Lodewijk De Vocht
(Antwerpen, 21. September 1887 – ‘s Gravenwezel, 27. März 1977)

Naar hoger licht
(Zu höherem Licht) (1925)

Vorwort
Lodewijk De Vocht erhielt seine erste musikalische Ausbildung im Chor der Antwerpener Kathedrale unter der Leitung des Komponisten Emile Wambach. Er wurde Schüler am Königlichen flämischen Konservatorium in Antwerpen bei Jan Bacot (Violine), Frans Lenaerts (Klavier) Lodewijk Mortelmans (Harmonielehre, Kontrapunkt und Fuge) und wiederum Wambach (Orchestrierung und Komposition). Einige Jahre nach dem Abschluss seines Studiums kehrte er an das Antwerpener Konservatorium zurück, wo er zunächst Lehrer und später Direktor wurde. Seine Tätigkeit dort begann er 1921 als Nachfolger von Edward Verheyden im Fach Harmonielehre. Er unterrichtete unter anderem den Komponisten Jef Maes und die Dirigenten Daniel Sternefeld und André Cluytens. Vier Jahre später übernahm er die Leitung des Hochschulorchesters. Kurz nach dem Ende der Feindseligkeiten des Zweiten Weltkriegs in Flandern wurde er am 12. Dezember 1944 zum Leiter des Konservatoriums ernannt. Diese Aufgabe erfüllte er bis 1952. De Vocht betätigte sich pädagogisch bei der Musikalischen Jugend von Antwerpen (später Jeunesses Musicales). Von 1939 bis 1943 war er Direktor der Musikkapelle «Königin Elisabeth».

Seine ersten Kompositionen schrieb De Vocht bereits im Alter von sechzehn Jahren. Er schuf Chorwerke, Lieder und die Kantate Groeninghe. Auch später beschäftigte er sich überwiegend mit Vokalmusik, brachte aber zu Beginn seiner Laufbahn auch eine Reihe ansprechender symphonischer Dichtungen heraus, wie zum Beispiel Dageraad (Morgendämmeung) (1907), Meizangen (Mailieder) (1909) und In Ballingschap (Im Exil) (1915). In seinen reiferen Jahren komponierte er Konzerte für Violine (1944), Cello (1955) und Blockflöte (1957), die originellsten Werke von De Vocht sind jedoch für Chor bestimmt. Es sind virtuose, teilweise textlose Chorsymphonien und – etüden, wie die Grosse Symphonie für gemischten Chor und Orchester (1932) und Vier Etüden für gemischten Chor a Cappella. De Vocht hinterließ viel geistliche Musik und Kantaten, darunter Lofzang aan Antwerpen (Lobgesang an Antwerpen), Volkenhulde (Huldigung der Völker) (für die Weltausstellung von 1930 in Antwerpen), Scaldis Aeterna (1966) und das lyrische Singspiel Primavera (1962 – 1967). Weiterhin schrieb er Lieder, Kammermusik (Trio für Holzbläser, 1955) und Solowerke für Klavier und Gitarre.

Neben seiner Tätigkeit als Komponist baute De Vocht seine Dirigentenlaufbahn aus. Als Geiger im Orchester der kapitalkräftigen und hoch angesehenen «Maatschappij der Nieuwe Concerten» (Gesellschaft der neuen Konzerte) hatte er beispielsweise unter Gustav Mahler, Richard Strauss, Hans Richter und Felix Weingartner gespielt. Im Jahre 1913 wurde er Wambachs Nachfolger als Kapellmeister an der Antwerpener Kathedrale, zwei Jahre später dann Dirigent eines Frauenchors, den er schon bald darauf zu einem hervorragenden Oratorienchor umformte, der «Chorale Caecilia». Von Lodewijk Mortelmans übernahm er 1921 die Leitung der «Nieuwe Concerten», 1935 wurde er Dirigent der Antwerpener Konservatoriumskonzerte. Mit seiner «Chorale Caecilia» veranstaltete er alljährlich legendäre Aufführungen der Matthäuspassion, und zusammen mit dem Orchester der «Nieuwe Concerten» gestaltete er vorbildliche Interpretationen von Les Euménides von Milhaud und Jeanne d’Arc au bûcher von Honegger, zwei Komponisten, mit denen er eng zusammenarbeitete. Mit etwa vierzig Aufführungen von Jeanne d’Arc, unter anderem in Paris und beim Hollandfestival 1946 und 1947, wurde er der wichtigste Fürsprecher dieses Werkes. Bei «His Master’s Voice» brachte er es 1943 auf Schallplatten heraus und dirigierte es1960 in einer Live-Sendung der Eurovision.

Bei Lodewijk De Vocht springt der Zwiespalt zwischen dem Dirigenten moderner Partituren (Honegger, Milhaud, Strawinsky) und dem Komponisten lyrisch-romantischer und (vor-) impressionistischer Werke in die Augen.

Naar hoger licht (Zu höherem Licht), symphonische Dichtung für Cello und Orchester, trägt die Spuren der schwierigen Zeit, die De Vocht 1925 durchmachte. Kurz nacheinander verlor er zwei kleine Söhne. In einem Brief schrieb er damals: «Du weißt, wie furchtbar es ist, ein Kindchen zu verlieren. Gott sei Dank kam nach einigen Tagen die Reaktion, und in meiner selbst gewählten Einsamkeit habe ich so gut wie Tag und Nacht an einer grossen symphonischen Dichtung gearbeitet, Naar hoger licht.» Folgerichtig werden nach dem prachtvollen, innigen Flötensolo, mit dem das Werk beginnt, vor allem die elegischen Register des Cellos angesprochen. Der Dirigent der Maatschappij der Nieuwe Concerten leitete am 1. März 1926 selbst die Uraufführung seines Werks. Solist war der Cellist Jacq Snellaert. Im Programmheft ließ De Vocht aufzeichnen: «Ein sehnliches Verlangen nach Klarheit und tieferer Einsicht in das Leben war der Anlass zum Schreiben dieses symphonischen Stücks. Die Abwechslung zwischen gesegneter Serenität und einer heftigen Leidenschaft sind sein Inhalt.»

Dieses gefühlsbetonte Werk wurde von dem Cellisten Luc Tooten mit dem flämischen Rundfunkorchester unter der Leitung von Jan Latham-Koenig auf CD aufgenommen (Flemish Connection IV – Et’cetera KCT 4002).

Jan Dewilde (Übersetzung Michael Scheck)

Nachdruck eines Exemplars aus der Bibliothek des Königlich flämischen Konservatoriums Antwerpen. Für das Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an die Bibliothek des ‚Koninklijk Vlaams Conservatorium.’ . Diese Partitur wurde herausgegeben in Zusammenarbeit mit dem Studienzentrum für Flämische Musik (Studiecentrum voor Vlaamse Muziek) (www.svm.be).

 

 

Lodewijk De Vocht
(Antwerp, 21 september 1887 – ’s Gravenwezel, 27 March 1977)

Naar hoger licht
(Towards a Higher Light) (1925)

Preface
Lodewijk De Vocht got his first musical practice in the choir of the Cathedral of Antwerp, which was then conducted by the composer Emile Wambach. He continued his studies at the Royal Flemish Conservatory of Music in Antwerp, with Jan Bacot (violin), Frans Lenaerts (piano), Lodewijk Mortelmans (harmony, counterpoint and fugue) and again, Wambach (orchestration and composition). De Vocht would later return to the Royal Flemish Conservatory, first as a teacher, later on as a director. He started in 1921 as a teacher in harmony, succeeding Edward Verheyden. He was the teacher of, amongst others, Jef Maes, Daniël Sternefeld and André Cluytens. Four years later he was in charge of the orchestral class and on 12 December 1944, he was appointed director of the Conservatory, which he would remain until 1952. As a pedagogue De Vocht was also active within the Musical Youth of Antwerp (later Youth and Music ) and from 1939 until 1943 he was director of the Queen Elizabeth College of Music.

De Vocht wrote his first compositions at the age of sixteen (choral works, songs and the Cantate Groeninghe). He wrote mainly vocal music, but at the beginning of his career he did write a few refreshing symphonic poems such as Dageraad (Dawn) (1907), Meizangen (Songs of May) (1909) en In ballingschap (In Exile) (1915) and at a later age he also wrote some concertos for violin (1944), cello (1955) and recorder (1957).

His most original compositions are meant for choir: sometimes wordless, virtuoso choral symphonies and studies, such as Grote Symfonie (Grand Symphony) for mixed choir and orchestra (1932) and Vier studies (Four Studies) (1936) for mixed choir a cappella. He also composed cantatas and religious music: Tribute of the People (for the World Exhibition in 1930); Scaldis Aeterna (1966) and Primavera (1962 – 1967). And he wrote several songs, chamber music (Trio for Woodwind Players, 1955) and solo pieces for piano and guitar.

Apart from his activities as a composer, De Vocht made a career as a conductor. As a violin player, he had played in the orchestra of the prestigious Maatschappij der Nieuwe Concerten (Society of New Concerts), conducted by musicians such as Gustav Mahler, Richard Strauss, Hans Richter and Felix Weingartner. In 1913 he succeeded Wambach as choir master of the Cathedral of Antwerp and two years later he became conductor of a women’s choir, which would become the excellent oratorio choir «Chorale Caecilia». In 1921 he replaced Lodewijk Mortelmans as director of the Nieuwe Concerten (New Concerts) and in 1935 he became conductor of the concerts of the Antwerp Conservatory of Music. With the «Chorale Caecilia» he gave legendary performances of the St. Matthew Passion and together with the orchestra of the New Concerts he broke new grounds with performances of Milhaud’s Les Euménides and Honegger’s Jeanne d’Arc au bûcher, two composers with whom he worked very closely. With some forty performances of Jeanne d’Arc, including in Paris and the Holland Festivals of 1946 and 1947, he would become the most important defender of this work. In 1943 he recorded Jeanne d’ Arc for «His Master’s Voice» and in 1960 he conducted the piece during a live Eurovision broadcast.

What is remarkable in the oeuvre of Lodewijk De Vocht is the dichotomy between the conductor of modern scores on the one hand (Honegger, Milhaud, Stravinsky) and on the other hand the composer of lyrical-romantic scores and (pre-)impressionist works.

Naar hoger licht (Towards a Higher Light), a symphonic poem for cello and orchestra, shows the traces of the difficult time De Vocht was going through in 1925; he lost two sons in a short period. He wrote in a letter in those days: «You know how terrible it is to lose a child. After a few days, thank God, the reaction was there and in my isolation I worked almost day and night on a large symphonic poem Naar hoger licht.»

This is the reason why, after the beautiful and modest flute solo at the beginning, it is mostly the elegiac registers of the cello which are being used.

As conductor of the Nieuwe Concerten (Society of New Concerts), he conducted the world premiere of his piece on 1 March 1926. Soloist was Jacq Snellaert. In the programme De Vocht noted: «A languishing desire for clarity and deeper insight into life inspired me to write this piece of music. The content is a variation between beatifying serenity and great passion.»

This emotionally charged work has been recorded on CD by cellist Luc Tooten and the Flemish Radio Orchestra conducted by Jan Latham-Koenig (Flemish Connection IV – Et« cetera KCT 4002).

Jan Dewilde (translation: Marjan Schrooten)

 

 

 

Reprint of a copy from the library of the Royal Flemish Conservatory in Antwerp. For orchestral material, please contact the Royal Flemish Conservatory. This score was published in cooperation with the Centre for Flemish Music (Studiecentrum voor Vlaamse Muziek www.svm.be)

 

 

Lodewijk De Vocht
(Antwerpen, 21 september 1887 – ’s Gravenwezel, 27 maart 1977)

Naar hoger licht
(1925)

Voorwoord
Lodewijk De Vocht kreeg zijn vroegste muziekopleiding in het koor van de Antwerpse kathedraal, dat toen geleid werd door de componist Emile Wambach. Hij studeerde verder aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen bij Jan Bacot (viool), Frans Lenaerts (piano), Lodewijk Mortelmans (harmonie, contrapunt en fuga) en opnieuw Wambach (orkestratie en compositie). De Vocht keerde later naar het Antwerps conservatorium terug, eerst als leraar, later als directeur. Hij begon er in 1921 als harmonieleraar in opvolging van Edward Verheyden. In die functie gaf hij les aan, onder anderen, aan componist Jef Maes en de dirigenten Daniël Sternefeld en André Cluytens. Vier jaar later werd hij verantwoordelijk voor de orkestklas. Kort na het beëindigen van de vijandelijkheden van de tweede wereldoorlog werd hij op 12 december 1944 aangesteld als conservatoriumdirecteur, een functie die hij tot 1952 bekleedde. Als pedagoog was De Vocht ook actief binnen Muzikale Jeugd van Antwerpen (later Jeugd en Muziek) en van 1939 tot 1943 was hij directeur va de Muziekkapel van Koningin Elisabeth.

Zijn eerste composities schreef De Vocht al op zijn zestiende (koorwerken, liederen en de cantate Groeninghe). Hij zou overwegend vocale muziek blijven schrijven, al componeerde hij in het begin van zijn carrière enkele frisse symfonische gedichten, zoals Dageraad (1907), Meizangen (1909) en In Ballingschap (1915) en schreef hij op latere leeftijd ook nog concerto’s voor viool (1944), cello (1955) en blokfluit (1957).

De Vochts meest originele composities zijn voor koor bestemd: virtuoze, soms woordloze koorsymfonieën en - studies, zoals Grote Symfonie voor gemengd koor en orkest (1932) en Vier studies voor gemengd a capella koor (1936). De Vocht componeerde ook cantates en veel religieuze muziek: Volkenhulde (voor de Wereldtentoonstelling in 1930); Scaldis Aeterna (1966) en het lyrisch zangspel Primavera (1962 – 1967). Verder schreef hij liederen, kamermuziek (Trio voor houtblazers, 1955) en solowerken voor piano en gitaar.

Naast zijn activiteiten als componist bouwde De Vocht ook een carrière als dirigent uit. Als violist in het orkest van de kapitaalkrachtige en prestigieuze Maatschappij der Nieuwe Concerten had hij gespeeld onder de leiding van onder anderen Gustav Mahler, Richard Strauss, Hans Richter en Felix Weingartner. In 1913 volgde hij Wambach op als kapelmeester van de Antwerpse kathedraal en twee jaar later werd hij dirigent van een vrouwenkoor dat hij een jaar later uitbouwde tot het uitstekende oratoriumkoor Chorale Caecilia. In 1921 verving hij Lodewijk Mortelmans als dirigent van de Nieuwe Concerten en in 1935 werd hij dirigent van de Antwerpse conservatoriumconcerten. Met zijn koor Chorale Caecilia bracht hij jaarlijks legendarische uitvoeringen van de Mattheuspassie en samen met het orkest van de Nieuwe Concerten zorgde hij voor baanbrekende uitvoeringen van Les Euménides van Milhaud en Jeanne d’Arc au bûcher van Honegger, twee componisten waarmee hij nauw samenwerkte. Met een veertigtal uitvoeringen van Jeanne d’Arc, ook in Parijs en op de Hollandfestivals van 1946 en 1947, zou hij de belangrijkste verdediger van dit werk worden. In 1943 zette hij het ook op plaat voor His Master’s Voice en in 1960 dirigeerde hij het werk in een rechtstreekse Eurovisie-uitzending.

Opmerkelijk bij Lodewijk De Vocht is die dichotomie tussen enerzijds de dirigent van moderne partituren (Honegger, Milhaud, Stravinsky) en anderzijds de componist van lyrisch-romantische en (pre-)impressionistische werken.

Naar hoger licht, een symfonisch gedicht voor cello en orkest, draagt de sporen van de moeilijke periode die De Vocht in 1925 doormaakte. Op korte tijd verloor hij twee zoontjes. Hij schreef toen in een brief: «Gij weet hoe vreselijk het is ’n kindje te verliezen. Na enige dagen kwam Goddank de reactie en heb ik in mijn afzondering zo goed als dag en nacht gewerkt aan ’n groot symfonisch gedicht Naar hoger licht.» Vandaar dat na de prachtige, ingetogen fluit-solo waarmee het werk opent, vooral de elegische registers van de cello worden aangesproken. Als dirigent van de Maatschappij der Nieuwe Concerten leidde hij op 1 maart 1926 zelf de creatie van zijn werk. Cellist was Jacq Snellaert. In het programmaboekje liet De Vocht noteren: «Een smachtend verlangen naar klaarte en dieper levensinzicht gaf aanleiding tot het schrijven van dit symfonisch stuk. Afwisseling van zaligende sereniteit met geweldige hartstocht vormen de inhoud.»

Dit emotioneel geladen werk werd op cd opgenomen door cellist Luc Tooten en het Vlaams Radio Orkest o.l.v. Jan Latham-Koenig (Flemish Connection IV – Et’cetera KCT 4002).

Jan Dewilde, 2006

Herdruk van een kopie uit de bibliotheek van het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen. Voor het orkestmateriaal, gelieve u te wenden tot de bibliotheek van het Koninklijk Vlaams Conservatorium. Deze partituur werd gepubliceerd in samenwerking met het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be)

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Lodewijk De Vocht
(Anvers, le 21 septembre 1887 – ’s Gravenwezel, le 27 mars 1977)

Naar hoger licht
(Vers la lumière montante) (1925)

Préface
Lodewijk De Vocht a reçu sa toute première formation musicale en tant que choriste à la cathédrale d’Anvers sous la direction du compositeur Emile Wambach. Ensuite, il entame ses études musicales au Conservatoire Royal Flamand d’Anvers où il suit des cours chez Jan Bacot (violon), Frans Lenaerts (piano), Lodewijk Mortelmans (harmonie, contrepoint et fugue) et à nouveau chez Wambach (orchestration et composition). Plus tard, De Vocht retournera au Conservatoire d’Anvers, d’abord comme professeur, ensuite comme directeur. En 1921, il succède à Edward Verheyden, qui était professeur d’harmonie, et donne cours, entre autres, à Jef Maes, et aux compositeurs Daniël Sternefeld et André Cluytens. Quatre ans plus tard, De Vocht est nommé responsable de la classe d’orchestre etle 12 décembre 1944, est engagé comme directeur du Conservatoire, fonction qu’il assumera jusqu’en 1952. En tant que pédagogue, il est actif au sein de la Muzikale jeugd (Jeunesse musicale) d’Anvers, une organisation qui deviendra plus tard Jeugd en Muziek (Jeunesse et Musique). De 1939 à 1943, De Vocht s’est vu également confier la direction de la Chapelle Musicale Reine Elisabeth.
De Vocht écrit ses premières compositions à l’âge de 16 ans. Il s’agit de compositions pour chœur, pour chants et de la cantate Groeninghe. Par la suite, il écrira essentiellement de la musique vocale bien qu’il ait composé quelques poèmes symphoniques au début de sa carrière, tels que Dageraad (l’Aube) (1907), Meizangen (Chants de mai) (1909) et In Ballingschap (En exil) (1915). Plus tard, il écrit également des concertos pour violon (1944), pour violoncelle (1955) et pour flûte (1957). Ses compositions les plus originales sont celles pour chœur. Il s’agit de symphonies et d’études chorales virtuoses, parfois même sans paroles comme Grote Symfonie (Grande Symphonie) pour chœur mixte et orchestre (1932) en Vier studies (Quatre études) pour chœur mixte. De Vocht compose également des cantates et de la musique religieuse: Volkenhulde (Hommage au peuple) (pour l’Exposition mondiale en 1930); Scaldis Aeterna (1966) et le drame lyrique Primavera (1962 – 1967). En outre, il compose des chants, de la musique de chambre (Trio pour bois, 1955) et des solos pour piano et guitare.
A côté de ses activités de compositeur, De Vocht mène également une carrière de chef d’orchestre. Comme violoniste, il a joué dans l’orchestre de la riche et prestigieuse Maatschappij der Nieuwe Concerten (la Société des Nouveaux Concerts) sous la direction de Gustav Mahler, de Richard Strauss, de Hans Richter et de Felix Weingartner. En 1913, il succède à Wambach comme chef d’orchestre de la cathédrale d’Anvers et, deux ans plus tard, il devient chef d’un chœur de femmes qu’il a pu en un an transformer en l’excellente Chorale Caecilia. En 1921, De Vocht remplace Lodewijk Mortelmans comme chef d’orchestre des Nieuwe Concerten (Nouveaux Concerts), et, en 1935, il obtient le poste de chef d’orchestre des concerts de conservatoire à Anvers. Avec son chœur Chorale Caecilia, De Vocht exécute, chaque année, la Passion selon Saint Mathieu. Et, avec l’orchestre des Nieuwe Concerten, il exécute des oeuvres innovatrices comme Les Euménides de Milhaud et Jeanne d’Arc au bûcher de Honegger, deux compositeurs avec qui il a collaboré étroitement. De Jeanne d’Arc, il dirigea une quarantaine d’exécutions, entre autres, à Paris et au Hollandfestival de 1946 et de 1947, ce qui a fait de De Vocht le défenseur le plus important de cette œuvre. En 1943, il l‘enregistra pour His Master’s Voice, et en 1960 dirigea l’œuvre en direct à l’occasion d’une émission de l’Eurovision.
Cette dichotomie entre le chef d’orchestre de partitions dites modernes (Honegger, Milhaud, Stravinsky) d’une part et le compositeur d’œuvres lyrico-romantiques et (pré)impressionistes d’autre part ne manque pas de surprendre.
En 1925, De Vocht traverse une période difficile où il composera Naar hoger licht, (Vers la lumière montante) un poème symphonique pour violoncelle et orchestre. Après la perte de deux fils, il écrit dans une lettre: «Tu ne peux pas savoir combien ça fait mal de perdre un enfant. Heureusement, après quelques jours, j’ai pu réagir, et, dans mon isolement j’ai travaillé nuit et jour à un grand poème symphonique Naar hoger licht.» Aussi peut-on comprendre pourquoi, après un magnifique solo pour flûte, le compositeur s’adresse surtout aux registres élégiaques du violoncelle. En tant que chef d’orchestre du Maatschappij der Nieuwe Concerten, il a dirigé, le premier mars 1926, sa propre création avec le violoncelliste Jacq Snellaert. Dans le programme, De Vocht avait écrit ceci: «Cette oeuvre symbolique a trouvé naissance dans une aspiration irrésistible vers la clarté et une philosophie plus profonde de la vie. Une sérénité pleine de béatitude et une passion fervente, s’y révèlent tour à tour, et en forment le contenu.»

Cette œuvre a été enregistrée par le violoncelliste Luc Tooten et l’Orchestre de la Radio flamande sous la direction de Jan Latham-Koenig (Flemish Connection IV – Et’cetera KCT 4002).

Jan Dewilde, (traduction: Annick Mannekens)

Réédition d’une copie de la bibliothèque du Conservatoire Royal Flamand d’Anvers. Pour le matériel d’orchestre, veuillez vous adresser à la bibliothèque du Conservatoire Royal Flamand. Cette partition a été publiée en collaboration avec le Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be).