Juan Crisóstomo de Arriaga
(geb. Bilbao, 27. Januar 1806 — gest. Paris, 12./17. Januar 1826)

Symphonie in D (ca. 1824/25)

I Adagio – Allegro vivace - Presto p. 3
II Andante p. 43
III Minuetto. Allegro p. 54
IV Allegro con moto p. 63

Vorwort
Juan Crisóstomo de Arriaga schrieb seine frühesten nachgewiesenen Kompositionen im Alter von elf Jahren. Lange Zeit vor und nach ihm hat kein spanischer Komponist solche schöpferischen Höhen erreicht wie er. Sein früher Tod aufgrund von Tuberkulose verhinderte die volle Entfaltung seines Potentials.
1818 schrieb Arriaga sein erstes Orchesterwerk, die Ouvertüre Opus 1. 1819 komponierte der Dreizehnjährige die Oper Los esclavos felices nach L. F. Comella y Comella, die 1820 in Bilbao uraufgeführt wurde. Aus ihr sind nur die Ouvertüre und Fragmente von Arien erhalten. 1821 ging Arriaga nach Paris, wo er bei Pierre Baillot (1771-1842) Violine und bei François-Joseph Fétis (1784-1871) Harmonie und Kontrapunkt studierte und Luigi Cherubini sich für sein exzeptionelles Talent begeisterte. 1824 veröffentlichte der Pariser Verleger Philippe Petit die drei Streichquartette Arriagas (in d-moll, A-Dur und Es-Dur) im Stimmendruck; diese Werke haben Eingang ins etablierte Repertoire gefunden (das Guarneri Quartett hat eine hervorragende Einspielung für Philips gemacht). Im letzten Viertel des 19. Jahrhunderts entdeckte und verbreitete Emiliano de Arriaga die Musik seines großen Vorfahren, den er als "spanischen Mozart" bezeichnete.
Die Symphonie in D, welche hiermit erstmals als Studienpartitur vorgelegt wird, komponierte Arriaga 1824 oder 1825 in Paris. Sie ist einer der feinsten Gattungsbeiträge der Epoche, genießt heute weltweite Beliebtheit und wird Arriagas Namen auch für künftige Generationen Glanz verleihen. Wann und wo sie zur Uraufführung kam, ließ sich nicht ermitteln.
Die hier präsentierte Partitur ist ein Nachdruck des 1930 von José de Arriaga (dem Sohn Emiliano de Arriagas) herausgegebenen Erstdrucks, bei dem es sich in vielen Einzelheiten um eine Bearbeitung handelt. So sind viele dynamische Bezeichnungen und sämtliche Anweisungen die Auf- und Abstriche der Streicher betreffend nicht von Arriaga, sondern Zusätze des Herausgebers.
CS, 2004

Aufführungsmaterial ist erhältlich vom Verlag Peer Music, Hamburg/New York (www.peermusic-classical.de).

 

Juan Crisóstomo de Arriaga
(b. Bilbao, 27 January 1806 — d. Paris, 12/17 January 1826)

Symphony in D (ca. 1824/25)

I Adagio – Allegro vivace - Presto p. 3
II Andante p. 43
III Minuetto. Allegro p. 54
IV Allegro con moto p. 63

Preface
Juan Crisóstomo de Arriaga wrote his earliest known compositions at the age of eleven. For a considerable time before him, and for many decades afterwards, no other Spanish composer reached comparable creative heights. His early death from tuberculosis cut short the development of a potentially major figure.
In 1818 Arriaga wrote his first orchestral work, the Overture, Opus 1. The following year the thirteen-year-old composer completed his opera Los esclavos felices after L. F. Comella y Comella. It was premièred in Bilbao in 1820. The overture and fragments of the arias are extant. In 1821 Arriaga went to Paris, where he studied violin with Pierre Baillot (1771-1842) and composition and counterpoint with François-Joseph Fétis (1784-1871). Luigi Cherubini lauded his exceptional talent. In 1824, the Paris publisher Philippe Petit released the parts of Arriaga’s three string quartets, in D minor, A major and E-flat major; these works subsequently found their place in the established repertoire. (The Guarneri Quartet’s recording for Philips is outstanding). In the last quarter of the 19th century, Emiliano de Arriaga discovered and spread the music of his great ancestor, labelling him the "Spanish Mozart".
Arriaga composed his Symphony in D in 1824 or 1825 in Paris, and it is available here in study score for the first time. It is one of the era’s finest contributions to this genre, enjoys international popularity and lends important significance to the name of Arriaga for future generations. The date and place of the first performance could, unfortunately, not be ascertained.
The present publication is a reprint of the first edition in 1930 that was edited by José de Arriaga (the son of Emiliano de Arriaga). It contains many details which are in fact editorial interventions. A large number of dynamic signs and all downbow and upbow markings are thus not by Arriaga himself, but were added by the editor.
Translation: Ernst Lumpe & Graham Lack, 2004.

For performance materials please contact the publisher Peer Music, New York/Hamburg (www.peermusic-classical.de).