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Andrei Golovin – Symphony No. 3
Andrei Golovin has chosen for his Third Symphony to write in a form of two movements which complement rather than contrasting with each other. There is an overarching emotion of sadness and tragedy, rarely relieved, in the Symphony.
The first movement grows in intensity from a lyric melancholy to something much more akin to real grief. A short postlude for piano with an echoing harp provides a distance of alienation and thus a perspective on the preceding music.
The second movement, though more complex in its formal articulation, gives a more monolithic impression. Falling thirds which complemented the rising theme in the first movement return as a main line whose rise and fall indicates the main shape of the movement. The music’s descent into the orchestral depths, after several climaxes ‘each of which surpasses the previous one in strength’ (Golovin) is punctuated by a ‘crushing blow’ (again, the composer’s words): an orchestral unison of all twelve notes of the chromatic scale. At the end the piano and harp return, like a Greek chorus in a tragedy: their music is impersonal, ‘completely atonal’ (Golovin) and again lends detachment and perspective to our involvement in the symphony’s drama.
Such deep sorrow may not have to be ‘read’ in a personal sense. This listener finds something analogous in ‘Khamsin’ [a dry, sandy wind in the desert], the last song in Golovin’s cycle with orchestral accompaniment to poems by Vasily Komarovsky. Here the poet muses on the arrogance, fragility and ultimate futility of man’s attempts to conquer nature.
Simon Nicholls, Honorary Fellow, Royal Birmingham Conservatoire. December 2019
Andrei Golovin
Biography
Andrei Golovin (b.1950) studied composition and orchestration at the Moscow State Conservatory with Evgeny Golubev and Yuri Fortunatov, graduating in 1976 and three years later received his post-graduated degree. He has written a wide range of symphonic, operatic, chamber, choral and cinematic music. Golovin’s works were performed by the State Academic Symphony Orchestra of Russia, the Tchaikovsky Symphony Orchestra, the Mariinsky Theatre Symphony Orchestra, the Novaya Opera Theatre of Moscow Symphony Orchestra, the State Symphony Capella of Russia, the BBC Symphony Orchestra, the Brno Philharmonic Orchestra, the Symphony Orchestra of the Conservatoire de Rouen, the Ural Youth Symphony Orchestra, the Musica Viva Chamber Orchestra, Bolshoi Soloists Ensemble and by leading conductors and soloists such as Valery Gergiev, Vladimir Fedoseyev, Vladimir Verbitsky, Mischa Damev, Olivier Holt, Valery Polyansky, Igor Zhukov, Alexander Rudin, Yuri Bashmet, Maxim Fedotov, Esther Yoo and Mlada Khudoley.
Since 1994 he appears as the conductor performing his music. Golovin was awarded the 1998 City of Moscow Prize for his opera “The First Love”. Golovin’s works have been recorded by such labels as Melodiya, Russian Disc, Cadenza, Relief, Boheme Music and Toccata Classics. His compositions are published by Muzyka, Sovetsky Compozitor, Zen-On Music Co., Alphonse Leduc, Editions Musicales and Musikproduktion Höflich.
Golovin is based in Moscow where he is Professor at the Composition and Instrumentation Department at the Russian Academy of Music named after Gnessins.
For performance material please contact Andrei Golovin (andreigol@yandex.ru), Moscow, or Musikproduktion Höflich (www.musikmph.de), Munich.
Andrej Golovin – Sinfonie Nr. 3
Andrej Golovin hat für seine dritte Symphonie eine zweisätzige Form gewählt, in der sich die beiden Sätze eher ergänzen als kontrastieren. Die Symphonie ist von einem übergreifenden Gefühl der Traurigkeit und Tragödie geprägt, selten findet Erleichterung statt.
Der erste Satz wächst in seiner Intensität von einer lyrischen Melancholie zu etwas heran, das echter Trauer ähnelt. Ein kurzes Nachspiel für Klavier, mit einer Harfe als Echo, schafft durch Entfremdung eine Distanz eine Distanz der Entfremdung und gewährt eine Perspektive auf die vorangegangene Musik.
In seiner formalen Ausformulierung ist der zweite Satz zwar komplexer, erscheint aber monolithischer. Absteigende Terzen, die das aufsteigende Thema des ersten Satzes ergänzen, kehren als Hauptlinie zurück, deren Auf- und Absteigen den Umriss des Satzes markieren. Der Abstieg der Musik in die tiefen Register des Orchesters wird nach zahlreichen Höhepunkten, „von denen jeder den vorhergehenden an Stärke übertrifft“ (Golovin), durch einen „vernichtenden Schlag“ (wieder die Worte des Komponisten) unterbrochen: ein orchestraler Unisono aller zwölf Töne der chromatischen Tonleiter. Am Ende kehren Klavier und Harfe zurück, wie der griechische Chor in einer Tragödie: Die Musik ist unpersönlich, „völlig atonal“ (Golovin) und verleiht unserer Teilnahme am Drama der Symphonie wieder Distanz und Perspektive.
Solch tiefe Trauer muss vielleicht nicht in einem persönlichen Sinne „gelesen“ werden. Etwas Ähnliches findet der Zuhörer in ‚Chamsin‘ [ein trockener, sandiger Wind in der Wüste], dem letzten Lied in Golowins Zyklus mit Orchesterbegleitung zu Gedichten von Wassili Komarowskij. Hier sinniert der Dichter über die Arroganz, die Zerbrechlichkeit und die letztendliche Vergeblichkeit der Versuche des Menschen, die Natur zu beherrschen
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Simon Nicholls, Ehrenmitglied des Königlichen Konservatoriums von Birmingham. Dezember 2019
Andrej Golovin
Biographie
Andrej Golovin (geb. 1950) studierte Komposition und Orchestrierung am Moskauer Staatskonservatorium bei Jewgeni Golubew und Jurij Fortunatow, machte 1976 seinen Abschluss und erhielt drei Jahre später seinen Graduiertenabschluss. Er schuf ein breites Spektrum an symphonischer, Opern-, Kammer-, Chor- und Filmmusik. Golovins Werke wurden vom Staatlichen Akademischen Sinfonieorchester Russlands, dem Tschaikowsky-Sinfonieorchester, dem Sinfonieorchester des Mariinski-Theaters, der Novaya Oper des Moskauer Symphonieorchesters, der Staatlichen Symphonie Capella Russlands, dem BBC-Sinfonieorchester, der Brünner Philharmonie, dem Sinfonieorchester des Conservatoire de Rouen, dem Uraler Jugendsinfonieorchester, dem Musica Viva-Kammerorchester und dem Bolschoi-Solistenensemble aufgeführt. Führenden Dirigenten und Solisten wie Valery Gergiev, Vladimir Fedoseyev, Vladimir Verbitsky, Mischa Damev, Olivier Holt, Valery Polyansky, Igor Zhukov, Alexander Rudin, Yuri Bashmet, Maxim Fedotov, Esther Yoo und Mlada Khudoley spielten seine Werke
Seit 1994 tritt Golovin als Dirigent auf und führt seine Werke selbst auf. Er wurde 1998 mit dem Preis der Stadt Moskau für seine Oper „Die erste Liebe“ ausgezeichnet. Golovins Werke wurden bei Labels wie Melodiya, Russian Disc, Cadenza, Relief, Boheme Music und Toccata Classics aufgenommen. Seine Kompositionen sind bei Muzyka, Sovetsky Compozitor, Zen-On Music Co., Alphonse Leduc, Editions Musicales und Musikproduktion Höflich erschienen.
Golovin ist in Moskau ansässig, wo er Professor an der Abteilung für Komposition und Instrumentation der nach Gnessins benannten Russischen Musikakademie ist.
Wegen Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an Andrei Golovin (andreigol@yandex.ru), Moskau, oder Musikproduktion Höflich (www.musikmph.de), München.