Johan Severin Svendsen
(geb. Christiania (Oslo), 30. September 1840 — gest. Kopenhagen, 14. Juni 1911)

II. Symphonie B-Dur op. 15 (1874)

I Allegro p. 3 III Intermezzo. Allegro giusto p. 47
II Andante sostenuto p. 36 IV Finale. Andante - Allegro con fuoco - Stretto p. 67

Vorwort
Nachdem der Schwede Franz Berwald in höchst unkonventioneller Weise und der Däne Niels Gade auf umso akademischer umrissene Art bereits das symphonische Feld bestellt hatten, sollte der Norweger Johan Svendsen sich als der überragende nordische Symphoniker der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts erweisen. Er hatte von seinem Vater das musikalische Rüstzeug erhalten und war bereits ein geübter Dirigent, als er als 23-jähriger ans Leipziger Konservatorium kam, wo er bis 1867 Violine und Dirigieren bei Ferdinand David (1810-73), Musiktheorie bei Moritz Hauptmann (1792-1868), Kontrapunkt bei Ernst Friedrich Richter (1808-79) und Komposition bei Carl Reinecke (1824-1910) studierte. Mit dem Oktett für Streicher A-Dur op. 3 (1866) und der I. Symphonie D-Dur op. 4 (1866-67), die beide unabhängig von seinem Lehrer Reinecke entstanden, gelang ihm der Durchbruch zu internationalem Erfolg. (Der erste Satz der I. Symphonie wurde am 9. Mai 1866 in Leipzig, die Sätze 2-4 am 29. Mai 1867 ebendort uraufgeführt; in ihrer Gesamtheit erklang die Symphonie erstmals am 12. Oktober 1867 in Oslo unter Svendsens Leitung.) Nach dem Studium ging Svendsen zunächst nach Paris und kehrte 1870 nach Leipzig zurück. Während einer Reise in die USA lernte er Sarah Levett, seine erste Frau, kennen. 1872-77 und 1880-83 wirkte er als Dirigent der Musikgesellschaft zu Christiania (Oslo). Bald war er einer der renommiertesten Kapellmeister seiner Zeit. 1883 übernahm er die Leitung des Königlichen Hoftheaters in Kopenhagen, von der er sich 1908 zurückzog.
In Oslo entwarf Svendsen 1874 seine II. Symphonie B-Dur op. 15. Im September 1875 vollendete er die Fantasie für Orchester Romeo und Julia op. 18, deren Uraufführung er am 14. Oktober 1875 in Oslo dirigierte. Die II. Symphonie konnte er im Frühjahr 1876 inmitten turbulenter Ereignisse vollenden. Er brachte sie am 14. Oktober 1876, genau ein Jahr nach Romeo und Julia, in Oslo mit seinem Orchester zur Uraufführung. Sie war sofort äußerst erfolgreich. Am 8. November 1877 leitete Svendsen in Leipzig das Gewandhausorchester in der deutschen Erstaufführung der II. Symphonie. Im selben Jahr war sie im Leipziger Verlag E. W. Fritzsch (in Partitur und Stimmen) im Druck erschienen (1878 folgte der von Albert Reckendorff erstellte Klavierauszug zu vier Händen.) Unter Kennern gilt die II. Symphonie seither als Gipfelwerk seines Schaffens, freilich ohne dass man je wissen wird, wie seine III. Symphonie geklungen hätte. Nach der II. Symphonie schrieb Svendsen mit den vier Norwegischen Rhapsodien (opp. 17, 19, 21 und 22; 1876-77), der Violin-Romanze op. 26 (1881) und der Polonaise op. 28 (1882) weitere höchst erfolgreiche, stilistisch eigentümliche und brillant instrumentierte Orchesterwerke, die ( wie auch der Karneval in Paris op. 9 [1872], die Legende Zorahayda op. 11 [1874/79] und der Norwegische Künstlerkarneval op. 14 [1874]) in der relativen Kürze lange Zeit viel populärer sein sollten als die anspruchsvolleren Symphonien.
Vermutlich im Winter 1882-83 vollendete Svendsen seine Dritte Symphonie. Er war als charismatischer Maestro von Damen der Gesellschaft umschwärmt. In einem Anfall von Eifersucht nahm seine Frau Sarah (genannt Sally) die fertige Partitur der neuen Symphonie aus seinem Schreibtisch und warf sie ins Feuer. Diese Geschichte sprach sich rasch in Künstlerkreisen herum, und Henrik Ibsen entwarf auf ihrer Grundlage sein berühmtes Drama Hedda Gabler. Wirklich bedeutende Werke hat Svendsen nach diesem Desaster nicht mehr komponiert.
Nachdrücklich empfohlen sei die Standardbiographie von Finn Benestad und Dag Schjelderup-Ebbe Johan Svendsen. The Man, the Maestro, the Music [Norwegen 1990, englische Übersetzung von William H. Halverson, Columbus/Ohio, 1995], welche als hauptsächliche Quelle vorliegender Informationen diente.
Christoph Schlüren, 2003.

Aufführungsmaterial ist vom Verlag Kistner & C. F. W. Siegel & Co., Köln, zu beziehen.

Johan Severin Svendsen
(b. Christiania (Oslo), 30 September 1840 — d. Copenhagen, 14 June 1911)

Symphony No. 2 in B-flat major op. 15 (1874)

I Allegro p. 3 III Intermezzo. Allegro giusto p. 47
II Andante sostenuto p. 36 IV Finale. Andante - Allegro con fuoco - Stretto p. 67

Preface
Following in the footsteps of the Swedish composer Franz Berwald, who cultivated the symphony in a most unconventional way, and his Danish counterpart Niels Gade, who did the same in an all the more academic spirit, Johan Svendsen of Norway emerged as the outstanding Nordic composer of symphonies in the latter half of the nineteenth century. He had received his musical equipment from his father and was already a seasoned conductor when he entered Leipzig Conservatory at the age of twenty-three. He remained there until 1867, studying violin and conducting with Ferdinand David (1810-1873), music theory with Moritz Hauptmann (1792-1868), counterpoint with Ernst Friedrich Richter (1808-1879) and composition with Carl Reinecke (1824-1910). His breakthrough to international fame came with his String Octet in A major, op. 3 (1866) and the First Symphony in D major, op. 4 (1866-7), both of which were composed independently of his teacher Reinecke. (The opening movement of the First Symphony was premièred in Leipzig on 9 May 1866, with the three other movements following on 29 May 1867, also in Leipzig. The symphony was given its first complete hearing in Oslo on 12 October 1867 under the composer’s baton.)
Having finished his studies, Svendsen first travelled to Paris, returning to Leipzig in 1870. While touring the United States he met Sarah Levett, who would become his first wife. From 1872 to 1877, and again from 1880 to 1883, he conducted the Music Society in Christiania (Oslo). Before long he had become one of the most celebrated conductors of his day. In 1883 he was appointed director of the Royal Court Theater in Copenhagen, from which he retired in 1908.
In 1874, while still in Oslo, Svendsen drafted his Second Symphony in B-flat major, op. 15. His ‘fantasy for orchestra’ Romeo and Juliet, op. 18, was then completed in September 1875 and received its première in Oslo on 14 October 1875, again under his baton. The Second Symphony was finally completed, amidst turbulent circumstances, in the spring of 1876, and he conducted the première with his own orchestra in Oslo on 14 October 1876, exactly one year after Romeo and Juliet. Its success was instantaneous. The German première followed in Leipzig on 8 November 1877, with Svendsen conducting the Gewandhaus Orchestra, and the work was issued in print (in full score and parts) that same year by the Leipzig publisher E. W. Fritzsch, with Albert Reckendorff’s reduction for piano four-hands following in 1878. Since then the Second Symphony has been considered by connoisseurs to be the pinnacle of his oeuvre, though admittedly no one will ever know what his Third Symphony might have sounded like. After the Second Symphony, Svendsen continued to compose highly successful, stylistically idiosyncratic and brilliantly scored orchestral pieces such as the four Norwegian Rhapsodies (opp. 17, 19, 21 and 22; 1876-7), the Violin Romance, op. 26 (1881) and the Polonaise, op. 28. For many years these and other relatively short pieces — the Carnival in Paris, op. 9 (1872), the ‘legend’ Zorahayda, op. 11 (1874-9) and the Norwegian Artists’ Carnival, op. 14 (1874) — were to be far more popular than his demanding symphonies.
Svendsen probably completed his Third Symphony in the winter of 1882-3. The charismatic maestro was always a favorite with the ladies of society, and in a fit of jealousy his wife Sarah (known as Sally) tore the completed score of the new symphony from his desk and threw it into the fire. The story quickly made the rounds in artistic circles and eventually formed the basis of Henrik Ibsen’s famous play Hedda Gabler. After this disaster Svendsen never again composed anything of significance.
Readers are warmly encouraged to turn to the standard biography by Finn Benestad and Dag Schjelderup-Ebbe: Johan Svendsen: the Man, the Maestro, the Music (Oslo, 1990; Eng. trans. by William H. Halverson, Columbus OH, 1995), which has served as principal source of the information contained in this preface.
Translation: Bradford Robinson, 2004.

For performance materials please contact the publisher Kistner & C. F. W. Siegel & Co., Cologne.