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Frederic Hymen Cowen - John Gilpin. Ballad for Chorus and Orchestra
(b. Kingston, Jamaica, 29 January 1852; d. 6 October 1935, London)
Preface
Frederic Cowen was born at Kingston, Jamaica, moving to London when his father became treasurer of Her Majesty’s Opera and subsequently of the Theatre Royal, Drury Lane. Frederic showed an early aptitude for music, being encouraged by Sir Henry Bishop, taking lessons with John Goss and Julius Benedict, before eventually studying at Leipzig and Berlin with Ignaz Moscheles, Carl Reinecke, Louis Plaidy and Friedrich Kiel. His career was to be mainly as a conductor, notably of the Royal Philharmonic Society, the Halle, Liverpool Philharmonic and Scottish orchestras, and of the Handel Triennial Festival. It was through his conducting that Cowen became acquainted with Liszt, Rubinstein, Brahms, Grieg, Dvořák and many other contemporary musicians.
Cowen was a good enough pianist to play the Mendelssohn’s D minor Piano Concerto in public at the age of twelve. Following his studies in Leipzig and Berlin, he met Liszt and Brahms and began a career as a pianist, touring the UK, Europe, and the USA. But he began to concentrate on conducting, eventually becoming one of the leading British conductors of his day, the regular conductor of the Philharmonic Society from 1888.
As a composer, he achieved most success with his songs (more than 300 of them) and choral works, but he regarded his six symphonies as the pinnacle of his output. The Third Symphony (“The Scandanavian”) was his most successful (MPH score 749) and all six show a comfort with large structures, as well as a genuine flair for orchestration. That said, none could be said to be ‘forward looking’, and each is a good example of a post-Mendelssohn, post-Schumann European symphony.
“The Diverting History of John Gilpin, Shewing how he went Farther than he intended, and came safe Home again” is a comic poem, written in 1782 by William Cowper. It tells of a remarkable ride the unwilling hero took on a runaway horse, and is supposed to be based on a true story of a draper from Cheapside in London who tried to journey to Edmonton but was carried to Ware in Hertfordshire. The poem was very popular, well known to schoolchildren (the writer can remember learning it in the 1960s). Cowen set it for chorus and orchestra for the Cardiff Festival of 1904, and he conducted its first performance, in Cardiff on 23 September that year. It was regarded (in the words of Hazell’s Annual) as “a successful novelty”, but its popularity waned with the passing of many choral societies after two world wars, so that by the second half of the century it was largely forgotten.
Phillip Brookes, 2020
For performance material please contact Novello, London.
Frederic Hymen Cowen - John Gilpin.
Ballade für Chor und Orchester
(geb. Kingston, Jamaica, 29. Januar 1852 - gest. 6. Oktober 1935, London)
Vorwort
Frederic Cowen, geboren in Kingston auf Jamaika, siedelte nach London um, als sein Vater Schatzmeister von Her Majesty’s Opera und anschliessend des Theatre Royal, Drury Lane wurde. Schon früh liess sich Frederics musikalische Begabung erkennen, und ermutigt durch Sir Henry Bishop nahm er Unterricht bei John Goss und Julius Benedict, bevor er schliesslich in Leipzig und Berlin bei Ignaz Moscheles, Carl Reinecke, Louis Plaidy und Friedrich Kiel studierte. Seine berufliche Karriere machte er hauptsächlich als Dirigent, vor allem bei der Royal Philharmonic Society, the Halle, den Liverpool Philharmonic, schottischen Orchestern und dem Händel Triennial Festival. Durch diese Tätigkeit lernte er zahlreiche zeitgenössische Musiker kennen, darunter Liszt, Rubinstein, Brahms, Grieg und Dvořák.
Als Pianist war Cohen gut genug, um das Klavierkonzert d-Moll von Mendelssohn bereits im Alter von zwölf Jahren öffentlich zu spielen. Nach seinem Studium in Leipzig und Berlin begegnete er Liszt und Brahms und machte eine Karriere am Klavier, die ihn durch Großbritannien, Europa und die USA führte. Doch er begann, sich auf das Dirigieren zu konzentrieren und wurde schließlich einer der führenden britischen Dirigenten seiner Zeit, der seit 1888 regelmäßig die Philharmonische Gesellschaft leitete.
Als Komponist hatte er mit seinen Liedern (er schrieb mehr als 300) und Werken für Chor den grössten Erfolg, aber seine sechs Symphonien erachtete er als die Krönung seines Werks. Die Dritte Symphonie (“The Scandinavian”) war seine erfolgreichste Komposition in dieser Gattung (mph 749), alle seine Symphonien zeigen einen vertrauten Umgang mit grossen Formen und eine individuelle Note bei der Orchestration. Abgesehen davon kann man Cowen nicht als vorwärts weisenden Komponisten bezeichnen. Jedes dieser Werke ist ein gutes Beispiel für eine europäische Symphonie aus der Ära zwischen Mendelssohn und Schumann.
“The Diverting History of John Gilpin, Shewing how he went Farther than he intended, and came safe Home again” ist ein komisches Gedicht, geschrieben 1782 von William Cowper. Es erzählt von dem bemerkenswerten Ritt des unfreiwilligen Helden auf einem durchgegangenen Pferd und soll auf der wahren Geschichte eines Tuchhändlers aus Cheapside in London beruhen, der versuchte, nach Edmonton zu reisen, den es aber schliesslich nach Ware in Hertfordshire trug. Das Gedicht war sehr populär und Schulkindern wohlbekannt (der Autor kann sich erinnern, dass er es in den 1960er Jahren gelernt hat). Cowen schrieb seine Ballade für Chor und Orchester für das Cardiff Festival 1904, und dirigierte deren erste Aufführung am 23. September desselben Jahres in Cardiff. Das Werk wurde (in den Worten von Hazells Annual) als „eine erfolgreiche Neuheit“ betrachtet, aber seine Popularität liess mit dem Sterben vieler Gesangsvereine im Anschluss an zwei Weltkriege nach, so dass es in der zweiten Hälfte des Jahrhunderts weitgehend in Vergessenheit geriet.
Phillip Brookes, 2020
Aufführungsmaterial ist von Novello, London, zu beziehen.