Frank Martin
(b. Geneva, 15 September 1890 — d. Naarden, 21 November 1974)
Overture to Racine’s play Athalie
Frank Martin was one of Switzerland’s leading composers. His father worked as a Calvanist priest, and many of his more well-known pieces have biblical references. The Overture to Rancine’s Atalie from 1946 was composed during the 3 years Martin was writing his large-scale oratorio Golgotha. It is Martin’s first composition after he moved to the Netherlands with his family. Commissioned for a theater production for the centenary of the École des jeunes filles in Geneva, it serves as an incidental music to Jean Rancine’s 1691 tragedy about the biblical Athalie. For the same production, in addition to the overture, Martin created music for an orchestra to accompany two girls choirs, singing text by Rancine, including some antiphonal moments and others for solo voice. The music was written to match the textual accent and meter. Unlike The choral music, which was not subsequently published, the overture became a concert work in its own right, being performed for example at the BBC Proms in 1957. In 1984, Grzegorz Nowak conducted the Overture with the Biel Symphony Orchestra to win the first prize at the International Competition for Musical Performers, Geneva. The complete recording of this production can be found online.
The music is in Frank Martin’s iconic style, balancing on the line of modal and twelve-tone writing. The color and timbre changes are quite swift: Martin traverses many different moods in a relatively brief 9 minutes. The opening (Lent) is reminiscent of a tragic fanfare. The orchestra includes a harp and a piano, which are used percussively, at the beginning of the work they slowly alternate chords like heartbeats. The melody begins in the flute and the viola, always on the second beat, syncopated with a feeling of urgency. The entire orchestra then progresses from a slow dirge of steady quarter notes into a fast march in 12/8 (Vif). Here, the undercurrent of the triplet beat is present throughout, often as quick asides from the brass, beneath the original tragic melodic motive. The last part of the overture, marked Tres Lent et tranquille, is like a coda, quoting the lyric melody from end of the third act, “D’un coeur qui t’aime…” beginning in the cello, then accompanied by the harp and eventually nearly the entire orchestra occasionally interrupted by the piano playing deep A-octaves, as a pedal point.
Irma Servatius, 2017
Major references:
http://www.swissinfo.ch/eng/special-events-special-editions---1984-international-competition-for-musical-performers--geneva---first-prize-winner-grzegorz-nowak--se-8-1984-/6582752
Klein, Rudolf, “Frank Martin, Sein Leben und Werk” Wien 1960
For performance materials please contact the publisher Universal Edition, Vienna.
Frank Martin
(geb. Genf, 15. September 1890 — gest. Naarden, 21. November 1974)
Ouvertüre zu Racines Bühnenstück Athalie
Frank Martin war einer der führenden Schweizer Komponisten. Sein Vater war ein calvinistischer Priester, und viele von Martins Werken enthalten biblische Bezüge. Die Overture to Rancine’s Atalie entstand im Jahre 1946, während der dreijährigen Periode, in der sich der Komponist dem großformatigen Oratorium Golgotha widmete. Es ist das erste Werk, dass er nach der Umsiedlung mit seiner Familie in die Niederlande schuf. Die Stück wurde für eine Theaterproduktion anlässlich der Hundertjahrfeier der École des jeunes filles in Genf komponiert, als Bühnenmusik zu Jean Racines Tragödie von 1691 über die biblische Athalie. Zusätzlich entstanden eine Orchesterbegleitung für zwei Mädchenchöre, die Racines Text vortrugen, mit einigen antiphonalen Moneten und Partien für Solostimme. Die Musik war den Akzenten und dem Rhythmus des Textes angepasst. Die Chormusik wurde anschließend nicht veröffentlicht, jedoch entwickelte sich die Ouvertüre zu einem eigenständigen Konzertwerk, dass zum Beispiel bei den BBC - Proms im Jahre 1957 erklang. 1984 dirigierte Grzegorz Nowak das Werk mit dem Bieler Symphonieorchester und gewann damit den ersten Preis beim Internationalen Wettbewerb für aufführende Künstler in Genf. Die gesamte Tonaufnahme ist online zu hören.
Die Musik ist im für Martin typischen ikonischen Stil geschrieben, sie balanciert zwischen modalem und zwölftönigen Komponieren. Die Klangfarbe wechselt in rasantem Tempo: in den relativ kurzen 9 Minuten des Werks werden die verschiedenartigsten Stimmungen durchschritten. Die Eröffnung (Lent) erinnert an eine tragische Fanfare. In seinem Orchester finden sich auch Harfe und Klavier, die perkussiv eingesetzt werden, - zu Anfang tragen sie in langsamem Tempo abwechselnd Akkorde vor, gleich einem Herzschlag. Die Melodie beginnt mit Flöte und Bratsche, immer auf dem zweiten Schlag, synkopiert und getragen von einem Gefühl von Dringlichkeit. Danach bewegt sich das gesamte Orchester von einem langsamen Klagegesang in regelmäßigen Viertelnoten zu einen Marsch im 12/8 - Takt (Vif). Die untergelegte triolische Struktur ist hier immer vernehmbar, als als schnelle Nebenbemerkung der Blechbläser neben dem originalen tragischen Motiv. Der letzte Teil der Ouvertüre (Tres Lent et tranquille) ist wie eine Koda und zitiert die lyrische Melodie vom Ende des dritten Aktes “D’un coeur qui t’aime…”, beginnend mit dem Cello , dann begleitet von der Harfe, schließlich fast vom gesamten Orchester, das gelegentlich unterbrochen wird vom Klavier, dass tiefe Oktaven auf A als Pedal beisteuert.
Irma Servatius, 2017
Quellen:
http://www.swissinfo.ch/eng/special-events-special-editions---1984-international-competition-for-musical-performers--geneva---first-prize-winner-grzegorz-nowak--se-8-1984-/6582752
Klein, Rudolf, “Frank Martin, Sein Leben und Werk”, Wien 1960
Wegen Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an die Universal Edition, Wien.