Heinrich Kaminski
(geb. Tiengen, 4. Juli 1886 — gest. Ried bei Benediktbeuern, 21. Juni 1946)

Introitus und Hymnus (1919-20)
für Sopran, Alt, Bariton, Streichtrio, Orchester & kleinen gemischten Chor

I Introitus. Andante (Feierlich schreitend) (attacca:) p. 3
II Hymnus. L’istesso tempo - Breit p. 18

Vorwort
Heinrich Kaminski, der immer noch auf die versprochene Uraufführung seines 1914 vollendeten 69. Psalms durch Bruno Walter wartete, begann 1919 mit der Komposition von Introitus und Hymnus, seines zweiten großen Werks für Singstimmen und Orchester. Allerdings wurde die Entstehung durch ein Auftragswerk zur Wiedereröffnung des Münchner Künstlertheaters auf der Theresienhöhe unterbrochen: die Musik zur Passion auf ein Mysterienspiel der Brüder Arnold und Simon Greban, welche erstmals am 2. Juni 1920 erklang. Davor hatte im Mai Bruno Walter endlich sein Versprechen eingelöst, worüber Kamniskis Schüler Carl Orff in Lehrjahre bei den alten Meistern (Tutzing 1975) berichtete:
"Frühsommer 1920 erlebte ich in München unter Bruno Walter die Uraufführung des 69. Psalms von Heinrich Kaminski. Das Werk wie auch seine kurz darauf im Künstlertheater aufgeführte Passionsmusik machte einen starken Eindruck auf mich. Daraufhin entschloß ich mich, bei Kaminski noch einmal in die Lehrer zu gehen."
So kam es, daß es für Kaminski mit der Fertigstellung von Introitus und Hymnus sehr knapp wurde. Er vollendete das Werk im September. Am Montag, den 20. September 1920 kam Introitus und Hymnus im Ersten Sinfoniekonzert des Sonderabonnement II des Badischen Landestheater-Orchesters unter Fritz Cortolezis in Karlsruhe zur Uraufführung, im Anschluß an Friedrich Kloses Präludium und Doppelfuge c-moll über ein Thema von Bruckner für Orgel, 4 Trompeten und 4 Posaunen. Das weitere Programm bestand aus Heinrich Zöllners Dritter Symphonie, Arno Landmanns Symphonischer Phantasie E-Dur für Orgel und Friedrich Kloses Wallfahrt nach Kevelaar für drei Chöre, Rezitation und Orchester. Die Uraufführung muß infolge der äußerst kurzen Einstudierungszeit enttäuschend verlaufen sein. Im Jahr darauf hörte Kaminski in Mannheim unter seinem großen Vorkämpfer Franz von Hoesslin dann erstmals eine Aufführung, die ihn vollauf befriedigte.

1924 erschien Introitus und Hymnus beim Wiener Verlagshaus Universal Edition im Druck. Am Karfreitag, den 18. April 1924 leitete Rudolf Schulz-Dornburg im Bochumer Stadttheater ein Konzert, in welchem er "entgegen der Gepflogenheit, eine der klassischen Passionen aufzuführen, die moderne Richtung eingeschlagen, um ernste Kompositionen von Karl Horwitz, Eduard Erdmann [2. Symphonie], Ernest Bloch und Heinrich Kaminski aus der Taufe zu heben". (Max Voigt in Musikblätter des Anbruch, Wien 1924, Heft 5) Tatsächlich war man in Bochum der irrtümlichen Meinung, auch von Kaminskis Werk die Uraufführung zu geben, und E. R. berichtete darüber im Bochumer Anzeiger vom 19. April:
"Den glanzvollen Abschluß des Konzertes bildete der Introitus und Hymnus von Heinrich Kaminski. Der Text etwas sonderbar aus Worten Nietzsches und des 1. Korintherbriefes zusammengestellt. […] Die Idee dieses Aufbaues ist sehr glücklich; sie hat etwas Mitreißendes an sich, und wir können auch nicht leugnen, daß die harmonische Schönheit — aber nicht Alltäglichkeit! — des Abschlusses in wohltuendem Gegensatz zu all dem vorhergegangenen trübgefärbten Harmoniebrei stand."
Im Februar 1925 leitete Franz von Hoesslin mit seinen Dessauer Musikern die Berliner Erstaufführungen von Kaminskis Concerto grosso und Introitus und Hymnus, und bis zum Aufführungsverbot durch die Nationalsozialisten wurde Introitus und Hymnus vielerorts häufig gegeben. Nach dem Kriege und Kaminskis Tod ist es um dieses Werk, wie um sein gesamtes Schaffen unter Mitwirkung des Orchesters, still geworden.

Die orthodoxen Verehrer Heinrich Kaminskis hatten durchaus ihre Schweirigkeiten mit der Botschaft von Introitus und Hymnus, und Ingrid Herrmann zog in ihrem kundigen Beitrag über das Vokalwerk in Komponisten in Bayern, Band 11: Heinrich Kaminski (Tutzing 1986) folgendes Fazit:
"Die Problematik dieser Komposition liegt weniger im Musikalischen als im Inhaltlichen begründet. Es ist nicht klar ersichtlich, was Kaminski bewogen haben mag, die so wesensverschiedenen Aussagen in einem Werk zu vereinigen. Vielleicht dachte er an eine Gegenüberstellung von himmlischer und irdischer Liebe; vielleicht geschah dies auch unter dem Einfluß von Gustav Mahler, der in seiner VIII. Symphonie den Pfingsthymnus mit den Schlußszenen aus Faust II konfrontiert."
Freidenker haben es zu allen Zeiten schwer gehabt, verstanden zu werden. Möge diese erstmalige Veröffentlichung der Partitur von Introitus und Hymnus im Studienformat zu einer Wiederbelebung dieses fesselnden und eigentümlichen Werkes und zu erneuerter Anerkennung eines großen Komponisten führen!
Christoph Schlüren

Aufführungsmaterial ist vom Verlag Universal Edition, Wien (www.universaledition.com) zu beziehen.

Nachdruck mit freundlicher Genehmigung der Universal Edition AG, Wien, 2002.

Scoring
Woodwind : 3 Flutes, 2 Oboes, Cor anglais, 2 Clarinets, Bass clarinet, 2 Bassoons, Double bassoon
Brass : 4 Horns in F, 4 Trumpets in F, 3 Trombones, Tuba — Off-stage: 2 Horns in F, 2 Trumpets in F
Strings : 12-16 First Violins, 12-16 Second Violins, 8-10 Violas, 8-10 Cellos, 6-8 Double Basses, 2 Harps
Percussion : Timpani, Bass drum, Gong (preferably low)

Texts used in this work
Introitus : "Nachtlied " ["Night song"] from Nietzsche’s Also sprach Zarathustra
["Thus spoke Zarathustra"]
Hymnus : From the First Epistle of St Paul to the Corinthians, Chapter 13

Composer’s Note
Apart from certain, mainly repetitive, sections in which each voice sings and harmonises with the other voices according to the rhythm of the bar — in which case the rhythm could legitimately be accentuated — the development of the musical phrase in each voice should observe the beat of its own organic rhythm throughout the work (ie speech or song) and should not reflect the division of the bar-lines. Thus, the beat and the flow of the bars should reflect the work as a whole in large units and the bar-line should no longer function as the normal guide to the flow and rhythm for the polyphonic line, serving instead as a symbol of free harmony of voices speaking 'with the tongues of men'.

Heinrich Kaminski
(b. Tiengen, 4 July 1886 — d. Ried near Benediktbeuern, 21 June 1946)

Introitus und Hymnus (1920)
for soprano, contralto, baritone, string trio, orchestra & small mixed choir

I Introitus. Andante (With solemn pace) p. 3
II Hymnus. L’istesso tempo - Broad (begun attacca) p. 18

Preface
While he was still waiting for Bruno Walter to conduct the premiere of his Psalm 69, completed in 1914, Heinrich Kaminski started work on his Introitus and Hymnus, his second large-scale composition for voices and orchestra. Work was interrupted, however, by a commission of a composition for the re-opening of the Munich Artists’ Theatre (Münchner Künstlertheater) on the Theresienhöhe, the Passion Music for the mystery play by the brothers Arnold and Simon Greban. It was first performed on June 2, 1920. Bruno Walter had also finally fulfilled his promise by May that year. Kaminski’s pupil, Carl Orff, comments in his Lehrjahre bei den alten Meistern (Tutzing 1975) as follows:
"In the early Summer of 1920 I witnessed the premiere of Heinrich Kaminski’s Psalm 69, conducted by Bruno Walter in Munich. This work, like his Passion Music, performed at the Künstlertheater shortly thereafter, made a strong impression on me. I decided there and then to resume lessons with Kaminski."
Thus there was little time for Kaminski to complete his Introitus and Hymnus. He finished the work in September. On Monday, September 20, 1920, the Introitus and Hymnus was premiered in the programme of the first symphony concert of the special subscriber series of the Baden Symphony Orchestra in Karlsruhe, conducted by Fritz Cortolezis, following Friedrich Klose’s Prelude & Fugue in C minor on a Theme by Bruckner for organ, 4 trumpets and 4 trombones. The remaining programme consisted of Heinrich Zöllner’s Third Symphony, Arno Landmann’s Symphonic Fantasy in E major for organ, and Friedrich Klose’s Pilgrimage to Kevelaar for three choirs, recitative and orchestra. In view of the extremely short rehearsal time, the premiere must have been rather disappointing. The following year Kaminski heard a far more satisfying performance conducted by his great champion, Franz von Hoesslin, in Mannheim.

The Introitus and Hymnus was published by Universal Edition, Vienna, in 1924. On Good Friday, April 18, 1924, Rudolf Schulz-Dornburg conducted a concert in the City Theatre, Bochum, in which he "struck out in a new direction, rather than follow the tradition of performing one of the Passions from the Classical period, and acted as godfather for serious compositions by Karl Horwitz, Eduard Erdmann [Second Symphony], Ernest Bloch and Heinrich Kaminski". (Max Vogt, Musikblätter des Anbruch, Vol. 5, Vienna, 1924).
In Bochum the erroneous impression was given that this was in fact the first performance of Kaminski’s work and E.R commented in the Bochumer Anzeiger:
"The Introitus and Hymnus by Heinrich Kaminski was performed as the glittering finale of the concert. The text has been put together rather curiously from two sources, quotations from Nietzsche and the First Epistle of St Paul to the Corinthians. […] The underlying concept is most felicitous and attractive. One cannot deny that the beautiful but never mundane harmonies of this final piece were a pleasing contrast to the dreary concoctions that had been dished up earlier."
In February 1925 Franz von Hoesslin gave the Berlin premieres of Kaminski’s Concerto grosso and Introitus and Hymnus with his musicians from Dessau. Until Kaminski’s works were banned by the National Socialists the Introitus and Hymnus was regularly performed in many places. Since the War and Kaminski’s death this work, like all his orchestral compositions, has been lying dormant.

Heinrich Kaminski’s more orthodox disciples have experienced difficulties with the message of his Introitus and Hymnus, summed up by Ingrid Hermann in her informative article in Komponisten in Bayern, Vol. 11: Heinrich Kaminski (Tutzing 1986), as follows: "The problem of this work lies not so much in its music but in its subject matter. It is far from clear what motivated Kaminski in bringing together such conflicting statements in one and the same composition. He may perhaps have been contemplating the contrast between heavenly and earthly love; perhaps he was influenced by Gustav Mahler’s juxtaposition of the Pentecost Sequence with the closing scenes from Faust Part II in his Symphony No. 8."
Nonconformists have always found difficulty in being understood. Hopefully this first-ever publication of the score of Introitus and Hymnus in study format may bring about a revival of this gripping, original work and contribute to a wider recognition of this great composer.
Translation: Jonathan Price

For performance materials please contact the publisher Universal Edition, Vienna (www.universaledition.com).

Reprint with kind permission of Universal Edition AG, Vienna, 2002.

Scoring
Woodwind : 3 Flutes, 2 Oboes, Cor anglais, 2 Clarinets, Bass clarinet, 2 Bassoons, Double bassoon
Brass : 4 Horns in F, 4 Trumpets in F, 3 Trombones, Tuba — Off-stage: 2 Horns in F, 2 Trumpets in F
Strings : 12-16 First Violins, 12-16 Second Violins, 8-10 Violas, 8-10 Cellos, 6-8 Double Basses, 2 Harps
Percussion : Timpani, Bass drum, Gong (preferably low)

Texts used in this work
Introitus : "Nachtlied " ["Night song"] from Nietzsche’s Also sprach Zarathustra
["Thus spoke Zarathustra"]
Hymnus : From the First Epistle of St Paul to the Corinthians, Chapter 13

Composer’s Note
Apart from certain, mainly repetitive, sections in which each voice sings and harmonises with the other voices according to the rhythm of the bar — in which case the rhythm could legitimately be accentuated — the development of the musical phrase in each voice should observe the beat of its own organic rhythm throughout the work (ie speech or song) and should not reflect the division of the bar-lines. Thus, the beat and the flow of the bars should reflect the work as a whole in large units and the bar-line should no longer function as the normal guide to the flow and rhythm for the polyphonic line, serving instead as a symbol of free harmony of voices speaking 'with the tongues of men'.