Frédéric (Frederik) Bonzon
(’s-Hertogenbosch, 22 March 1850 – Berchem, 29 May 1926)
In the Ardennes
Pastorale scene for oboe with piano accompaniment
(ca. 1890)
The Dutch-born oboist and composer Frédéric Bonzon was the conductor of the band of the Chasseurs-Éclaireurs d’Anvers (the Hunters-scouts battalion of the Civic Guard that was stationed in Antwerp). For the occasion of the battalion’s centenary celebration, he composed the Marche du cinquantenaire composée à l’occasion du cinquantième anniversaire de la fondation du corps de chasseurs éclaireurs d’Anvers (published in 1910), to the text by Constant Stoffels. On 21 April 1875, Bonzon was named teacher of oboe, cor anglais and oboe d’amore at Peter Benoit’s ‘Antwerp Flemish Music School’ (from 1897 onwards the Royal Flemish Conservatoire). In 1920, he retired and was succeeded as oboe teacher by Edgar Van Bever.
During the First World War, just like the conservatoire director Emile Wambach and around 250,000 Belgians, Bonzon sought refuge in Great-Britain. Together with other Belgian refugees, he spent the war in Tunbridge Wells, where they were taken in by the Tunbridge Wells Belgian Refugees Committee. Active members of that committee, among others, were the writer and suffragette Amelia Scott and her sister Louise. This is evidenced by a souvenir album the Belgian colony offered the Scott sisters (1914 – 1915 – 1916 – Mesdemoiselles Scott Souvenir de Reconnaissance de la Colonie Belge de Tunbridge Wells; kept at the Amelia Scott Collection in The Women’s Library, London). Every page in this collection contains a drawing, testimony or other souvenir, like poems singing the praises of Great-Britain (“Hommage à la Grande Bretagne!”).
It is in this album that Bonzon wrote down a couple of bars from his composition En Ardennes in honour of the Scott sisters, adding the following comment: “Hommage respectueux de l’auteur à Mesdemoiselles Scott / Tunbridge Wells, le 22 Juillet 1916 / 66 Avenue de la Chapelle Anvers.” This ‘scène pastorale’ for oboe and piano had already been published in 1890 by Schott in Brussels, but afterwards Bonzon made substantial alterations. He made those changes to a score which he later donated to the Antwerp Conservatoire library, with the mention “exemplaire revu et corrigé par l’auteur” (‘copy reviewed and corrected by the author’). This later version is shortened and is less virtuoso. Remarkable alterations are the omission of the figure ascending to the forte blown b” in the first melody after the introduction, the omission of trills in the transition to the Andante con moto and the shortened finale. The bars he wrote down in the album for the Scott sisters show that he had already made those alterations at that time.
Jan Dewilde
(Translation: Jasmien Dewilde)
This edition combines both versions, based on two scores of the library of the Royal Conservatoire of Antwerp (KVC 214.454 [original version] and KVC 103.122 [revised version]). Based on the modifications made by Bonzon, Liesbeth Decrock created a new edition of the revised version. This score was performed on 15 July 2017 by Balder Dendievel, a student at the Antwerp Conservatoire, during the ‘Belgian Week’ in Tunbridge Wells. These scores are published in collaboration with the Study Centre for Flemish Music (www.svm.be).
Frédéric (Frederik) Bonzon
(‚s-Hertogenbosch, 22. März 1850 – Berchem, 29. Mai 1926)
In den Ardennen
Ländliche Szene für Oboe mit Klavierbegleitung
(ca. 1890)
Der in den Niederlanden geborene Oboist und Komponist Frédéric Bonzon war Dirigent der Musikkapelle der Chasseurs-Éclaireurs d‘Anvers (in Antwerpen stationiertes Bataillon Jäger-Aufklärer der Bürgerwehr). Zur Jubiläumsfeier der Kapelle komponierte er auf einen Text von Constant Stoffels den Marche du cinquantenaire composé à l‘occasion du cinquantième anniversaire de la fondation du corps de chasseurs éclaireurs d‘Anvers (1910 im Druck erschienen). Am 21. April 1875 wurde Bonzon Lehrer für Oboe, Englischhorn und Oboe d‘Amore an der Antwerpener Flämischen Musikschule von Peter Benoit (seit 1879 Königlich Flämisches Konservatorium). Im Jahre 1920 ging er in den Ruhestand, sein Nachfolger als Lehrer für Oboe wurde Edgar Van Bever.
Während des Ersten Weltkriegs verblieb Bonzon als Flüchtling in Großbritannien, ebenso wie der Direktor des Antwerpener Konservatoriums, Emile Wambach, und noch ungefähr 250.000 andere Belgier. Zusammen mit anderen belgischen Flüchtlingen verbrachte er die Kriegsjahre in Tunbridge Wells, wo sie vom Tunbridge Wells Belgian Refugees Committee betreut wurden. In diesem Komitee wirkten neben anderen auch die Suffragette und Schriftstellerin Amelia Scott und ihre Schwester Louise. Dies ist ersichtlich aus einem Album, das die belgische Kolonie den Schwestern Scott widmete (1914 – 1915 – 1916 – Mesdemoiselles Scott Souvenir de Reconnaissance de la Colonie Belge de Turnbridge Wells; bewahrt in der Amelia Scott Collection in The Women‘s Library, London). Jede Seite des Albums enthält ein Zeichnung, eine Aussage oder andere Andenken, wie etwa Gedichte, die das Lob Großbritanniens singen (‚Hommage à la Grande Bretagne!‘).
In diesem Album zu Ehren der Schwestern Scott notierte Bonzon einige Takte seiner Komposition En Ardennes mit dem Zusatz: „Hommage respectueux de l‘auteur à Mesdemoiselles Scott / Tunbridge Wells, le 22 juillet 1916 / 66 Avenue de la Chapelle Anvers.“ Die „Ländliche Szene“ für Oboe und Klavier wurde schon 1890 bei Schott in Brüssel herausgegeben, aber Bonzon hat daran später noch tiefgreifende Korrekturen angebracht, die er auch in eine Partitur eintrug, die er der Bibliothek des Antwerpener Konservatoriums stiftete. Sie enthält den Vermerk: „exemplaire revu et corrigé par l‘auteur“. Diese jüngere Fassung ist kürzer und auch weniger virtuos. Auffallende Änderungen sind das Wegfallen der forte zu blasenden, bis b2 steigenden Linie in der ersten Melodie nach der Einleitung, die Streichung der Triller im Übergang zum Andante con moto und das verkürzte Finale. Die Takte, die er im Album für die Schwestern Scott hinterließ, verraten dass er die Anpassungen damals schon angebracht hatte.
Jan Dewilde
(Übersetzung Michael Scheck)
Diese Ausgabe kombiniert beide Fassungen anhand der beiden Partituren in der Bibliothek des Königlichen Konservatoriums Antwerpen (KVC 214.454 [Urfassung] und KVC 103.122 [überarbeitete Fassung]). Aufgrund der Änderungen von Bonzon besorgte Liesbeth Decrock eine neue Edition der überarbeiteten Fassung. Diese wurde am 15. Juli 2017 während der ‚Belgian Week‘ in Tunbridge Wells von Balder Dendievel, Student am Antwerpener Konservatorium, aufgeführt. Die Ausgabe kam in Zusammenarbeit mit dem Studienzentrum für flämische Musik (www.svm.be) zustande.
____________________________________________________________________________________________
Frédéric (Frederik) Bonzon
(’s-Hertogenbosch, 22 maart 1850 – Berchem, 29 mei 1926)
En Ardennes
Scène pastorale pour hautbois avec accompagnement de piano
(ca. 1890)
De in Nederland geboren hoboïst en componist Frédéric Bonzon was dirigent van het muziekkorps van de Chasseurs-Éclaireurs d’Anvers (het in Antwerpen gelegerde bataljon Jagers-verkenners van de Burgerwacht). Ter gelegenheid van het eeuwfeest van dat korps componeerde hij op tekst van Constant Stoffels de Marche du cinquantenaire composée à l’occasion du cinquantième anniversaire de la fondation du corps de chasseurs éclaireurs d’Anvers (gepubliceerd in 1910). Op 21 april 1875 werd Bonzon benoemd tot leraar hobo, Engelse hoorn en oboe d’amore aan de ‘Antwerpse Vlaamse Muziekschool’ van Peter Benoit (vanaf 1897 Koninklijk Vlaams Conservatorium). In 1920 ging hij met pensioen en werd hij als hoboleraar opgevolgd door Edgar Van Bever.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog verbleef Bonzon, zoals ook conservatoriumdirecteur Emile Wambach en nog ongeveer 250.000 Belgen, als oorlogsvluchtelingen in Groot-Brittannië. Samen met andere Belgische vluchtelingen bracht hij de oorlog door in Tunbridge Wells, waar ze werden opgevangen door het Tunbridge Wells Belgian Refugees Committee. Binnen dat comité waren onder meer de suffragette en schrijfster Amelia Scott en haar zus Louise actief. Dat blijkt ook uit een album dat de Belgische kolonie aanbood aan de zussen Scott (1914 – 1915 – 1916 – Mesdemoiselles Scott Souvenir de Reconnaissance de la Colonie Belge de Tunbridge Wells; bewaard in de Amelia Scott Collection in The Women’s Library, Londen). Elke pagina in deze bundel bevat een tekening, getuigenis of een ander aandenken, zoals gedichten die de lof van Groot-Brittannië zingen (‘Hommage à la Grande Bretagne!’).
Het is in dit album dat Bonzon ter ere van de zusters Scott een aantal maten uit zijn compositie En Ardennes noteerde, met daarbij de vermelding: ‘Hommage respectueux de l’auteur à Mesdemoiselles Scott / Tunbridge Wells, le 22 Juillet 1916 / 66 Avenue de la Chapelle Anvers.’ Deze ‘scène pastorale’ voor hobo en piano was al in 1890 gepubliceerd door Schott in Brussel, maar Bonzon heeft nadien toch wel ingrijpende wijzigingen aangebracht. Die veranderingen bracht hij aan op een partituur die hij schonk aan de Antwerpse Conservatoriumbibliotheek, met de vermelding ‘exemplaire revu et corrigé par l’auteur’. Deze latere versie is ingekort en is ook minder virtuoos. Opvallende wijzigingen zijn het weglaten van de opstijgende figuur naar de forte geblazen b” bij de inzet van de hobo, het schrappen van trillers in de overgang naar het Andante con moto en de ingekorte finale. De maten die hij neerpende in het album voor de gezusters Scott laten zien dat hij die wijzingen toen al had aangebracht.
Jan Dewilde
Deze uitgave combineert beide versies, gebaseerd op twee partituren uit de bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen (KVC 214.454 [oorspronkelijke versie] en KVC 103.122 [herwerkte versie]). Op basis van de wijzigingen van Bonzon maakte Liesbeth Decrock een nieuwe editie. Deze partituren worden uitgegeven in samenwerking met het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be).