Albric Magnard
(geb. Paris, 9. Juni 1865 — gest. Baron, Oise, 3. September
1914)
Quatuor cordes en mi mineur op. 16
(1902-03)
I Sonate. Anim (p. 1) – Large – Premier mouvement (p.
3) – Large (p. 15) –
Premier mouvement (p. 16) – En augmentant (p. 20) –
Premier mouvement (p. 21) – Large (p. 22)
II Srnade. Vif (p. 23)
III Chant funbre. Largement sans lenteur (p. 39)
IV Danses. Vif, populaire (p. 55) – En animant (p. 57)
– En passionant – En calmant
– Trs anim (p. 59) – Mouvement de valse (p. 62) – En
animant (p. 63) –
Premier mouvement (p. 65) – Trs vif (p. 70) – Cdez
– Rigoureux – Cdez – Rigoureux (p. 72)
Vorwort
Als Sohn von Francis Magnard (1837-94), Herausgeber des Figaro,
war fr Lucien Denis Gabriel Albric Magnard eine solide berufliche Karriere
vorgesehen, deren Grundlage ein Jurastudium (1884-87) bilden sollte. Doch 1886
reiste Albric Magnard nach Bayreuth und begann im selben Jahr das Studium am
Pariser Conservatoire, woran sich 1888-92 ein privates Kompositionsstudium bei
Vincent dIndy (1851-1931) anschloss. Sein Opus 1, Trois pices pour piano,
stammt von 1887-88, und noch im selben Jahr vollendete er sein erstes
Orchesterwerk, die Suite dans le style ancien in g-moll op. 2. Als Opus 3
folgte sein erster Liederzyklus Six pomes en musique (1887-89), als Opus 4
1889-90 seine Erste Symphonie in c-moll, und als Opus 5 das Drama in einem Akt
Yolande (1890-91) auf eigenen Text. Bevor er sich erstmals der Kammermusik
zuwandte, entstanden die aus 7 Stcken bestehenden Promenades fr Klavier op.
7 (1893) und bereits die Zweite Symphonie in e-moll op. 6 (1892-94). Magnard
ist vor allem als Komponist von Orchesterwerken bekannt geworden, insbesondere
mit seinen vier Symphonien als – neben seinen Zeitgenossen Albert Roussel
und Charles Tournemire – einer der bedeutendsten Symphoniker Frankreichs
(die Dritte Symphonie in b-moll op. 11 entstand 1895-96, die spte Vierte
Symphonie in cis-moll op. 21 1912-13). Er schuf auch zwei mysterienspielartige
Opern auf eigene Libretti: die beiden dreiaktigen Tragdien Guercur op. 12
(1897-1901) und Brnice op. 19 (1905-08). Alle seine Symphonien und auch die
meisten seiner Kammermusikwerke stehen in Moll-Tonarten, und der Bevorzugung
der dunklen Seite des menschlichen Ausdrucks entspricht auch sein dramatisches
Lebensende, hielt er es doch tatschlich fr angemessen, nachdem sein Antrag,
im Ersten Weltkrieg als Freiwilliger zu dienen, abgelehnt worden war, aus
seinem Haus im Dorf Baron im Dpartement Oise auf eine berittenen deutsche
Einheit zu schieen, worauf sein Anwesen bis auf die Grundmauern niedergebrannt
wurde. Ob er erschossen wurde oder im Feuer umkam, ist ungeklrt.
Sein erstes Kammermusikwerk, das Quintett fr Flte, Oboe,
Klarinette, Fagott und Klavier in d-moll op. 8, schrieb Magnard 1894. Dann
verlegte er sich wieder aufs Orchester und komponierte im Vorfeld seiner
Dritten Symphonie den Chant funbre op. 9 und die Ouverture op. 10 (beide
1895). Die Jahre 1897-1901 waren komplett der Fertigstellung seiner ersten Oper
gewidmet. Als erstes entstand unmittelbar danach recht zgig die Sonate fr
Violine und Klavier in G-Dur op. 13 (1901), gefolgt von der Hymne la
justice fr Orchester op. 14 (1901-02) und den Quatre pomes en musique fr
Bariton und Klavier op. 15 (1902). Mit dem groen Streichquartett in e-moll op.
16 schrieb Magnard ein ganzes Jahr (September 1902-September 1903) an seinem
vielleicht bedeutendsten Kammermusikwerk, dem er die Hymne Vnus fr
Orchester op. 17 (1903-04) folgen lie. Dem Streichquartett ebenbrtig
erscheint das Klaviertrio op. 18 in f-moll (1904-05). Die nchsten vier Jahre
waren exklusiv der Entstehung der zweiten Oper gewidmet. Danach komponierte
Magnard sein letztes Kammermusikwerk, die Sonate fr Cello und Klavier in A-Dur
op. 20 (1909-1910), sein letztes Orchesterwerk, die Vierte Symphonie, und
seinen letzten Liedzyklus, die Douze pomes en musique op. 22 (1913-14).
Das kammermusikalische Gesamtwerk von Magnard umfasst also
lediglich fnf von nicht mehr als 22 Werken (hinzu kommt lediglich noch ein
nicht mit Opuszahl versehenes Lied von 1890-91: Henriette, geschrieben fr
Le Figaro musical), doch sind diese Werke von umso substanziellerem,
gewichtigerem Kaliber, und – im Gegensatz zu seinem symphonischen
Schaffen – wird keine Gattung
wiederholt bedacht: das Quintett fr Blser und Klavier op. 8, die Violinsonate
op. 13, das Streichquartett op. 16, das Klaviertrio op. 18 und die Cellosonate
op. 20.
Das Streichquartett op. 16 begann Magnard als zentrales Werk jener
Jahre im September 1902 und vollendete es am 10. September 1903. Uraufgefhrt
wurde es am 19. Mrz 1904 in einem Konzert der Socit nationale in der Salle
Pleyel zu Paris durch das Quatuor Zimmer de Bruxelles (Albert Zimmer
[1874-1940]; F. Doehaerd; Lon van Hout; mile Doehaerd). Parallel erschien es
mit Widmung an Raymond dAbzac im Magnards Eigenverlag im Druck. Zweifellos ist
es die ambitionierteste und komplexeste kammermusikalische Schpfung Magnards,
in welcher er bestrebt war, eine wrdige Fortfhrung dessen zu manifestieren,
was Beethoven mit seinen spten Quartetten als zeitloses Vermchtnis
hinterlassen hat. Der Kopfsatz ist uerst verdichtet komponiert, das lyrische
zweite Thema von immenser Spannweite, was Harry Halbreich zum Vergleich mit
Bruckner anregte, denn es gibt kein anderes quivalent. Nach diesem die
Korrelationsfhigkeit sehr herausfordernden ersten Satz, geradezu einem
Prototypen avanciertester Sonatenform in Fortfhrung der groen Klassiker,
wirkt die relative Harmlosigkeit des Srnade betitelten, humorvoll
beweglichen Scherzos dramaturgisch besonders sinfllig, bevor der Chant
funbre angestimmt wird, welcher zu Magnard innigsten und sublimsten
Schpfungen zhlt. Wie immer wieder in greren Stzen schafft er eine Form,
die in drei Phasen die Themen einem Verwandlungs- und berhhungsprozess
unterwirft. Nach dem elysischen Ende des Chant funbre holt das rustikal
tnzerische Finale den Hrer zurck auf den Boden, wo er einer verschlungen
abenteuerlichen, unvorhersehbaren Dynamik organischer Formung ausgesetzt wird,
auf der Grundlage einer Thematik, die Halbrecih sehr treffend als imaginre
Folklore beschrieb. Magnards Streichquartett zhlt zu den strksten Werken der
Knigsgattung der Kammermusik in seiner Zeit, und es steht zu hoffen, dass es
knftig hufiger von hervorragenden Quartetten aufgefhrt wird und so
allmhlich ins kollektive Bewusstsein der Kammermusikkenner Einzug hlt.
Christoph Schlren, Mai 2015
Albric Magnard
(b. Paris, 9 June 1865 — d. Baron, Oise, 3 September 1914)
Quatuor cordes en mi mineur op. 16
(1902-03)
I Sonate. Anim (p. 1) – Large – Premier mouvement (p.
3) – Large (p. 15) –
Premier mouvement (p. 16) – En augmentant (p. 20) –
Premier mouvement (p. 21) – Large (p. 22)
II Srnade. Vif (p. 23)
III Chant funbre. Largement sans lenteur (p. 39)
IV Danses. Vif, populaire (p. 55) – En animant (p. 57)
– En passionant – En calmant
– Trs anim (p. 59) – Mouvement de valse (p. 62) – En
animant (p. 63) –
Premier mouvement (p. 65) – Trs vif (p. 70) – Cdez
– Rigoureux – Cdez – Rigoureux (p. 72)
Preface
Being
the son of Francis Magnard (1837-1894), the editor of Le Figaro, Lucien Denis Gabriel Albric Magnard was
initially destined for a solid professional career, to which end he studied law
from 1884 to 1887. But in 1886 he visited to Bayreuth, and in the same year he
enrolled at the Paris Conservatoire, followed by private lessons in composition
from 1882 to 1892 with Vincent dIndy (1851-1931). His opus 1, Trois pices pour piano, and his first
orchestral work, Suite dans le style ancien in
G minor (op. 2), both date from 1887-88. They were followed by his first song
cycle, Six pomes en musique,
op. 3 (1887-89), his First Symphony in
C minor, op. 4 (1889-90), and a one-act drama Yolande, op. 5 (1890-91), for which he wrote his
own libretto. Before turning to chamber music he produced a set of seven piano
pieces entitled Promenades,
op. 7 (1893), and his Second Symphony in
E minor, op. 6 (1892-94). He is best known for his orchestral music, especially
the four symphonies, which placed him alongside his contemporaries Albert
Roussel and Charles Tournemire among Frances leading symphonists (the Third, in B-flat minor, op. 11, was written in
1895-96, the late Fourth,
in C-sharp minor, op. 21, in 1912-13). He also created two operas on his own
librettos in the style of medieval mystery plays: the three-act tragedies Guercur, op. 12 (1897-1901), and Brnice, op. 19 (1905-08). All of his symphonies
and most of his chamber music were written in minor keys, revealing a
predilection for the dark side of human expression. The same predilection is
reflected in his dramatic death: having been rejected for volunteer military
service in the First World War, he actually thought it appropriate to open fire
on a German cavalry unit from his house in the village of Baron (Dpartement
Oise), after which the building was burnt to the ground. It is not known
whether he was shot or perished in the flames.
Magnards
first piece of chamber music, the Quintet in D
minor for flute, oboe, clarinet, bassoon, and
piano (op. 8), originated in 1894. The following year he returned to the
orchestra, composing Chant funbre (op.
9) and Ouverture (op.
10) in preparation for his Third Symphony.
The years from 1897 to 1901 were devoted entirely to the completion of his
first opera. Immediately thereafter he quickly wrote the Sonata in G major for violin and piano, op. 13 (1901),
followed by Hymne la justice for
orchestra, op. 14 (1901-02) and Quatre pomes en
musique for baritone and piano, op. 15 (1902). He
spent a full year composing what is perhaps his most important piece of chamber
music, the great String Quartet in E minor,
op. 16 (September 1902-September 1903), followed by Hymne Vnus for orchestra, op. 17 (1903-04). On a par
with the String Quartet is
the Piano Trio in
the same key, op. 18 (1904-05). The next four years were devoted exclusively to
the creation of his second opera. He then composed his final piece of chamber
music, the present Sonata in A major
for cello and piano, op. 20 (1909-11); his
final orchestral work, the Fourth Symphony;
and his final song cycle, Douze pomes en
musique, op. 22 (1913-14).
Magnards
output of chamber music thus includes no more than five of his twenty-two
works, to which should be added a song of 1890-91 without opus number ( Henriette, written for Le Figaro musical). But these works are all the more
substantial and momentous in their stature. Moreover, unlike his symphonic
output, no genre is represented by more than a
single work: wind quintet (op. 8), violin sonata (op. 8), string quartet (op.
16), piano trio (op. 18), and cello sonata (op. 20).
The
central work of these years, the String Quartet,
was begun in September 1902 and finished on 10 September 1903. It received its
premire at a Socit Nationale concert on 19 March 1904, when it was performed
in the Salle Pleyel, Paris, by the Quatuor Zimmer de Bruxelles, consisting of
Albert Zimmer (1874-1940), F. Doehaerd, Lon van Hout, and mile Doehaerd. At
the same time it appeared in a self-published printed edition with a dedication
to Raymond dAbzac. The Quartet is
unquestionably the most ambitious and complex of Magnards works for chamber
ensemble. Here he was intent on furthering the timeless legacy that Beethoven
had bequeathed posterity in his late quartets. The opening movement is
extremely compressed, its lyrical second theme being of an immense breadth that
prompted Harry Halbreich to draw comparisons with Bruckner (there is no other
equivalent). This movement, virtually a paragon of advanced sonata form in the
wake of the great classics, places severe demands on the performers ability to
draw connections. It also brings out, with dramaturgic purpose, the relative
harmlessness of the following scherzo, a humorous and agile movement entitled Srnade. Then comes the Chant funbre, one of Magnards most intimate and
sublime creations. As repeatedly in his large-scale movements, he fashions a
formal design that subjects the themes to a process of transformation and
exaltation in three stages. After the mood of the Chant funbre, the rustic dance-like finale brings
listeners back down to earth, where they are treated to the convoluted and
adventurous dynamism of an organic formation based on themes that Halbreich
aptly describes as imaginary folklore. Magnards String Quartet is one of the mightiest works of its day
in the royal genre of chamber music; and we can only hope that it will be
performed more frequently by leading quartets and gradually take hold in the
collective conscious of chamber music connoisseurs.
Translation:Bradford Robinson