Edmund von Borck
(geb. Breslau, 22. Februar 1906 - gest. bei Nettuno, 4. Februar 1944)

»Orphika« für Orchester op. 21 (1942-43)

I. Abschnitt. Grave - Allegro moderato - Presto p. 1
II. Abschnitt. Andante tranquillo p. 30
III. Abschnitt. Più mosso - Andante tranquillo p. 34
IV. Abschnitt. Presto p. 42
V. Abschnitt. Allegro moderato p. 58
VI. Abschnitt. Grave p. 74

Vorwort
Edmund von Borcks allzu früher Tod als Soldat bei den Gefechten um den Landekopf Nettuno in Italien bedeutete — ähnlich dem Freitod Hugo Distlers 1942 und dem ungeklärten Schicksal Heinz Schuberts kurz vor Kriegsende 1945 in Mecklenburg — einen der eminentesten Verluste für die deutsche Musik. Nach dem Zeugnis Hans Gressers (in der einzigen Monographie über den Komponisten: Hans Gresser, Edmund von Borck. Ein Fragment, Laumann-Verlag Dülmen 1989, ISBN 3-87466-127-X), sagte von Borck bei der ersten Begegnung der beiden im Sommer 1942 in Breslau: "Ich stehe irgendwo zwischen Hindemith und Alban Berg."
Als Komponist war Edmund von Borck freilich ein Einzelgänger, der sich auf keine überragende Lehrerfigur berufen sollte. In Breslau hatte er mit dem Musikwissenschaftler und Schlager-komponisten Ernst Kirsch (1891-1964) Komposition und bei Bronislaw von Pozniak (1887-1953) Klavier studiert. Dann ging er in Berlin bei Julius Prüwer (1874-1943) als Dirigent in die Lehre. 1930 nahm er ein Engagement als Dirigent an der Frankfurter Oper an, und schnell folgten Verpflichtungen als Gastdirigent bei führenden Orchestern wie den Berliner Philharmonikern, dem Concertgebouw Orkest in Amsterdam oder dem Augusteum-Orchester in Rom. Doch zog er sich bald weitgehend vom Dirigieren zurück und wendete sich fast ausschließlich der Komposition zu, wo er seinen Durchbruch mit der sehr erfolgreichen Uraufführung der Fünf Orchesterstücke op. 8 auf dem Musikfest der Internationalen Gesellschaft für Neue Musik (IGNM) am 13. Juni 1933 in Amsterdam feiern konnte. Dies ist umso erstaunlicher, als er erst zu Beginn der dreißiger Jahre ernsthaft mit dem Komponieren begonnen hatte. Am 28. November 1931 hatte er mit der Uraufführung der Symphonischen Suite aus der gemeinsam mit dem 1908 geborenen Freund Werner Seelig-Bass (der später im amerikanischen Exil, wo er 1988 verstarb, den Namen Warner S. Bass führen sollte) komponierten Oper Kommisar Rondart am Pult der Berliner Philharmoniker sein Debüt als Orchesterkomponist gegeben (gefolgt von Bruckners Neunter Symphonie). 1932 war für Sigurd Raschèr (1907-2001) das Konzert für Altsaxophon und Orchester op. 6 (uraufgeführt im selben Jahr beim Musikfest in Hannover durch Raschèr unter Leitung des dortigen Chefdirigenten Rudolf Krasselt [1879-1954]) entstanden. Außer Kammermusik schuf von Borck in der Folge vor allem Orchesterwerke.
Karl H. Wörner hat in Neue Musik in der Entscheidung (Mainz 1954) die Entwicklung des Orchesterkomponisten Edmund von Borck folgendermaßen skizziert: "Die Fünf Orchesterstücke op. 8 gehören der Sphäre des 'vitalen Expressionismus' (Siegfried Borries) an. Die Bändigung der Kontraste erfolgt zunächst im Anschluß an den 'Neu-Barock' deutscher Ausprägung. In opus 10, Präludium und Fuge (1934), bindet sich von Borck an die historisch geprägte Form. Das Konzert für Orchester op. 14 [1935, uraufgeführt am 4. Februar 1936 im Kurzwellensender Berlin, noch im selben Jahr als erstes Werk bei der Universal Edition verlegt und bald international erfolgreich] wendet den linearen, dissonanten Stil ins Musikantische und Spielerische. Polyphone Zweistimmigkeit herrscht vor, das lineare Stimmengefüge ist rhythmisch fließend bewegt. Werk 16, Thema, Variationen und Finale [1935-36, uraufgeführt am 21. April 1936 beim Dresdner Musikfest durch die Dresdner Philharmonie unter Paul van Kempen] will die Verschmelzung des bisher Erreichten an der Variationenform des 19. Jahrhunderts abwandeln. [Es folgen (außer dem ungedruckten Concertino für Flöte und Streichorchester op. 15a) bis 1940 Zwei Fantasiestücke op. 17 (beide unter Eugen Jochum uraufgeführt) sowie das Symphonische Vorspiel zur Oper Napoleon op. 18, welches Herbert von Karajan am 12. Oktober 1940 in Aachen aus der Taufe hebt.] Über das Konzert für Klavier und Orchester op. 20 [uraufgeführt im Mai 1941 in Berlin mit dem Solisten Conrad Hansen, der sich auch nach dem Kriege noch für das Werk einsetzte], ein als Solokonzert effektvolles, aber durchaus sinfonisch angelegtes dreisätziges Werk, führt der Weg zu den Orphika op. 21. Die Apollinische Transformation für Orchester nach Zeichnungen von Hans Wildermann ist eine sinfonische Dichtung. Der mystisch-philosophische Vorwurf zeigt den Weg der Menschheit von niederen Anfängen zur göttlichen Ordnung und Vergeistigung. Die Umsetzung in Musik erfolgt nur mit musikalischen Mitteln in der Form eines freien Sonatenhauptsatzes. Die Meisterschaft der Disposition ist erreicht." 1943-44 war von Borck mit einer Tragischen Ouvertüre beschäftigt, von welcher nur eine Skizze zum zweiten Thema erhalten geblieben ist. Über die Oper Napoleon op. 18, die am 19. September 1942 in Gera zur Uraufführung kam, schreibt Wörner: "…ein zeitgeschichtliches Bild voll dramatischer Spannung, mit großen Volksszenen, packend von dem revolutionären Ton des Anfangs bis zur Einsamkeit des Schlachtfeldes von Belle-Alliance. […] Als Ganzes beurteilt, ist das Werk der wichtigste Beitrag der jüngeren Generation in Deutschland zur Oper, der an Hindemith anschließt. Die Inspiration von der Passacaglia bis zum Volkslied, der Arie bis zum Hymnus, von der Liebes- bis zur Sterbeszene ist überzeugend."
In Die Musik in Geschichte und Gegenwart (MGG, Kassel 1952) schreibt Herbert Hübner: "Stilistisch knüpft v. Borck an die Errungenschaften der vorangegangenen Generation an (deutscher Frühexpressionismus, Hindemith der frühen und mittleren Periode). Es ist eine Musik von sehr ernster Grundhaltung, konzessionslos in ihrer klanglichen Schroffheit und in ihrer rücksichtslosen Stimmführung, getragen von einer eigentümlich massiven Vitalität, die eine rhapsodisch freie, oft sich überstürzende Rhythmik, leidenschaftlich erregte Steigerungen und Kräfteballungen von pathetischer Massigkeit bevorzugt. Der Sinn für den großen dramatischen Linienwurf offenbart sich früh schon in den zahlenmäßig überwiegenden Orchester-Kompositionen […]."

Hans Gresser erzählt, wie er als junger Mann in Breslau an einem Sommerabend im Jahr 1942 bei Dr. Gotthard Agath (1881-1958) erstmals Edmund von Borck begegnete: "Frisch aus Italien gekommen, überraschte er uns mit Mitteilungen aus dem italienischen Musikleben. […] So erfuhren wir z. B., daß es in Italien keinerlei Tendenzen zur Drosselung unliebsamer Modernität — 'entartete Kunst' bzw. 'entartete Musik' — gab." Über den folgenden Tag ("wenn ich mich nicht irre") berichtet Gresser: "Wir, Dr. Agath, Edmund und ich, waren nachmittags bei Prof. Hans Wildermann, und an diesem Tage wurde die Idee zu Edmund von Borcks letztem und meistgespieltem Orchesterwerk 'Orphika' geboren.Wildermann hatte sich als Maler und Zeichner bereits im zweiten Jahrzehnt unseres Jahrhunderts einen Namen gemacht. Es mag die Rücksichtnahme auf einen sicheren Broterwerb ihre Rolle mitgespielt haben, daß er den Posten eines Chefbühnenbildners am Breslauer Opernhaus angenommen hatte. Hier hatte er bahnbrechend gewirkt und einen gewichtigen Beitrag zur Entwicklung eines modernen Bühnenbildstils in Abkehr von der bloßen naturalistischen Dekoration geleistet. […] Vision — Engel — Licht: Dieser Anruf aus dem Jenseits war ein Thema für Wildermann gewesen, wie ihm kaum eines hätte näherstehen können. Denn er war ein überzeugter — oder sagt man vielleicht besser: gläubiger? — Anthroposoph. […] Und hier also lernte Edmund die zehn Zeichnungen kennen, die Wildermann 'Orphika — eine apollinische Transformation' nennt. Obwohl sich bei unserem Zusammentreffen kaum ein Anhaltspunkt für die Vermutung bot, daß Edmund dieser Ideenwelt nahestand, war er von der Bildfolge […] wahrhaft fasziniert und sagte noch am gleichen Abend, daß er damit (oder darüber) 'etwas machen' wolle."
Später schreibt Gresser: "Wenn die mir freundlicherweise zugängig gemachten Ausleih-Belege der Universal-Edition vollständig sind, dann fand die Uraufführung [der Orphika], der bald Rundfunksendungen folgten, am 21. Februar 1949 durch das Gewandhaus-Orchester in Leipzig statt." Hier täuscht er sich, wie so oft mit den Daten in seinem Buch: Die Uraufführung fand schon etwas früher statt, und das Gewandhaus-Orchester hat Orphika nie gespielt.
Folgt man Hans Gressers Angaben, so sind die Orphika 1942 begonnen und entweder noch im selben Jahr oder — wahrscheinlich — 1943 vollendet worden. Gresser schreibt: "Das Werk ist angeregt durch den so bezeichneten Bilderzyklus von Hans Wildermann [1884-1954], der 1927 im Gustav-Bosse-Verlag Regensburg erschienen ist. Zehn in einer holzschnittartigen Manier gezeichnete Bilder geben gewissermaßen den Ablauf einer privaten Mythologie wieder." Gresser zitiert Wildermann: "Verstanden werden sollen sie [die Bilder] ja eigentlich überhaupt nicht, erfühlt und noch mehr erhört."
In seiner recht ausführlichen Analyse legt Gresser dar, daß es sich bei der Form der Orphika, was die Gruppierung der Zeitmaße anlangt, um eine siebenteilig symmetrische Anlage handelt, mit der Tötung des Orpheus im Zentrum. Als Themenkern des ganzen Werks definiert er die anfängliche Abfolge von zwei Sekundschritten und einem darauffolgenden Quintschritt. Über den Schlußabschnitt des Werkes schreibt Gresser: "Von Borck verzichtet also auf jeden handgreiflichen Hinweis auf Bach selbst — kein seinem Stil angenäherter Choralsatz, kein Zitieren von B-A-C-H, keine Fuge, deren Technik er in dem Werk ja mehrmals genutzt hatte. Der Name Bach steht hier für das — wie auch immer von Wildermann aufgefaßte — Sakrale in der Musik überhaupt."

Die Orphika, der finale Höhepunkt in Edmund von Borcks profiliertem Orchesterschaffen, kamen postum bei den Tagen Neuer Musik am Dienstag , den 16. November 1948, in der Leipziger Kongraßhalle (im 4. Anrechtskonzert des Senders Leipzig) durch das Sinfonie-Orchester des Senders Leipzig unter der Leitung von Gerhard Pflüger (1907-91) zur Uraufführung, umrahmt von Werken von Heinrich Sutermeister, Béla Bartók und Paul Hindemith. Partitur und Stimmen erschienen 1953 beim Verlag Universal Edition im Druck.
Möge die erstmalige Herausgabe der Partitur im Studienformat im Juli 2003 als zweite Folge einer umfangreicheren Edmund-von-Borck-Edition wesentlich dazu beitragen, daß diese großartige, vergessene Musik wieder studiert und gespielt wird.
Christoph Schlüren

Aufführungsmaterial ist vom Verlag Universal Edition, Wien (www.universaledition.com) zu beziehen.

Nachdruck mit freundlicher Genehmigung der Universal Edition AG, Wien, 2003.

Orphika
(In one movement, free sonata form)

1. The beast in man must first die, if his soul is to become free for higher ideals. a) Grave: Main theme (double bassoon, later trombones and bass tuba), muffled, weighing heavily.
2. The Orphic night song captivates mankind, because Orpheus — the representative of a monotheistic consciousness — leads the harmonious paths of the universe. Andante tranquillo: second theme.
3. The Maenads, servants of the God Dionysos, kill Orpheus. Più mosso: development (full orchestra). Molto tranquillo: music of mourning, conclusion (horns, trombones, bass tuba).
4. After his final realization in the cosmos, man’s desire for light breaks open the portals of the underworld in which Orpheus now finds himself. Presto: further development (brass, later strings and woodwind).
5. Apollonian light breaks through. Allegro moderato: recapitulation (bass clarinet, later strings and woodwind). Dramatic upsurge (whole orchestra) until the decisive climax.
6. Apotheosis. In Johann Sebastian Bach, the representative of a pantheistic consciousness, mankind symbolically experiences the purest incarnation of divine order and human spiritualization. Grave: coda (full orchestra). Sacred interpretation of the main theme in sweeping architecture.

Instrumentation:

1 Piccolo
2 Flutes
2 Oboes
2 Clarinets in B flat
1 Bass clarinet in B flat
2 Bassoons
1 Double bassoon
4 Horns in F
3 Trumpets in B flat
2 Trombones
1 Bass tuba
Percussion: 2 timpanis, large drum, small drum, cymbal (free hanging), tamtam, triangle.
String quintet

Duration: 15 minutes.

 

 

Edmund von Borck
(b. Breslau (Wroclaw), 22 February 1906 - d. near Nettuno, 4 February 1944)

»Orphika« for Orchestra Op. 21 (1942-43)

Ist section. Grave - Allegro moderato - Presto p. 1
IInd section. Andante tranquillo p. 30
IIIrd section. Più mosso - Andante tranquillo p. 34
IVth section. Presto p. 42
Vth section. Allegro moderato p. 58
VIth section. Grave p. 74

Preface
Edmund von Borck’s premature death as a soldier at the battle for the Nettuno beachhead in Italy counts as one of the greatest losses for German music, comparable to the suicide of Hugo Distler in 1942 and the uncertain fate of Heinz Schubert in Mecklenburg shortly before war’s end in 1945. According to the testimony of Hans Gresser (in the only biography on the composer: Hans Gresser, Edmund von Borck. Ein Fragment, Laumann-Verlag Dülmen 1989, ISBN 3-87466-127-X), von Borck stated during their first meeting in summer of 1942 in Wroclaw: "I stand somewhere between Hindemith and Alban Berg."
It is fair to say that, as a composer, Edmund von Borck was a maverick who never belonged to the lineage of a great teacher. In Wroclaw he studied composition with the music scholar and schlager composer Ernst Kirsch (1891-1964), and piano with Bronislaw von Pozniak (1887-1953). Then he underwent training as a conductor in Berlin under Julius Prüwer (1874-1943). In 1930 he accepted an engagement as conductor with the Frankfurt opera, and there quickly followed stints as guest conductor with leading orchestras such as the Berlin Philharmonic, the Concertgebouw Orkest in Amsterdam and the Augusteum Orchestra in Rome. Nevertheless he soon largely withdrew from conducting and devoted himself almost exclusively to composition, where he was able to celebrate his breakthrough with the very successful premiere of Fünf Orchesterstücke op. 8 (Five Orchestral Pieces) at the music festival of the International Society for New Music (ISCM) on 13 July 1933 in Amsterdam. This is all the more astounding given that he only took up composing seriously in the early 30’s. On 28 November 1931 he made his debut as an orchestral composer conducting the Berlin Philharmonic with the premiere of the Symphonic Suite from the opera Kommisar Rondart he had composed together with his friend Werner Seelig-Bass (1908-88; it appears he later went by the name Warner S. Bass whilst in American exile). The programme closed with Bruckner’s Ninth Symphony. In 1932 there appeared the Concerto for Alto Saxophone and Orchestra op. 6 written for Sigurd Raschèr (1907-2001), which was first performed in the same year by Raschèr at the music festival in Hanover under the direction of the chief conductor Rudolf Krasselt (1879-1954). Apart from chamber music, von Borck subsequently composed mainly orchestral works.
In Neue Musik in der Entscheidung (‘New Music at the Crossroads', Mainz 1954) Karl H. Wörner sketched the development of the orchestral composer Edmund von Borck in the following manner: "The Fünf Orchesterstücke op. 8 belong to the realm of 'vital expressionism' (Siegfried Borries). The taming of contrasts first took place in the wake of the 'neo-Baroque' style of German provenance. In opus 10, Präludium und Fuge (Prelude and Fugue, 1934), von Borck allies himself with a renewal of the established form. The Konzert für Orchester op. 14 [Concerto for Orchestra, 1935, first performed on 4 February 1936 on Kurzwellensender Berlin, appearing in that same year as his first publication from Universal Edition, and soon internationally successful] transforms the linear, dissonant style into something playful and minstrelesque. Two-part polyphony predominates, the linear interplay of parts moves rhythmically and fluidly. Opus 16, Thema, Variationen und Finale [Theme, Varations and Finale, 1935-36, premiered on 21 April 1936 at the Dresden music festival by the Dresden Philharmonic under Paul van Kempen], attempts to modify the blending of the recent stylistic achievements on the basis of the variation form of the 19th century. [There followed (aside from the unpublished Concertino for Flute and String Orchestra op. 15a) Zwei Fantasiestücke op. 17 of 1937-38 (Two Fantasy Pieces, both first performed under Eugen Jochum) and the Symphonic Prelude to the opera Napoleon op. 18 of 1940, which was first performed under Herbert von Karajan on 12 October 1940 in Aachen.] From the Concerto for Piano and Orchestra op. 20 [first performed in Berlin in May of 1941 with the soloist Conrad Hansen, who also continued to commit himself to the work after the war], a work of three movements which is effective as a solo concerto but is designed symphonically throughout, the way led to Orphika op. 21. This Apollinische Transformation für Orchester nach Zeichnungen von Hans Wildermann (‘Apollonian Transformation for Orchestra on Drawings by Hans Wildermann’) is a symphonic poem. The mystical-philosophical dimension of the drawings shows the path of humanity from lowly beginnings to divine order and spiritualization. Its musical realization succeeds through purely musical means in free sonata form. The mastery of the architecture is achieved." In 1943-44 von Borck was busy with a Tragic Overture, from which only a sketch for the second theme is still extant. Concerning the opera Napoleon op. 18, which was first performed in Gera on 19 September 1942, Wörner writes:"…a contemporary picture full of dramatic tension, with grand scenes of the masses, gripping from the revolutionary tone of the beginning until the loneliness of the battlefield of Belle-Alliance. […] Judged as a whole, the work is the most important contribution to opera of the younger generation in Germany following Hindemith. The inspiration from the passacaglia to the folk song, from the aria to the hymn, from the love scene to the death scene, is convincing."
In the standard German encyclopedia Die Musik in Geschichte und Gegenwart (MGG, Kassel 1952) Herbert Hübner writes: "Stylistically von Borck builds upon the achievements of the preceding generation (German Early Expressionism, Hindemith of the early and middle periods). It is a music emerging from a very austere essential attitude, without making any concessions in its harsh world of sound and in its ruthless voice-leading, built upon an originally massive vitality which prefers a rhapsodically free, often self-precipitating rhythm, passionately inflamed upsurges and agglomerations of forces in emotive accumulation. The instinct for the great dramatic unity of design is revealed already at an early stage in the orchestral compositions which are the main body of his output […]."

Hans Gresser relates how, as a young man, he met Edmund von Borck for the first time in Wroclaw (Breslau) on a summer evening in 1942 at the home of Dr. Gotthard Agath (1881-1958): "Just having arrived from Italy, he surprised us with news from the music scene there. […] Amongst other things, we heard that there were absolutely no tendencies to reduce unpleasant modernism — i.e. 'entartete Kunst' or 'entartete Musik'." Concerning the following day ("if I do not err") Gresser reports: "We — Dr. Agath, Edmund and I — were visiting Prof. Hans Wildermann [1884-1954] in the afternoon, and on this day the idea for Edmund von Borck’s last and most-played orchestral work 'Orphika' was born. By the second decade of our century, Wildermann had already made a name for himself as a painter and draughtsman. Deliberations concerning a secure income may have played a role in his acceptance of the post as chief set-designer at the Breslau Opera. Here he had a ground-breaking effect and made an important contribution to the development of a modern stage set style, leaving behind purely naturalistic decoration. […] Vision — Angel — Light: This evocation from the beyond was a theme closer to Wildermann’s heart than almost any other, as he was a convinced — or perhaps one should better say 'devout' — Anthroposopher. […] And at this place Edmund became acquainted with the ten drawings which Wildermann called 'Orphika — an Apollonian Transformation'. Although at our meeting there was hardly any reason to suspect that Edmund stood close to this world of ideas, he was truly fascinated by the picture sequence […] and said on the very same evening that he wanted 'to do something' with (or about) it." Further on Gresser writes: "If the library lending records of the Universal Edition so kindly made available to me are complete, then the Gewandhaus Orchestra premiered the work [Orphika] in Leipzig on 21 February 1949, soon followed by several radio broadcasts." Here he is in error, as is so often the case with the data in his book: the premiere had already taken place somewhat earlier, and the Gewandhaus Orchestra has never played Orphika.
If one follows Hans Gresser’s statements, the Orphika were begun in 1942 and completed either in the same year or more probably 1943. Gresser writes: "The work is inspired by Hans Wildermann’s cycle of pictures of the same name, which was released in 1927 by the Regensburg publisher Gustav Bosse. Ten drawings in the manner of woodcuts reflect in a certain way the progression of a private mythology." Gresser quotes Wildermann: "In fact they [the pictures] should not be understood in the slightest intellectually, but rather be felt and still more heard."
In his quite extensive analysis Gresser demonstrates that the form of the Orphika in regards to the sequence of the tempi constitutes a seven-part symmetry, with the Killing of Orpheus as the centrepiece. He defines the initial sequence of two seconds and a following fifth as the thematic kernel of the whole work. Concerning the final section of the work, Gresser writes: "Von Borck dispenses with any obvious hint of Bach himself — there is no choral-like setting reminiscent of his style, no citation of B-A-C-H and no fugue (the technique of which he had employed several times in this work). The name of Bach stands here as a symbol for the sacred in all music, whatever Wildermann himself may have understood by this."

Orphika, the final climax in Edmund von Borck’s distinctive orchestral œuvre, was posthumously premiered on the occasion of the Days of New Music on Tuesday, 16 November 1948 in the Leipzig Kongresshalle (in the fourth subscription concert of the Sender Leipzig) by the Symphony Orchestra of the Sender Leipzig conducted by Gerhard Pflüger (1907-91), framed by works of Heinrich Sutermeister, Béla Bartók and Paul Hindemith. Score and parts appeared in print in 1953 through the publisher Universal Edition.
May the first release of the orchestral score in study format, as the second volume of a more extensive Edmund-von-Borck Edition, lead this magnificent, forgotten music to be studied and performed once again.
Translation: Hereward Tilton, 2003.

For performance materials please contact the publisher Universal Edition, Vienna (www.universaledition.com).

Reprint with kind permission of Universal Edition AG, Vienna, 2003.

Orphika
(In one movement, free sonata form)

1. The beast in man must first die, if his soul is to become free for higher ideals. a) Grave: Main theme (double bassoon, later trombones and bass tuba), muffled, weighing heavily.
2. The Orphic night song captivates mankind, because Orpheus — the representative of a monotheistic consciousness — leads the harmonious paths of the universe. Andante tranquillo: second theme.
3. The Maenads, servants of the God Dionysos, kill Orpheus. Più mosso: development (full orchestra). Molto tranquillo: music of mourning, conclusion (horns, trombones, bass tuba).
4. After his final realization in the cosmos, man’s desire for light breaks open the portals of the underworld in which Orpheus now finds himself. Presto: further development (brass, later strings and woodwind).
5. Apollonian light breaks through. Allegro moderato: recapitulation (bass clarinet, later strings and woodwind). Dramatic upsurge (whole orchestra) until the decisive climax.
6. Apotheosis. In Johann Sebastian Bach, the representative of a pantheistic consciousness, mankind symbolically experiences the purest incarnation of divine order and human spiritualization. Grave: coda (full orchestra). Sacred interpretation of the main theme in sweeping architecture.

Instrumentation:

1 Piccolo
2 Flutes
2 Oboes
2 Clarinets in B flat
1 Bass clarinet in B flat
2 Bassoons
1 Double bassoon
4 Horns in F
3 Trumpets in B flat
2 Trombones
1 Bass tuba
Percussion: 2 timpanis, large drum, small drum, cymbal (free hanging), tamtam, triangle.
String quintet

Duration: 15 minutes.