Karol Rathaus - Notturno op. 44 (Jacob’s Dream)1938
(b. Tarnopol, 16. September 1895 – d. New York, 21. November 1954)
Preface
During his London years (1934-1938), Karol Rathaus was faced with professional challenges which made him realise that, after having left Germany due to the turbulent political circumstances, it would not be possible to regain his former status as one of his generation’s leading composers. Nevertheless, he remained artistically active, composing significant works in several genres: his ballet music for Le Lion Amoureux was premiered at Covent Garden in 1937, he composed for films (Broken Blossoms, 1934 and Dame de Pique, 1937), and he also wrote chamber music: Vier Etüden op.38 for piano, Pastorale und Tanz op.39 for violin and piano, Ballade–Variations on a Hurdy-Gurdy Theme op.40 for piano, Violin Sonata No.2 op.43, and his String Quartet No.3 op.41, which was premiered at the 1938 London ISCM Festival and praised for its ‘moderate modernism’, as Martin Schüssler, Rathaus’s core biographer, informs us.
By the mid-1930s Rathaus had also written incidental music for a number of plays (of which Uriel Acosta had been particularly successful), and during his London stay he was commissioned to compose for two productions of the acclaimed Habima Theatre in Palestine: Shakespeare’s The Merchant of Venice in 1936, and Richard Beer-Hofmann’s biblical drama Jaákobs Traum in 1938.
An orchestral adaptation of the score which accompanied Beer-Hofmann’s play became Rathaus’s op.44, entitled Notturno–Jacob’s Dream. Scored for a typical symphonic orchestra with the addition of harp, piano and celesta (2.2.3.2– 4.3.3.1–timp, perc–hp, cel, pno–str), Notturno, one of the composer’s last works written before he left Europe to settle permanently in the United States in 1938, remained unpublished during his lifetime. In 1960, the “Karol Rathaus Memorial Association” provided financial support for the publication of the score by Universal Edition Vienna (U.E. Nr. 12481).
A documented early performance of Notturno–Jacob’s Dream is that conducted by Jasha Horenstein, Rathaus’s longtime friend and collaborator, in 1961 in Liverpool.
Maria Theofili, 2018
Bibliography
Schüssler, Martin. Karol Rathaus. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, 2000.
Schwarz, Boris. “Karol Rathaus”. The Musical Quarterly 41/4 (1955): 481–495.
For performance material please contact Universal Edition (www.universaledition.com), Vienna. Reprint of a copy from the Musikbibliothek der Münchner Stadtbibliothek, Munich.
Karol Rathaus - Notturno op.44 (Jacob’s Dream)
(geb. Tarnopol, 16. September 1895 – gest. New York, 21. November 1954)
1938
Vorwort
Während seiner Londoner Jahre (1934 -1938) stand Rathaus vor beruflichen Herausforderungen, die ihn erkennen liessen, dass es nach seiner Ausreise aus Deutschland wegen der politisch schwierigen Umstände nicht mehr möglich sein würde, seinen Status als einer der führenden Komponisten seiner Generation wiederherzustellen. Dennoch blieb er künstlerisch aktiv und schuf bedeutende Werke in zahlreichen Gattungen: Seine Ballettmusik Le Lion Amoureux erlebte 1937 ihre Premiere in Covent Garden, er komponierte für den Film ( (Broken Blossoms, 1934 und Dame de Pique, 1937) und schuf kammermusikalische Werke: Vier Etüden op.38 für Piano, Pastorale und Tanz op.39 für Violine und Piano, Ballade–Variations on a Hurdy-Gurdy Theme op.40 für Piano, Violin Sonata No.2 op.43 und sein Streichquartett No.3 op.41, das 1938 beim Londoner ISCM-Festival uraufgeführt wurde und wegen seines „gemässigten Modernismus“ gelobt wurde, wie Martin Schüssler, Rathaus’ Hauptbiograph, uns informiert.
Um die Mitte der 1930er Jahre komponierte Rathaus Bühnenmusik für einige Schauspiele (von denen Uriel Acosta das erfolgreichste war), und während seines Londoner Aufenthalts bekam er den Auftrag, Musik für zwei Produktionen des gefeierten Habima-Theaters in Palästina zu schreiben: Shakespeares Der Kaufmann von Venedig im Jahre 1936 und das biblische Drama Jaákobs Traum von Richard Beer-Hofmann im Jahre 1938.
Eine Adaption der Partitur für Orchester, die Hofmanns Schauspiel begleitete, wurde Rathaus’ Op. 44, genannt Notturno–Jacob’s Dream. In der für ein Symphonieorchester typischen Besetzung mit zusätzlicher Harfe, Klavier und Celesta (2.2.3.2– 4.3.3.1–Pauken, Perkussion, Harfe, Celesta, Piano, Streicher) ist Notturno eines der letzten Werke, das entstand, bevor der Komponist Europa verliess, um sich ab 1938 dauerhaft in den Vereinigten Staaten niederzulassen. Das Werk blieb zu seinen Lebzeiten unveröffentlicht. Im Jahre 1960 finanzierte die “Karol Rathaus Memorial Association” die Veröffentlichung des Werks durch die Universal Edition in Wien (U.E. Nr. 12481).
Eine frühe Aufführung der Komposition in Liverpool im Jahre 1961wurde dirigiert von Jasha Horenstein, Rathaus’ langjährigem Freund und Mitarbeiter.
Übersetzung: Peter Dietz
Bibliographie
Schüssler, Martin. Karol Rathaus. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, 2000.
Schwarz, Boris. “Karol Rathaus”. The Musical Quarterly 41/4 (1955): 481–495.
Aufführungsmaterial ist von Universal Edition (www.universaledition.com), Wien, zu beziehen. Nachdruck eines Exemplars aus der Musikbibliothek der Münchner Stadtbibliothek, München.