Felix Draeseke
(geb. Coburg, 7. Oktober 1835 — gest. Dresden, 26. Februar 1913)

Jubel-Ouvertüre für großes Orchester op. 65 (1898)

Vorwort
Mitten in der Arbeit an seinem magnum opus, der oratorischen Tetralogie Christus op. 70-73 (1864/95-99) erhielt Felix Draeseke einen höchst ehrenvollen Auftrag. Erich Roeder berichtet darüber (in Erich Roeder: Felix Draeseke. Der Lebens- und Leidensweg eines deutschen Meisters, II. Band, Berlin 1937):
"Ende Oktober 1897 überbrachte der Oberbürgermeister Beutler den Auftrag der Stadt Dresden, zum bevorstehenden Doppeljubiläum König Alberts, dem 70. Geburtstag und dem 25. Regierungstag, eine große Festouvertüre zu schreiben. 1000 Mark waren dafür ausgesetzt. Zu ihrer Ausführung kam Draeseke im alten Jahre nicht mehr. Zu Beginn des neuen schuf er aber in kürzester Zeit das bestellte Werk: die Jubelouvertüre in D-Dur.
Dem festlichen Anlaß entspricht ihre äußere Anlage. Sie ist für größte Besetzung geschrieben, für die gesamte, 130 Mann starke Hofkapelle. Alle außergewöhnlichen Instrumente sind mit einbezogen, vier Tuben, Kontrabaßposaune, Glockenspiel. […] Entscheidend ist die kontrapunktisch meisterhafte Einführung von Marschners Lied 'Wer ist der Ritter hochgeehrt', den die Königsweise 'God save the king' in überraschender Harmonieführung trugschlußartig unterläuft und dann überhöht. […] [Die Jubel-Ouvertüre] erschien im April 1898 (Partitur und Stimmen) bei Breitkopf & Härtel im Auftrage der Stadt Dresden, die sich dabei das honorarfreie Aufführungsrecht für alle Zeiten sicherte. Sie erklang, wie bestimmt, erstmalig zur Eröffnung des Festes, das die Stadt zu Ehren des Königs am 19. April 1898 in der Ausstellungshalle gab. Ernst von Schuch [1847-1914] war von dem Klange begeistert und dirigierte mit hinreißendem Schwung. Am Schluß seiner Festrede gab Beutler bekannt, Draeseke sei zum Hofrat ernannt. Dem König zu danken, behielt dieser sich für eine Audienz vor. Als der König Cercle abhielt und an ihm vorbeikam, brachte Draeseke zum Ausdruck, daß er sich freue, ihm zum Feste persönlich Glück wünschen zu können. König Albert dankte ihm huldvoll, erkundigte sich nach seinen neuen Arbeiten und berichtete schmunzelnd, er habe bei der Ouvertüre 'aufgepaßt wie ein Heftelmacher'."
C.S., 2004.

Aufführungsmaterial ist vom Verlag Breitkopf & Härtel, Wiesbaden zu beziehen.

Nachdruck eines Exemplars aus der Sammlung Oliver Triendl, 2004.

Felix Draeseke
(b. Coburg, 7 October 1835 — d. Dresden, 26 February 1913)

Jubilee Overture for Large Orchestra Op. 65 (1898)

Preface
While in the midst of work on his magnum opus, the oratorio Tetralogy Christus, Op. 70-73 (1864/95-99), Felix Draeseke received a commision of exceptional honor. Erich Roeder reports on it thus:
"At the end of October, 1897, the Lord Mayor of Dresden, Beutler, delivered a commission on behalf of the city of Dresden for a grand festival overture to be written for the approaching double jubilee of King Albert of Saxony, his 70th birthday and the 25th anniversary of his reign. 1000 Marks were offered for it. Draeseke could not fufill the commission during the remainder of that year, but at the beginning of the next year he needed only a short time for creating the commissioned work: the Jubilee Overture in D major.
Its external layout corresponds to its festive intent. It was written to employ the entire 130 players of the Dresden Hofkapelle. All of the instruments considered unusual at the time were included: four Wagner tubas, contrabass trombone, glockenspiel, etc. […] Outstanding is the masterful contrapuntal introduction of Marschner’s song 'Wer ist der Ritter hochgeehrt' (Who be that knight so highly honored), which the royal anthem 'God save the king' begins to engage with surprising harmonic turns (false cadences), eventually overpowering it. […] [The Jubilee Overture] appeared in print (score and parts) in April, 1898 from Breitkopf & Härtel and was subsidized by the city of Dresden, thereby assuring a royalty free copyright on it forever. It was heard for the first time, as intended, in the exhibition hall at the opening of the festival given by the city in honor of the king on April 19, 1898. Gripped by the tone of the work, Ernst von Schuch [1847-1914] conducted with verve. At the end of his official speech Beutler made it known that Draeseke had been given the rank Hofrat (Privy Councillor). Draeseke wished to thank the king and secured a moment of audience with him. As the king did his rounds and came by him, Draeseke made known his personal satisfaction at being able to express good wishes to the king personally during the celebration. King Albert thanked him graciously, inquired about his latest works and reported with a grin that during the overture he had 'payed attention like someone glued to it.'." (Erich Roeder: Felix Draeseke. Der Lebens- und Leidensweg eines deutschen Meisters, Vol. II, Berlin, 1937).

Preliminary Remarks for the Score
"An unusually large orchestra has been taken into consideration by the composer because of the extraordinary nature of the festival celebration. A reduction of orchestral means for usual performances will be easy to accommodate. The third clarinet, triangle, glockenspiel and contrabass trombone can simply be omitted, though retention of the second harp and fourth trumpet would have to remain a matter left up to the skill of the conductor but would probably cause few difficulties. Whenever it is at all possible, the four tubas, cymbals and military drum should be retained."
F.D.
Translation: Alan H. Krueck, 2004

For performance materials please contact the publisher Breitkopf & Härtel, Wiesbaden.

Reprint of a copy from the collection of Oliver Triendl.