William Martin Yeates Hurlstone
(geb London, 7. Januar 1876 — gest. London, 30. Mai 1906)

Fantasie-Variations on a Swedish Air

Vorwort
William Hurlstone gehört zu einem Kreis britischer Komponisten zu Beginn des 20. Jahr-hunderts, die bedauerlicherweise früh starben, ohne ihr Potential entfalten zu können. Ernest Farrar, George Butterworth, Denis Browne, Frederick Kelly und Ivor Gurney fielen im ersten Weltkrieg, Walter Leigh im zweiten; Samuel Coleridge-Taylor und William Hurlstone hingegen erlagen chronischer Krankheit – bei Hurlstone war es lebenslanges Asthma.

Obwohl Hurlstone Autodidakt war, bekam er ein Kompositions-Stipendium am Royal College of Music, kurz nach dem Hubert Parry zu dessen Direktor ernannt worden war. Dort studierte er Klavier bei Edward Dannreuther und Komposition bei Charles Villiers Stanford. Stanford sprach später von ihm als seinem besten Studenten, ein wahrhaftes Kompliment von einem Professor, zu dessen Schülern immerhin Ralph Vaughan Williams, Gustav Holst, Frank Bridge, John Ireland, Eugene Goossens und eine Reihe anderer zählten. Noch am Royal College präsentierte er sich mit wohlwollend aufgenommenen Aufführungen seines Klavierkonzerts in D, einer Klaviersonate und den Five Dances for Orchestra. (Das College-Orchester schloß Holst an der Posaune und Vaughan Williams am Triangel ein!)

Sein Interesse an Orchester- und Kammermusik zeichnete Hurlstone vor vielen seiner Zeitgenossen aus. Seit den Tagen von William Byrd und Henry Purcell hatten sich beinahe alle englischen Komponisten auf Vokal-Komposition konzentriert; selbst Stanford und Parry waren ungeachtet ihrer sieben bzw. fünf Sinfonien vornehmlich Komponisten der Chor-Tradition, die gelegentlich auch Orchester- und Kammer-musik schrieben. Hurlstone war einer der ersten Komponisten, bei denen sich dieses Verhältnis umkehrte. Dies geschah, indem er den W. W. Cobbett-Preis für neue Kammermusik gewann und dann drei Variationen-Werke und eine Suite für großes Orchester schrieb. Diese Suite, The Magic Mirror (Der Zauberspiegel, 1900) ist eigentlich ein Ballett nach dem Märchen Schneewittchen und die sieben Zwerge; alle drei Variationen hingegen meistern eine Form, die erst kurz zuvor in England populär geworden war.

Die Variations on an Original Theme (1896), ursprünglich für Klaviertrio gesetzt und nachträglich orchestriert, gehen sowohl den meisterhaften Symphonic Variations von Parry (1897) wie auch den berühmtesten Variationen des Repertoires überhaupt voraus – Elgars Variations on an Original Theme (Enigma) von 1899, mit denen das Werk von Hurlstone zufällig auch die Grundtonart teilt (g-moll/G-Dur). Die anschließend komponierten Variations on a Hungarian Air (1897) fanden sogar die Aufmerksamkeit des berühmten Dirigenten Hans Richter, der dieses Werk in Manchester aufführte.

Die Fantasie-Variations on a Swedish Air entstanden 1903 und wurden ein Jahr später unter Stanford uraufgeführt. Eigentlich handelt es sich um eine einsätzige Sinfonie in Variationen-Form, die auf dem Volkslied De rosor, och den bläder de gora mig sa glader (»Die Rosen und die Blätter, die machen mich so glücklich«). Hurlstone zeigt sich darin im Zenit seines Könnens; die Variationen entwickeln sich organisch auseinander, indem jeweils Ideen aus den vorherigen Teilen weiterverarbeitet werden. Elgar scheint das Stück gekannt zu haben, denn mehr als zehn Jahre nach Hurlstones Tod bat er einen Freund, es für ihn herauszusuchen. Doch der erste Weltkrieg spülte es mit der übrigen Musik Hurlstones hinweg, um erst von einer späteren Generation wiederentdeckt zu werden.

Übersetzung: Benjamin-Gunnar Cohrs, 2006

For performance material please contact the publisher Chester Novello (chesternovello.com), London. Reprint of a copy from the collection Phillip Brookes.

William Martin Yeates Hurlstone
(b. London, 7 January 1876 — d. London, 30 May 1906)

Fantasie-Variations on a Swedish Air

Preface
William Hurlstone is one of a group of early twentieth-century British composers who died before true potential could be fulfilled. Ernest Farrar, George Butterworth, Denis Browne, Frederick Kelly and Ivor Gurney were all victims of the First World War, and Walter Leigh of the Second; while Samuel Coleridge-Taylor and William Hurlstone succumbed to chronic illness, in Hurlstone’s case the asthma he had suffered from all his life.

Although he was self-taught, he won a composition scholarship to the Royal College of Music, where Hubert Parry had recently become Director. There, he was a pupil of Edward Dannreuther (for piano) and Charles Villiers Stanford (for composition). Stanford later spoke of him as his best student, a true compliment from a professor whose pupils included Ralph Vaughan Williams, Gustav Holst, Frank Bridge, John Ireland, Eugene Goossens and a host of others. While at the Royal College he performed his Piano Concerto in D, a Piano Sonata, and Five Dances for Orchestra, all to local acclaim. (The College orchestra included Gustav Holst on Trombone and Vaughan Williams on Triangle!)

It was his interest in orchestral and chamber music that marked Hurlstone from most of his contemporaries. From the days of William Byrd and Henry Purcell, the focus of almost all English composers had been the voice; even Stanford and Parry (with seven and five symphonies respectively) were primarily composers in the choral and vocal tradition who wrote some orchestral and chamber works. Hurlstone was one of the first to turn this around. He did it by winning the first W. W. Cobbett prize for new chamber music, and by writing three sets of variations and a suite for large orchestra. The suite The Magic Mirror (1900) is in effect a ballet on the subject of the tale of Snow White and the Seven Dwarfs, while the three sets of variations show mastery of a form that had recently become popular in England.

The first of these, the Variations on an Original Theme (1896) began as a Piano Trio, but predates both Parry’s masterly Symphonic Variations of 1897 and one of the greatest sets of variations in the repertoire, Elgar’s Variations on an Original Theme (Enigma) of 1899 – this latter even sharing by coincidence the same keys (G minor and major) as Hurlstone’s. A second set, the Variations on a Hungarian Air (1897) drew the attention of Hans Richter, who conducted it in Manchester.

Fantasie-Variations on a Swedish Air was written in 1903 and first performed, under Stanford, the following year. It is in effect a one-movement symphony in variation form, based on the song De rosor, och den bläder de gora mig sa glader (»The roses, the leaves, they make me so happy«). Hurlstone’s powers are here at their height, and variations grow out of others by developing ideas from previous ones. Elgar seems to have known this piece, because more than a decade after Hurlstone’s death, he advised a friend to seek it out. Like the rest of Hurlstone’s music, however, it was swept away by the First World War, only to be re-discovered by a later generation.

Phillip Brookes, 2006

For performance material please contact the publisher Chester Novello (chesternovello.com), London. Reprint of a copy from the collection Phillip Brookes.