Albric Magnard
(geb. Paris, 9. Juni 1865
— gest. Baron, Oise, 3. September 1914)
Sonate en sol majeur pour violon et piano
op. 13 (1901)
I Large – Anim - Large (p. 1) – Anim (p.
2) – Plus anim (p. 4) – Anim (p. 6) – Calme (p. 7) –
Anim (p. 8) – Large – Anim – Large
(p. 11) – Anim (p. 12)
II Calme (p. 14) – Vif – Lent – Vif
– Lent – Large (p. 15) – Calme (p. 16) – Lent –
Calme (p. 17) –
Vif – Lent – Vif – Lent –
Large (p. 18) – En animant un peu (p. 19) – Calme (p. 20) –
Lent – Calme (p. 22) – Largement –
Lent (p. 23)
III Trs vif (p. 24) – Trs ralenti (p. 27)
– Trs vif (p. 28) – Un peu moins vif (p. 30)
IV Large – Lent – Large (p. 31) –
Anim (p. 32) – Calme (p. 36) – Vivement (p. 38) –
Large (p. 40) – Anim (p. 42) – Retardez
(p. 46) – Trs calme - Lent (p. 47)
Vorwort
Als Sohn von Francis Magnard (1837-94), Herausgeber des Figaro,
war fr Lucien Denis Gabriel Albric Magnard eine solide berufliche Karriere
vorgesehen, deren Grundlage ein Jurastudium (1884-87) bilden sollte. Doch 1886
reiste Albric Magnard nach Bayreuth und begann im selben Jahr das Studium am
Pariser Conservatoire, woran sich 1888-92 ein privates Kompositionsstudium bei
Vincent dIndy (1851-1931) anschloss. Sein Opus 1, Trois pices pour piano,
stammt von 1887-88, und noch im selben Jahr vollendete er sein erstes
Orchesterwerk, die Suite dans le style ancien in g-moll op. 2. Als Opus 3
folgte sein erster Liederzyklus Six pomes en musique (1887-89), als Opus 4
1889-90 seine Erste Symphonie in c-moll, und als Opus 5 das Drama in einem Akt
Yolande (1890-91) auf eigenen Text. Bevor er sich erstmals der Kammermusik
zuwandte, entstanden die aus 7 Stcken bestehenden Promenades fr Klavier op.
7 (1893) und bereits die Zweite Symphonie in e-moll op. 6 (1892-94). Magnard ist
vor allem als Komponist von Orchesterwerken bekannt geworden, insbesondere mit
seinen vier Symphonien als – neben seinen Zeitgenossen Albert Roussel und
Charles Tournemire – einer der bedeutendsten Symphoniker Frankreichs (die
Dritte Symphonie in b-moll op. 11 entstand 1895-96, die spte Vierte Symphonie
in cis-moll op. 21 1912-13). Er schuf auch zwei mysterienspielartige Opern auf
eigene Libretti: die beiden dreiaktigen Tragdien Guercur op. 12 (1897-1901)
und Brnice op. 19 (1905-08). Alle seine Symphonien und auch die meisten
seiner Kammermusikwerke stehen in Moll-Tonarten, und der Bevorzugung der
dunklen Seite des menschlichen Ausdrucks entspricht auch sein dramatisches
Lebensende, hielt er es doch tatschlich fr angemessen, nachdem sein Antrag, im
Ersten Weltkrieg als Freiwilliger zu dienen, abgelehnt worden war, aus seinem
Haus im Dorf Baron im Dpartement Oise auf eine berittenen deutsche Einheit zu
schieen, worauf sein Anwesen bis auf die Grundmauern niedergebrannt wurde. Ob
er erschossen wurde oder im Feuer umkam, ist ungeklrt.
Sein erstes Kammermusikwerk, das Quintett fr Flte, Oboe,
Klarinette, Fagott und Klavier in d-moll op. 8, schrieb Magnard 1894. Dann
verlegte er sich wieder aufs Orchester und komponierte im Vorfeld seiner
Dritten Symphonie den Chant funbre op. 9 und die Ouverture op. 10 (beide
1895). Die Jahre 1897-1901 waren komplett der Fertigstellung seiner ersten Oper
gewidmet. Als erstes entstand unmittelbar danach recht zgig die Sonate fr
Violine und Klavier in G-Dur op. 13 (1901), gefolgt von der Hymne la
justice fr Orchester op. 14 (1901-02) und den Quatre pomes en musique fr
Bariton und Klavier op. 15 (1902). Mit dem groen Streichquartett in e-moll op.
16 schrieb Magnard ein ganzes Jahr (September 1902-September 1903) an seinem
vielleicht bedeutendsten Kammermusikwerk, dem er die Hymne Vnus fr
Orchester op. 17 (1903-04) folgen lie. Dem Streichquartett ebenbrtig
erscheint das Klaviertrio op. 18 in f-moll (1904-05). Die nchsten vier Jahre
waren exklusiv der Entstehung der zweiten Oper gewidmet. Danach komponierte
Magnard sein letztes Kammermusikwerk, die Sonate fr Cello und Klavier in A-Dur
op. 20 (1909-1910), sein letztes Orchesterwerk, die Vierte Symphonie, und
seinen letzten Liedzyklus, die Douze pomes en musique op. 22 (1913-14).
Das kammermusikalische Gesamtwerk von Magnard umfasst also
lediglich fnf von nicht mehr als 22 Werken (hinzu kommt lediglich noch ein
nicht mit Opuszahl versehenes Lied von 1890-91: Henriette, geschrieben fr
Le Figaro musical), doch sind diese Werke von umso substanziellerem,
gewichtigerem Kaliber, und – im Gegensatz zu seinem symphonischen
Schaffen – wird keine Gattung wiederholt bedacht: das Quintett fr Blser
und Klavier op. 8, die Violinsonate op. 13, das Streichquartett op. 16, das
Klaviertrio op. 18 und die Cellosonate op. 20.
Unmittelbar
anschlieend an sein Hauptwerk fr Klavier solo, die sieben Promenades op. 7,
schrieb Magnard 1894 mit dem Quintett fr Flte, Oboe, Klarinette, Fagott und
Klavier op. 8 sein erstes Kammermusikwerk, zugleich das erste Werk, das er
– wie alle folgenden – im Eigenverlag herausbrachte, was der
Verbreitung seines Schaffens nicht dienlich war, heute jedoch aufgrund der
guten Qualitt der Ausgaben fr die Musiker durchaus von Vorteil ist. Sieben
Jahre vergingen, bis Magnard unmittelbar nach Abschluss von Guercur seine
nchste Kammermusik schuf: die Sonate fr Violine und Klavier, die Eugne Ysae
(1858-1931), der berragende Violinvirtuose und Gromeister der
franko-flmischen Schule, bei ihm bestellt hatte. Fr Ysae sind auch die
Sonaten von Csar Franck, Guy Ropartz (Nr. 1), Guillaume Lekeu, Louis Vierne,
Joseph Jongen, Sylvio Lazzari und Gustave Samazeuilh entstanden, wie auch
Chaussons Pome oder Debussys Streichquartett, doch Magnards Sonate ist nicht
nur aufgrund der Lnge von einer Dreiviertelstunde das monumentalste dieser
Werke. Ysae spielte am 2. Mai 1902 in der Salle Pleyel mit Raoul Pugno
(1852-1914) die Urauffhrung des von Mrz bis August 1901 komponierten, ihm gewidmeten
Werkes, doch trug er es kein weiteres Mal vor. Den Zuhrern fiel es schwer, dem
komplexen, weitgespannten Verlauf zu folgen, und Kennern erschien es, als habe
Magnard versucht, eine Symphonie fr die beiden Instrumente zu schreiben. Da
sich andere Geiger der Sonate annahmen, gehrte sie trotzdem bald, nachdem sie
im Frhjahr im Eigenverlag erschienen war, zu Magnards erfolgreichsten
Kompositionen. Heute freilich ist sie nur selten zu hren, weit seltener als
etwa die kompakter konzipierte spte Cellosonate.
Der
Kopfsatz der Violinsonate ist ein gutes Beispiel fr das Finden bzw. Entstehen
des Haupttempos aus einer Situation der Tempokontraste heraus, und der
rezitativartige Beginn ist zugleich ein zauberhafter Beleg dafr, wie Magnard
das Element der nicht auf eindeutig zielgerichtete Kadenzierung ausgerichteten
Modalitt behandelt, in diesem Fall die dorische Skala mit der extravierten
Abwrts- und der introvertierten Aufwrtsterz, was eine schwebende Aura
erzeugt. Schon Ildebrando Pizzetti (1880-1968) hat die weitaufgebauten
Melodiezge dieser Musik bewundert, die sich mit einer seltenen Qualitt
kontinuierlich antizipierender Energie wie aus den ihr innewohnenden Energien
alleine gespeist fortbewegt. Bei genauerer Betrachtung ist erstaunlich, in welch
hohem Grade sich Magnards weit ausschwingende Melodik aus Dreiklangsbildungen
zusammensetzt und auch mit einer offenkundigen Lapidaritt besticht, die eine
Art nachempfundenen Volkston evoziert, der zwar folkloristisch inspiriert
klingt, jedoch nicht konkret zitiert. Fr scharfen Kontrast sorgen auch die
belebten Einsprengsel im langsamen Satz der Sonate, der in drei groen Zyklen
die Themen verwandelnder Energie unterwirft. Das kurzweilige Scherzo mit seinem
fast lndlich anmutenden Trio mndet attacca in die langsame Erffnung des an
Gegenstzen reichen, symphonisch konzipierten Finales, und zum Ende sinkt die
Musik zurck in die Langsamkeit, mit der der Kopfsatz anhob.
Christoph Schlren, Mai 2015
Albric Magnard
(b. Paris, 9 June 1865 — d. Baron,
Oise, 3 September 1914)
Sonate en sol majeur pour violon et piano
op. 13 (1901)
I Large – Anim - Large (p. 1) – Anim (p.
2) – Plus anim (p. 4) – Anim (p. 6) – Calme (p. 7) –
Anim (p. 8) – Large – Anim – Large
(p. 11) – Anim (p. 12)
II Calme (p. 14) – Vif – Lent – Vif
– Lent – Large (p. 15) – Calme (p. 16) – Lent –
Calme (p. 17) –
Vif – Lent – Vif – Lent –
Large (p. 18) – En animant un peu (p. 19) – Calme (p. 20) –
Lent – Calme (p. 22) – Largement –
Lent (p. 23)
III Trs vif (p. 24) – Trs ralenti (p. 27)
– Trs vif (p. 28) – Un peu moins vif (p. 30)
IV Large – Lent – Large (p. 31) –
Anim (p. 32) – Calme (p. 36) – Vivement (p. 38) –
Large (p. 40) – Anim (p. 42) – Retardez
(p. 46) – Trs calme - Lent (p. 47)
Preface
Being the son of Francis Magnard
(1837-1894), the editor of Le Figaro,
Lucien Denis Gabriel Albric Magnard was initially destined for a solid
professional career, to which end he studied law from 1884 to 1887. But in 1886
he visited to Bayreuth, and in the same year he enrolled at the Paris
Conservatoire, followed by private lessons in composition from 1882 to 1892
with Vincent dIndy (1851-1931). His opus 1, Trois pices pour piano, and his first
orchestral work, Suite dans le style ancien in
G minor (op. 2), both date from 1887-88. They were followed by his first song
cycle, Six pomes en musique,
op. 3 (1887-89), his First Symphony in
C minor, op. 4 (1889-90), and a one-act drama Yolande, op. 5 (1890-91), for which he wrote his
own libretto. Before turning to chamber music he produced a set of seven piano
pieces entitled Promenades,
op. 7 (1893), and his Second Symphony in
E minor, op. 6 (1892-94). He is best known for his orchestral music, especially
the four symphonies, which placed him alongside his contemporaries Albert
Roussel and Charles Tournemire among Frances leading symphonists (the Third, in B-flat minor, op. 11, was written in
1895-96, the late Fourth,
in C-sharp minor, op. 21, in 1912-13). He also created two operas on his own
librettos in the style of medieval mystery plays: the three-act tragedies Guercur, op. 12 (1897-1901), and Brnice, op. 19 (1905-08). All of his symphonies
and most of his chamber music were written in minor keys, revealing a
predilection for the dark side of human expression. The same predilection is
reflected in his dramatic death: having been rejected for volunteer military
service in the First World War, he actually thought it appropriate to open fire
on a German cavalry unit from his house in the village of Baron (Dpartement
Oise), after which the building was burnt to the ground. It is not known
whether he was shot or perished in the flames.
Magnards first piece of chamber music,
the Quintet in D minor for
flute, oboe, clarinet, bassoon, and piano (op. 8), originated in 1894. The
following year he returned to the orchestra, composing Chant funbre (op. 9) and Ouverture (op. 10) in preparation for his Third Symphony. The years from 1897 to 1901 were devoted
entirely to the completion of his first opera. Immediately thereafter he
quickly wrote the Sonata in G major
for violin and piano, op. 13 (1901),
followed by Hymne la justice for
orchestra, op. 14 (1901-02) and Quatre pomes en
musique for baritone and piano, op. 15 (1902). He
spent a full year composing what is perhaps his most important piece of chamber
music, the great String Quartet in E minor,
op. 16 (September 1902-September 1903), followed by Hymne Vnus for orchestra, op. 17 (1903-04). On a par
with the String Quartet is
the Piano Trio in
the same key, op. 18 (1904-05). The next four years were devoted exclusively to
the creation of his second opera. He then composed his final piece of chamber
music, the present Sonata in A major
for cello and piano, op. 20 (1909-11); his
final orchestral work, the Fourth Symphony;
and his final song cycle, Douze pomes en
musique, op. 22 (1913-14).
Magnards output of chamber music thus
includes no more than five of his twenty-two works, to which should be added a
song of 1890-91 without opus number ( Henriette, written for Le Figaro musical). But these works are all the more
substantial and momentous in their stature. Moreover, unlike his symphonic
output, no genre is represented by more than a
single work: wind quintet (op. 8), violin sonata (op. 8), string quartet (op.
16), piano trio (op. 18), and cello sonata (op. 20).
In
1894, immediately after his magnum opus for
solo piano, the seven Promenades
(op. 7), Magnard produced his first piece of chamber music: the Quintet for flute, oboe, clarinet, bassoon and piano (op.
8). It was also the first piece that he published himself, as he was to do with
all his subsequent works. Though this in no way aided the dissemination of his
music, it has the advantage today that musicians have high-quality editions at
their disposal. Seven years were to pass before he produced his next piece of
chamber music: the Sonata for violin
and piano, composed between March and August 1901
immediately after the completion of Guercur. It was commissioned by and dedicated to
the towering violin virtuoso and grand-master of the Franco-Flemish school,
Eugne Ysae (1858-1931). Ysae was also the recipient of sonatas from Csar
Franck, Guy Ropartz (no. 1), Guillaume Lekeu, Louis Vierne, Joseph Jongen,
Sylvio Lazzari, and Gustave Samazeuilh, as well as Ernest Chaussons Pome and Claude Debussys String Quartet. Of all these works Magnards is the most
monumental, not only because of its three-quarters of an hour in performance.
Ysae gave the sonata its premire in the Salle Pleyel on 2 May 1902,
accompanied by Raoul Pugno (1852-1914), only to drop it from his repertoire.
The audience found it hard to follow the works complex and wide-ranging
design, and connoisseurs felt that Magnard had attempted to write a symphony
for two instruments. Nonetheless, as other violinists took the sonata under
their wing, it soon became one of Magnards most successful compositions. Today
it is rarely heard, far less often than his more compact late Cello Sonata.
The
opening movement of the Violin Sonata is
a good example of the manner in which the main tempo is found, or rather
emerges, from a state of contrasting tempos; and the recitative-like beginning
also offers a magical demonstration of the way Magnard handles modality without
purposefully proceeding to a cadence (in this case the Dorian mode, with its
extravert descending 3rd and introvert ascending 3rd, creating a sense of
floating in mid-air). Ildebrando Pizzetti (1880-1968) already drew admiring
attention to the broadly constructed melodic arcs of this music, which moves
with a rare quality of constantly anticipated energy, as if nourished solely on
the forces dwelling within it. On closer inspection, it is amazing to note the
degree to which Magnards expansive melodies are built from common triads. They
do so with a no less arresting terseness, resembling a sort of recollected folk
inflection that sounds inspired by folk music but lacks specific quotations.
Sharp contrasts are also provided by the lively interjections in the slow
movement, which subjects its themes to transformative energy in three
large-scale cycles. The light-footed scherzo, with its almost bucolic trio,
leads directly into the slow introduction of the finale, a symphonically
conceived movement rich in antitheses. At the end the music descends into the
slowness with which the opening movement began.
Translation:Bradford Robinson