Felix Ceunen - Sechs Teile ‘ohne Worte’
(2010)
(Heusden, 13 maart 1955)
Composer and conductor Felix Ceunen spent formative years at the Royal Conservatories of Antwerp and Liège. His musical education there was comprehensive, including a first prize for bass tuba. For years he played in the Royal Belgian Navy Band, and today he plays an important role as coach, counsellor and jury member in the HaFaBra world.
As a composer Ceunen is to a large extent self-taught, but even so he took master classes with composers such as Jan Van Landeghem (Royal Conservatory Brussels), Clarence Mak (Hong Kong Academy for Performing Arts) and Stefano Gervasoni (Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris). He composed about a hundred works, most of them for wind instruments, but also for piano, organ, strings, brass band and symphony orchestra. Furthermore he has also been writing light music under the pseudonym Phil Eastland.
In the French city of Mirecourt, a fountainhead of violin making, Ceunen familiarized himself in 2007 with the modern playing techniques on the violin, and this changed his composition style dramatically. With the work for violin Akhlys, written in that new idiom, he became finalist in the ISME-IVME 2nd International Composition Contest in Brussels. In 2009 he composed the orchestral work Lucius Vorenus & Titus Pullo, which was performed on 13 March 2010 by the orchestra of the University of Mary Washington from Fredericksburg (Virginia). In 2010 he was awarded in Antwerp the Jef Van Hoof Prize 2010 for Parcae, a work for violin solo, a score already published before in The Flemish Music Collection (Repertoire Explorer, nr. 560).
Recent works are, among others, Cadenza e vivace for solo violin (2011), which was performed various times both in Belgium and abroad; Gorcum for French horn and wind orchestra, which was premiered in 2013 in Stellenbosch by Sigrid Ceunen and Windworx, conducted by Rik Ghesquière; Nyali for cello and piano, performed at the Osmose Festival in Evere (2016) and Elogium for harp, performed at the The Future Blend Project Concert in Warwick.
Felix Ceunen composed Sechs Teile ‘ohne Worte’ for horn and piano in 2010. The piece was performed by the horn player Sigrid Ceunen and the pianist Pamela Kierman (to whom the work is dedicated) during a house concert in Pinelands (Cape Town).
Jan Dewilde
(Translation: Joris Duytschaever / Jasmien Dewilde)
This score was published in collaboration with the Study Centre for Flemish Music (www.svm.be).
www.felixceunen.be
Felix Ceunen - Sechs Teile ‘ohne Worte’
(2010)
(Heusden, 13 maart 1955)
Der Komponist und Dirigent Felix Ceunen studierte an den Königlichen Konservatorien von Antwerpen und Lüttich. Seine Ausbildung war umfassend, unter anderem wurde er mit dem Abschlussdiplom für Bass-Tuba ausgezeichnet. Als ausübender Musiker betätigte er sich jahrelang in verschiedenen Königlichen Musikkapellen der belgischen Armee. Heute spielt er eine wichtige Rolle in der Welt der Blasmusik, als Coach, Fachexperte und Mitglied von Jurys.
Auf dem Gebiet der Komposition ist Ceunen grossenteils Autodidakt, er nahm jedoch Teil an Meisterklassen der Komponisten Jan Van Landeghem (Königliches Konservatorium von Brüssel), Clarence Mak (Hong Kong Academy for Performing Arts) und Stefano Gervasoni (Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris). Er schrieb bisher ungefähr hundert Werke, hauptsächlich für Blasinstrumente, aber auch für Klavier, Orgel, Streicher, Blas- und Sinfonieorchester. Unter dem Pseudonym Phil Eastland komponiert er auch leichtere Musik.
Im Jahre 2007 machte Ceunen in Mirecourt (Frankreich) Bekanntschaft mit den modernen Spieltechniken der Violine, von denen seine Schreibart grundlegend beeinflusst wurde. Mit einem in dem neuen Idiom geschriebenen Werk für Violine, Akhlys, wurde er 2008 Finalist beim ISME-IVME 2nd International Composition Contest in Brüssel. Im Jahre 2009 schrieb er das Orchesterwerk Lucius Verenus & Titus Pollo, das am 13. März 2010 vom Orchester der University of Mary Washington von Fredericksburg (Virginia) aufgeführt wurde. Ebenfalls im Jahre 2010 wurde er in Antwerpen mit dem Kompositionspreis Jef Van Hoof ausgezeichnet, und zwar für Parcae für Violine solo. Die Jury, die ihm den Preis einstimmig zuerkannte, bestand aus den Komponisten Marc Verhaegen, Luc Van Hove und Wim Henderickx. Parcae wurde bereits in der Reihe The Flemish Music Collection veröffentlicht (Repertoire Explorer Nr. 560).
Aktuelle Werke sind unter anderem Cadenza e vivace für Solovioline (2011), das verschiedene Aufführungen im In- und Ausland erlebte, Gorcum für Horn und Harmonieorchester, das 2013 von Sigrid Ceunen und Windworx unter der Leitung von Rik Ghesquière in Stellenbosch uraufgeführt wurde, Nyali für Cello und Klavier, uraufgeführt auf dem Osmose Festival in Evere (2016) und Elogium für Harfe, das auf dem The Future Blend Project Concert in Warwick in Premiere ging.
Felix Ceunen komponierte im Jahr 2010 Sechs Teile „ohne Worte“ für Horn und Klavier. Das Werk wurde von der Hornistin Sigrid Ceunen und der Pianistin Pamela Kierman (der das Werk gewidmet ist) während eines Hauskonzerts in Pinelands (Kapstadt) uraufgeführt.
Jan Dewilde
(Übersetzung Eva-Maria Kintzel)
Diese Partitur wurde herausgegeben in Zusammenarbeit mit dem Studienzentrum für Flämische Musik (www.svm.be).
www.felixceunen.be
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Felix Ceunen - Sechs Teile ‘ohne Worte’ 2010
(Heusden, 13 maart 1955)
Componist en dirigent Felix Ceunen studeerde aan de Koninklijke Conservatoria van Antwerpen en Luik. Hij kreeg er een uitgebreide muziekopleiding en behaalde, onder meer, een eerste prijs bastuba. Jarenlang was hij als uitvoerend musicus verbonden aan de Koninklijke Muziekkapellen der Belgische defensie en momenteel speelt hij als coach, begeleider en jurylid een belangrijke rol in de HaFaBra-wereld.
Als componist is Ceunen grotendeels autodidact, maar hij volgde wel masterclasses bij componisten als Jan Van Landeghem (Koninklijk Conservatorium Brussel), Clarence Mak (Hong Kong Academy for Performing Arts) en Stefano Gervasoni (Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris). Hij componeerde een honderdtal werken, meestal voor blaasinstrumenten, maar eveneens voor piano, orgel, strijkers en harmonie- en symfonieorkest. Daarnaast schrijft hij onder het pseudoniem Phil Eastland ook lichtere muziek.
In 2007 maakte Ceunen in het Franse Mirecourt kennis met de moderne speeltechnieken op viool en dat veranderde drastisch zijn schrijfwijze. Met het in dat nieuwe idioom geschreven vioolwerk Akhlys werd hij in 2008 finalist van de ISME-IVME 2nd International Composition Contest in Brussel. In 2009 componeerde hij het orkestwerk Lucius Vorenus & Titus Pullo dat op 13 maart 2010 werd uitgevoerd door het orkest van de University of Mary Washington uit Fredericksburg (Virginia). In 2010 werd hij in Antwerpen bekroond met de Jef Van Hoof Prijs 2010 voor Parcae, een werk voor vioolsolo, een partituur die eerder gepubliceerd werd in The Flemish Music Collection (Repertoire Explorer, nr. 560).
Recente werken zijn onder meer Cadenza e vivace voor soloviool (2011), dat verschillende uitvoeringen in binnen- en buitenland kreeg; Gorcum voor hoorn en harmonieorkest, dat in 2013 in Stellenbosch werd gecreëerd door Sigrid Ceunen en Windworx o.l.v. Rik Ghesquière; Nyali voor cello en piano, gecreëerd op het Osmose Festival in Evere (2016) en Elogium voor harp, gecreëerd tijdens The Future Blend Project Concert in Warwick.
Felix Ceunen componeerde Sechs Teile ‘ohne Worte’ voor hoorn en piano in 2010. Het werk werd gecreëerd door hoorniste Sigrid Ceunen en pianiste Pamela Kierman (aan wie het werk is opgedragen) tijdens een huisconcert in Pinelands (Kaapstad).
Jan Dewilde
Deze partituur werd gepubliceerd in samenwerking met het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be).
www.felixceunen.be