am 21. März 1933 in Saal Roma, Borgerhout-Antwerpen.

Das Autograf der Sinfonietta liegt im Archiv und Museum des flämischen Kulturlebens (Signatur H 7653/154.094). Die Partitur wurde ursprünglich herausgegeben von der Vereinigung „de Crans“, Antwerpen, 1968.

Luc Leytens, 2006 (Übersetzung Michael Scheck)

Nachdruck eines Exemplars aus der Bibliothek des Königlich flämischen Konservatoriums Antwerpen. Für das Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an die Bibliothek des ‚Koninklijk Vlaams Conservatorium.’ Diese Partitur wurde herausgegeben in Zusammenarbeit mit dem Studienzentrum für Flämische Musik (Studiecentrum voor Vlaamse Muziek - www.svm.be).

 

 

Jef Van Hoof
(Antwerp, 8 May 1886 – Antwerp, 24 April 1959)

Sinfonietta (1932)

Preface
Jef Van Hoof signed his Sinfonietta for brass and percussion in his house in Boechout, near Antwerp, in 1932. The work was created in the middle period of the composer’s career, before the series of six symphonies, but after his three operas Meivuur (Fire of May), 1916; Vertraagde film (Slow-motion film), 1922; Jonker Lichthart (Squire Lightheart), 1928.

Van Hoof always had a liking for brass. He was the founder and the main driving force behind the ‘Antwerp Brass Ensemble’, which was an important part of the Flemish music scene. The strength of this group consisted of some trumpets, trombones, contrabass, tuba and percussion, which provided a very homogenous character. It was also extremely suitable for concerts in open air. Apart from some adaptations of different classical works and many accompaniments of songs and choral works, van Hoof mainly created original works for this ensemble. The three-part Sinfonietta was without a doubt the most important of these compositions. The composer explained it as follows: «It was an attempt to create a different sound with the ‘cuivres-clairs’, the hard brass, than merely blaring sounds. The melodiousness, the unity, the harmonious sounds of the trumpets and trombones were new grounds yet to be discovered.»

Van Hoof described the mood of the first part in As – Moderato, molto espressivo- as ‘despairing’ and ‘brave’. The two themes - quite melodic and rhythmic - comply with these two rather opposite characteristics. The subtle changes in tempo and the opposition of duplets and triplets create a restrained tension. The second part in G -Tempo di Valse - sounds playful and soft. It is only towards the end that the dynamic amounts into a fortissimo. In the Scherzo-finale in C, it is again the rhythmic movement that dominates. This part probably complies the most with the general image that van Hoof – though not always correctly - was given: that of a clean, even exuberant nature. It is a cheerful game, full of unexpected contrasts and humour; for example the middle part which is reserved for trumpets with mutes.

Jef Van Hoof conducted the premiere during a concert of the Antwerp Brass Ensemble in Hall Roma in Borgerhout, Antwerp, on 21 March 1933.

The autograph of Sinfonietta can be found in the Archive and Museum for the Flemish Cultural Life (Signature H 7653/154.094). The score was originally published by the organization ‘de Crans’, in Antwerp, in 1968.

Luc Leytens, 2006 (translation: Marjan Schrooten)

Reprint of a copy from the library of the Royal Flemish Conservatory in Antwerp. For orchestral material, please go to the Royal Flemish Conservatory. This score was published in cooperation with the Centre for Flemish Music (Studiecentrum voor Vlaamse Muziek - www.svm.be)

 

 

FRANÇOIS

Jef Van Hoof
(Anvers, le 8 mai 1886 – Anvers, le 24 avril 1959)

Sinfonietta (1932)

Préface
En 1932, Jef van Hoof signe, dans sa demeure de Boechout, près d’Anvers, son oeuvre pour cuivres et percussions, à savoir, Sinfonietta. L’œuvre peut donc être située au milieu de sa carrière, avant la série des six symphonies mais après les trois opéras (Meivuur, 1916, Vertraagde film, 1922; Jonker Lichthart, 1928).

Van Hoof a toujours eu une certaine prédilection pour les cuivres. Il fonde et inspire ainsi le ‘Antwerps Koperensemble’ (‘l’Ensemble de Cuivres d’Anvers’) qui joua un rôle bien spécifique dans la musique flamande. Le groupe, étant uniquement composé de trompettes, de trombones, de tuba contrebasse et de percussions, présentait un caractère particulièrement homogène, et, il convenait parfaitement aux concerts de plein air. A côté de quelques adaptations d’œuvres du répertoire classique et de maints accompagnements de chants et de chorals, Van Hoof a surtout réalisé, pour cet ensemble, un nombre de compositions originales dont Sinfonietta est indubitablement la plus importante. Sur ses intentions avec cette œuvre en trois parties, le compositeur s’explique de la façon suivante: «Il s’agit de tirer des cuivres clairs d’autres sons que des sonneries de fanfare … En ce qui concerne la mélodie, le legato, le son harmonieux des trompettes et des trombones, il y a là tout un terrain à exploiter».

En explicitant la première partie en la bémol – Moderato, molto espressivo – Van Hoof utilise les mots ‘désespoir’ et ‘héroïsme’. Les deux thèmes, qui ont chacun une nature essentiellement mélodique et rythmique, répondent parfaitement à ces caractéristiques quelque peu contradictoires. Les changements de tempo souples et l’opposition entre les duolets et triolets créent une tension retenue. La part des instruments de percussion reste discrète. La seconde partie en Sol – Tempo di Valse – s’avère être légère et douce. Ici les parties se manifestes plus en solistes. Ce n’est que vers la fin que la dynamique augmente pour se transformer en un fortissimo. Dans le Scherzo-Finale en Do, le mouvement rythmique reprend. Cette partie répond probablement le plus à l’image que l’on donne – souvent incorrectement – du compositeur: celle d’une nature optimiste, voire même enthousiaste. Le jeu est joyeux, plein de contrastes inattendus et plein d’humour, entre autres dans la partie centrale, réservée aux trompettes en sourdines.

Le 21 mars 1933, Jef Van Hoof dirigera lui-même la première exécution de cette oeuvre lors d’un concert du ‘Antwerps Koperensemble’ dans la Salle Roma à Borgerhout (Anvers).

Le document original de Sinfoniëtta se trouve aux ‘Archief en Museum voor het Vlaams Cultuurleven’ (Archives et Musée de la Vie culturelle flamande) (signature: H 7653/154.094). La partition a été publiée originellement à Anvers par l’a.s.b.l. ‘de Crans’ en 1968.

Luc Leytens. 2006 (traduction: Annick Mannekens)

Réédition d’une copie de la bibliothèque du Conservatoire Royal Flamand d’Anvers. Pour le matériel d’orchestre, veuillez vous adresser à la bibliothèque du Conservatoire Royal Flamand. Cette partition a été publiée en collaboration avec le Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be).

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Jef van Hoof
(Antwerpen, 8 mei 1886 – Antwerpen, 24 april 1959)

Sinfonietta (1932)

Voorwoord
Jef van Hoof ondertekende zijn Sinfoniëtta voor koper en slagwerk in zijn woning te Boechout bij Antwerpen in 1932. Het werk situeert zich dus midden in de loopbaan van de componist, vóór de reeks van de zes symfonieën, maar na de drie opera’s (Meivuur, 1916; Vertraagde film, 1922; Jonker Lichthart, 1928).

Van Hoof legde steeds een bijzondere voorliefde aan de dag voor het koper. Hij was de oprichter en de bezieler van het Antwerps Koperensemble dat een specifieke rol speelde in het Vlaamse muziekleven. De bezetting van deze groep bestond enkele uit trompetten, trombones, contrabas-tuba en percussie, wat haar een bijzonder homogeen karakter verleende. Het was ook uitmuntend geschikt voor concerten in de openlucht. Voor dit ensemble realiseerde Van Hoof, naast een aantal adaptaties van verschillende werken uit het klassieke repertoire en talrijke begeleidingen van liederen en koorwerken, ook en vooral een aantal oorspronkelijke composities. Hieronder was deze driedelige Sinfoniëtta ongetwijfeld de belangrijkste. De componist zelf gaf zijn bedoelingen als volgt te kennen: «Het was een pogen om uit de ‘cuivres-clairs’, de harde kopers, iets anders te halen dan louter geschetter van sonnerieën...De zangerigheid, de gebondenheid, het harmonisch samenklinken van trompetten en bazuinen was een nog te ontginnen terrein».

De stemming van het eerste deel in As – Moderato, molto espressivo – typeerde hij met de woorden ‘vertwijfeling, heldhaftigheid’. De twee thema’s, respectievelijk van overwegend melodische en ritmische aard, beantwoorden aan deze beide enigszins tegenovergestelde karakteristieken. De soepele tempowisselingen en de oppositie van duolen en triolen creëren een ingehouden spanning. Het aandeel van het slagwerk blijft discreet. Het tweede deel in G – Tempo di Valse – komt speels en zacht over. Hierin treden de partijen meer solistisch op. Alleen naar het einde toe stijgt de dynamiek tot een fortissimo uit. In de Scherzo-Finale in C overheerst opnieuw de ritmische beweging. Dit deel beantwoordt waarschijnlijk het meest aan het beeld dat doorgaans, zij het niet altijd terecht, van Jef Van Hoof gemaakt werd: die van een opgeruimde, zelfs uitbundige natuur. Het is een lustig spel, vol onverwachte contrasten en humor, onder meer in het middendeel dat voorbehouden is aan de trompetten met dempers.

Jef Van Hoof zelf dirigeerde de eerste uitvoering tijdens een concert van het Antwerps Koperensemble in Zaal Roma te Borgerhout-Antwerpen op 21 maart 1933.

De autograaf van de Sinfoniëtta bevindt zich in het Archief en Museum voor het Vlaams Cultuurleven (signatuur: H 7653/154.094). De partituur werd oorspronkelijk uitgegeven door de vzw ‘de Crans’ in Antwerpen in 1968.

Luc Leytens, 2006

Herdruk van een kopie uit de bibliotheek van het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen. Voor het orkestmateriaal, gelieve u te wenden tot de bibliotheek van het Koninklijk Vlaams Conservatorium. Deze partituur werd gepubliceerd in samenwerking met het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be)