Edvard Grieg
(geb. Bergen, 15. Juni 1843 — gest. Bergen, 4. September 1907)

Drei Werke für Streichorchester

To elegiske melodier op. 34
(Zwei elegische Melodien)
I Hjertesar (Herzwunden). Allegretto espressivo p. 1
II Våren (Letzter Frühling). Andante p. 3

To melodier op. 53
(Zwei Melodien)
I Norsk (Norwegisch). Allegro risoluto - Poco tranquillo - Prima parte da capo p. 6
II Det første møte (Erstes Begegnen). Lento p. 12

To nordiske melodier op. 63
(Zwei nordische Weisen)
I I folketonestil (Im Volkston). Andante p. 15
II Kulokk & Stabbelåten (Kuhreigen & Bauerntanz). p. 21
Kulokk. Andantino / Stabbelåten. Allegro molto vivace - Allegro moderato

Vorwort
Edvard Grieg hat neben einiger Klaviermusik (so die Orchesterfassung einiger der Lyrischen Stücke als Lyrische Suite und vor allem die populäre Fassung der Suite Fra Holbergs Tid [Aus Holbergs Zeit] op. 40 für Streichorchester) viele seiner Lieder für Orchester bearbeitet. Dabei sind nicht nur Orchesterlieder herausgekommen. In einigen Fällen wurde aus einem Lied ein rein instrumentales Werk liedhaften Charakters, das er dann als "Melodie" bezeichnete, so unter den hier aufgelegten Kompositionen die vier "Melodien" der Opera 34 und 53. Oftmals wurden diese Bearbeitungen, indem sie nicht mehr an den textlichen Inhalt gebunden sind, mit ihrer zärtlichen Lyrik und im klanglich reichen Gewande zumindest außerhalb Norwegens viel bekannter als die originalen Lieder.
Die vorliegende Sammlung umfaßt sämtliche reinen Streichorchesterwerke Griegs mit Ausnahme der Holberg-Suite bzw. einzelner in anderen Opera enthaltener Streichersätze (z. B. Bådnlåt [An der Wiege] op. 68 Nr. 2 oder Åses dod [Ases Tod] op. 46 Nr. 2).

Die zwei Elegischen Melodien op. 34 sind eigene Bearbeitungen von zwei Liedern aus der Sammlung op. 33 auf Gedichte von Aasmund Olafsson Vinje (1818-70) — Herzwunden von Der Verwundete op. 33 Nr. 3 und Letzter Frühling von Der Frühling op. 33 Nr. 2 — und entstanden wie die Lieder 1880. Grieg dirigierte die Uraufführung der beiden Elegischen Melodien op. 34 am 3. Oktober 1880 in Bergen. Sie erschienen 1881 bei C. F. Peters, Leipzig, im Druck.
Die zwei Melodien für Streichorchester op. 53 sind Griegs Bearbeitungen eigener Lieder — Norwegisch von dem Vinje-Lied Fyremål (Mein Ziel, op. 33 Nr. 12) und Det første møte (Erstes Begegnen) von dem gleichnamigen Lied (op. 21 Nr. 1) auf ein Gedicht von Bjørnstjerne Bjørnson (1832-1910). Grieg stellte die beiden Arrangements im September 1890 fertig und leitete die Uraufführung seines Opus 53 am 18. Oktober 1890 in Kristiania (Oslo). Im Druck erschienen sie 1891 bei C. F. Peters, Leipzig.
Die erste der beiden Nordischen Weisen op. 63, Im Volkston, ist über eine 16-taktige Melodie für Geige und Klavier von dem norwegisch-schwedischen Gesandten in Paris, Fredrik Due (1853-1906), komponiert. Bei der Uraufführung durch das Orchester der Musikforeningen unter Grieg am 12. Oktober 1895 in Kristiania hieß das Stück noch Legende for Strygeorkester over en Melodi af Fr. Due (Legende für Streichorchester über eine Melodie von Fr. Due). Das zweite Stück aus Opus 63, Kuhreigen & Bauerntanz, ist ein Arrangement von zwei Klavierstücken aus der Sammlung 25 norske folkeviser og danser op. 17 (25 Norwegische Volksweisen und -tänze op. 17, 1869): von Nr. 22, Kulokk: 'So lokka me over en myra' ('Lockruf', Kuhreigen aus Valdres), und von Nr. 18, Stabbelåten (Humoristischer Tanz). Wann Kuhreigen & Bauerntanz op. 63 Nr. 2 uraufgeführt wurde, ließ sich nicht eruieren. Die zwei Nordischen Weisen op. 63 erschienen 1896 bei C. F. Peters, Leipzig, im Druck.

Aufführungsmaterial ist vom Originalverlag C. F. Peters, Frankfurt/Main zu beziehen.

Edvard Grieg
(b. Bergen, 15 June 1843 — d. Bergen, 4 September 1907)

Three Works for String Orchestra

To elegiske melodier op. 34
(Two Elegiac Melodies)
I Hjertesar (The Wounded Heart). Allegretto espressivo p. 1
II Våren (Last Spring). Andante p. 3

To melodier op. 53
(Two Melodies)
I Norsk (Norvegian). Allegro risoluto - Poco tranquillo - Prima parte da capo p. 6
II Det første møte (The First Meeting). Lento p. 12

To nordiske melodier op. 63
(Two Nordic Melodies)
I I folketonestil (In Folk Style). Andante p. 15
II Kulokk & Stabbelåten (Cow-Call & Peasant Dance). p. 21
Kulokk. Andantino / Stabbelåten. Allegro molto vivace - Allegro moderato

Preface
Edvard Grieg was apt to arrange many of his works for orchestra. This holds true for many piano pieces: the orchestral arrangement of movements taken from the Lyric Pieces and published as a "Lyric Suite" and, even more importantly, the popular version of the suite Fra Holbergs Tid (From Holberg’s Time) Op. 40 for string orchestra are prime examples. He also reworked many of his songs for orchestra. What emerged was not always merely a song with orchestral accompaniment. In some cases, the song became transformed into a purely instrumental work of tuneful character which he then used to call a "melody"; this is the case with the four "Melodies" Op. 34 and 53, included in the present volume. These type of arrangements, with their tender lyricism and rich sonorities, were often to become more popular than the original songs, at least outside Norway: in such cases they are no longer dependant on any literary understanding.
This collection includes Grieg’s complete works for string orchestra, with the exception of the Holberg Suite and some isolated string movements forming part of a work for larger orchestral forces (Bådnlåt [At the Cradle] Op. 68, No. 2, or Åses dod [Ase’s Death] Op. 46, No. 2).

The Two Elegiac Melodies Op. 34 are Grieg‘s own arrangements of two songs from the collection Op. 33 to poems by Aasmund Olafsson Vinje (1818-70). They are ‚Wounded Heart‘ from "The Wounded", Op. 33, No. 3, and ‚Last Spring‘ from "Springtime", Op. 33 No. 2. Both these songs, as well as the string arrangements, were written in 1880. Grieg himself conducted the première of the Elegiac Melodies on 3 October 1880 in Bergen. They were published in 1881 by C. F. Peters, Leipzig.
The Two Melodies for String Orchestra Op. 53 are also Grieg‘s own arrangements of two of his songs: ‚Norvegian‘, based on the Vinje song ‚Fyremål‘ (My Goal, Op. 33, No. 12), and ‚Det første møte‘ (The First Meeting) a version of the song with the same name, Op. 21, No. 1, and a setting of a poem by Bjørnstjerne Bjørnson (1832-1910). Grieg finished the arrangements in September 1890 and conducted the first performance on 18th October 1890 in Kristiania (Oslo). Opus 53 was published by C. F. Peters, Leipzig, in 1891.
The first of the Two Nordic Melodies Op. 63, ‚In Folk Style‘, is based on a 16-bar melody for violin and piano, written by the Norvegian-Swedish Consul in Paris, Fredrik Due (1853-1906). At the première, which was given by the orchestra of the ‚Musikforeningen‘ under the composer‘s baton on 12th October 1895 in Kristiania, the piece still bore the title ‚Legende for Strygeorkester over en Melodi af Fr. Due‘ (Legend for string orchestra on a melody by Fr. Due). The second piece of Opus 63, ‚The Cow‘s Lowing & Peasant Dance‘, is an arrangement of two piano pieces from the collection "25 norske folkeviser og danser op. 17" (25 Norwegian Folk Tunes and Dances Op. 17, 1869); that is to say of No. 22, ‚Kulokk: "So lokka me over en myra"‘ (The Cow‘s Lowing from Valdres), and of No. 18, ‚Stabbelåten‘ (Humorous Dance). The date of the first performance of ‚The Cow‘s Lowing & Peasant Dance‘ is unknown. The Two Nordic Melodies Op. 63 were published in 1896 by C. F. Peters, Leipzig.

For performance materials please contact the original publisher C. F. Peters, Frankfurt/Main.