Edward German

(b. Whitchuch, Shropshire, 17 February 1862; d. London, 11 November 1936)

Suite from

The Tempter

Preface

The growth of London in the 17th and 18th Centuries was accompanied by a desire for mass musical entertainment. One new phenomenon was a light style of opera, characterised by easily memorable tunes. Starting with John Gay’s The Beggar’s Opera in 1728 and continuing throughout the century and into the next until the comic operas of Gilbert and Sullivan appeared on a world stage, the genre was to continue into the 20th Century with the musicals of Ivor Novello, Lionel Monckton, Noel Gay, and Andrew Lloyd Webber. Ordinary people could sing or whistle the tunes, and they became a significant part of popular culture, providing a link between the Music Hall and the Concert Room. Yet as the 19th Century drew to a close, many began to wonder who would follow ‘G & S’ just as, at the same time, people in Vienna were asking themselves who would follow Johann Strauss II. The answer in Vienna was Carl Michael Ziehrer; in London it was Edward German.

German Edward Jones was born in the Shropshire market town of Whitchurch. The unusual name of ‘German’ was based on that of St Garmon, a Welsh saint (it should be said with a hard ‘G’, like the names Geraint or Gerwyn). He showed musical promise and won a scholarship to the Royal Academy of Music, where he studied with Ebeneezer Prout and began a lifelong friendship with a fellow pupil, Henry Wood. By this time (1880) he was calling himself Edward Jones, but discovering another pupil with the same name, he adopted the stage-name of Edward German. That at least was the story he told for the rest of his life.

German obtained an appointment as musical director at the Globe Theatre in 1887, and began a career that would see him become the pre-eminent theatrical composer in Britain, with a knighthood in 1928. His biggest success was Merrie England (1902), but he wrote six operas and a further nine theatre scores, together with orchestral and choral works, songs and piano music.

German had already had success with his music for Richard III at The Globe and for Henry VIII at The Lyceum. The Tempter was his third work for the theatre: incidental music to a play by Henry Arthur Jones that opened at the Haymarket Theatre in London on September 20th 1893 and ran for 73 nights. It was a melodramatic spectacle, with a shipwreck and bacchanalian revels. Edward German was always alert to any opportunity to make use of his theatrical works, and he soon produced a short suite from the music, consisting of the dramatic Overture, a gentle Barcarolle and a lively Bacchanale. German conducted the first performance in 1897 with the Bournemouth Municipal Orchestra (now the Bournemouth Symphony Orchestra) and recorded it in 1920.

Phillip Brookes, 2012

Reprint of a copy from the collection Phillip Brookes, Roxas City.

Edward German

(geb. Whitchuch, Shropshire, 17. Februar 1862 – gest. . London, 11. November 1936)

The Tempter

Suite

Vorwort

Die Entwicklung Londons zu einer Grossstadt im 17. Und 18. Jahrhundert war begleitet von einem Bedürfnisse nach Massenunterhaltung. Eine neue Ausprägung dieses Phänomens war eine Oper im leichten Stil mit Melodien, an die man sich ohne Schwierigkeiten erinnerte. Angefangen mit John Gays The Beggar’s Opera im Jahre 1728 setzte sich diese Gattung durch das Jahrhundert bis ins nächste fort und hat sich mit Musicals von Ivor Novello, Lionel Monckton, Noel Gay und Andrew Lloyd Webber bis ins 20. Jahrhundert erhalten. Jedermann konnte die Melodien singen oder pfeifen, so dass diese Werke Teil einer populären Kultur wurden, in der sich das Varieté mit dem Konzertsaal verband. So fragte man sich im London des ausgehenden 19. Jahrhunderts, wer denn nun die Nachfolge von Gilbert und Sullivan antreten würde, ähnlich wie man sich wohl in Wien die Frage nach der Nachfolge von Johann Strauss II stellte. Wiens Antwort war Carl Michael Ziehrer, in London war es Edward German.

German Edward Jones wurde im Marktflecken Whitchurch in Shropshire geboren. Der ungewöhnliche Name „German“ war von Garmon, einem walisischen Heiligen abgeleitet (mit einem harten G wie die Namen Geraint oder Gerwyn). Musikalisch vielversprechend gewann er ein Stipendium für die Royal Academy of Music, an der er mit Ebeneezer Prout studierte und wo er eine lebenslange Freundschaft mit Henry Wood, einem Kommilitonen anknüpfte. Zu diesem Zeitpunkt (1880) nannte er sich selbst Edward Jones, aber nachdem er einen Mitstudenten gleichen Namens entdeckt hatte, legte er sich den Künstlernamen Edward German zu. So lautet zumindest die Geschichte, die er für den Rest seines Lebens erzählen sollte.

German erhielt eine Anstellung als musikalischer Direktor am Globe Theatre im Jahre 1887 und begann eine Karriere, die ihn zum beherrschenden Theaterkomponisten Englands befördern sollte, mit einem Ritterschlag im Jahr 1928. Sein grösster Erfolg war Merrie England (1902), aber er schrieb sechs Opern und weitere neun Theaterpartituren, dazu Orchester – und Chorwerke, Lieder und Klaviermusik.

German war bereits erfolgreich mit seiner Musik für Richard III am The Globe und für Henry VIII am The Lyceum. The Tempter war seine dritte Arbeit für das Theater: die Bühnenmusik zum Schauspiel von Henry Arthur Jones, mit dem das Haymarket Theatre in London am 20. September 1893 eröffnete und das an 73 Abenden lief. Es handelte sich um ein melodramatisches Spektakel, mit einem Schiffbruch und bacchantischen Gelagen. Edward German nutzte jede sich bietende Gelegenheit, seine Arbeiten für das Theater weiterzuverwerten, und so konzipierte er bald die vorliegende Suite, bestehend aus einer dramatischen Ouvertüre, einer sanften Barcarolle und einem lebhaften Bacchanal. Die Erstaufführung mit dem Bournemouth Municipal Orchestra (heute Bournemouth Symphony Orchestra) im Jahr 1897 fand unter seiner Leitung statt, eine Tonaufnahme der Suite wurde 1920 eingespielt.

Phillip Brookes, 2012

Nachdruck eines Exemplars aus der Sammlung Phillip Brookes, Roxas City.