Robert Schumann
(geb. Zwickau, 8. Juni 1810 — gest. Endenich bei Bonn, 29. Juli 1856)

»Der Rose Pilgerfahrt« op. 112
Märchen nach einer Dichtung von Moritz Horn
für Solostimmen, Chor und Orchester (1851)

Erster Theil
No. 1 Die Frühlingslüfte bringen den Liebesgruß der Welt p. 2
No. 2 Johannis war gekommen p. 8
No. 3 Elfenreigen. Wir tanzen in lieblicher Nacht p. 12
No. 4 Und wie sie sangen, da hören sie p. 16
No. 5 So sangen sie; da dämmert’s schon p. 27
No. 6 Bin ein armes Waisnkind p. 31
No. 7 Es war der Rose erster Schmerz! p. 34
No. 8 Wie Blätter am Baum p. 39
No. 9 Die letzte Scholl’ hinunterrollt p. 47
No. 10 Gebet. Dank, Herr, Dir dort im Sternenland p. 55
Zweiter Theil
No. 11 In’s Haus des Totengräbers p. 60
No. 12 Zwischen grünen Bäumen p. 63
No. 13 Von dem Greis geleitet p. 66
No. 14 Bald hat das neue Töchterlein p. 72
No. 15 Bist du im Wald gewandelt p. 75
No. 16 Im Wald, gelehnt am Stamme p. 80
No. 17 Der Abendschlummer umarmt die Flur p. 82
No. 18 O sel’ge Zeit, da in der Brust p. 89
No. 19 Wer kommt am Sonntagsmorgen p. 94
No. 20 Ei Mühle, liebe Mühle p. 96
No. 21 Was klingen denn die Hörner p. 99
No. 22 Im Hause des Müllers, da tönen die Geigen p. 108
No. 23 Und wie ein Jahr verronnen ist p. 115
No. 24 Röslein! Röslein! p. 121

Vorwort
Im Frühjahr 1851 erhielt Robert Schumann, seit September 1850 Städtischer Musikdirektor in Düsseldorf, einen Brief des unbekannten, aufstrebenden Dichters Moritz Horn (1814-74) aus Chemnitz, der ihm vorschlug, ein von ihm in Reimform verfaßtes Märchen zu vertonen. Schumann nahm den Vorschlag freudig auf und bat Horn um die musikalisch erforderlichen Änderungen, um die Sache knapper und dramatischer zu fassen. Laut Schumanns Projektenbuch komponierte er dann "April bis 11. Mai: Der Rose Pilgerfahrt f. Soli, Chor mit Begl. des Pianoforte [24 Nummern] [op. 112]". In der Erstfassung mit Klavier wurde Schumanns letzter oratorischer Beitrag im Juli 1851 zur Einweihung des neuen Schumannschen Musiksalons durch das von ihm geleitete 'Singekränzchen' erstmals gegeben. Obwohl ihm noch in einem Brief vom 29. September 1851 die Klavierbegleitung "des zarten Stoffes halber auch vollkommen hinreichend erschien und noch erscheint", machte er sich, wie aus dem Projektenbuch zu ersehen ist, bald darauf an die Orchestrierung: "November, v. 7.-27.: Der Rose Pilgerfahrt instrumentiert". In dieser Fassung wurde das Werk am 5. Februar 1852 unter seiner Leitung in Düsseldorf uraufgeführt. Über die Handlung schreibt Walter Dahms in seiner Schumann-Biographie (Berlin, 1916): "Hier handelt es sich um eine Rose, die sich nach menschlicher Verkörperung und Liebe sehnt, von der Elfenkönigin auch ihren Wunsch erfüllt bekommt, von milden Müllersleuten an Tochter Statt angenommen wird, den Förstersohn liebt und heiratet, nach der Geburt ihres Kindchens aber freiwillig von der Erde scheidet, da sie das Glück der Liebe voll ausgekostet hat und keine Steigerung der irdischen Seligkeit mehr erwarten kann. Die Dichtung von Moritz Horn quillt vor Tränenseligkeit und Gefühlsschwärmerei über." Schumann wurde noch im Dezember 1853 in Den Haag Zeuge des großen Erfolgs von Der Rose Pilgerfahrt, einer lange anhaltenden Popularität, die erst mit dem Ende der "Zeiten der Goldschnittpoesie" (Dahms) allmählich nachließ.

Aufführungsmaterial (nach der Gesamtausgabe) ist vom Verlag Breitkopf & Härtel, Wiesbaden erhältlich.

Robert Schumann
(born Zwickau, 8th June 1810 - died Endenich near Bonn, 29th July 1856)

»Der Rose Pilgerfahrt« (The Pilgrimage of the Rose) Op. 112
A fairy tale after a poem by Moritz Horn
for solo voices, choir and orchestra (1851)

Part One
No. 1 The winds of spring bring the world a salutation of love p. 2
No. 2 St. John’s Day had come p. 8
No. 3 Round dance of the Elves. We dance in the lovely night p. 12
No. 4 And while singing they heard p. 16
No. 5 Thus they sang; day is already breaking p. 27
No. 6 I’m a poor orphan p. 31
No. 7 ’twas the rose’s first sorrow p. 34
No. 8 Like leaves on a tree p. 39
No. 9 The last clod rolling down p. 47
No. 10 Prayer. Thank thee, Lord, up there in the starry land p. 55
Part Two
No. 11 Into the gravedigger’s house p. 60
No. 12 Amongst the green trees p. 63
No. 13 Guided by the old man p. 66
No. 14 Soon, the new little daughter p. 72
No. 15 Did you stroll through the wood p. 75
No. 16 In the wood, leant against a trunk p. 80
No. 17 Evening’s slumber embraces the open fields p. 82
No. 18 O blessed time, there in the breast p. 89
No. 19 Who comes on Sunday morning p. 94
No. 20 O mill, dear mill p. 96
No. 21 Why do the horns sound? p. 99
No. 22 In the miller’s house the violins resound p. 108
No. 23 And as one year had passed p. 115
No. 24 Little rose, little rose! p. 121

Preface
Robert Schumann had been appointed Municipal Music Director in Düsseldorf in September 1850. In the spring the following year he received a letter by the aspiring poet Moritz Horn (1814-74), who hailed from Chemnitz. Still an unknown literary figure, Horn suggested to the composer that he set to music his own recently completed rhymed fairy tale. Schumann welcomed the idea with open arms and asked Horn to make some necessary changes in order to transform the work into something more concise and dramatic. According to Schumann’s book of projects he then composed "from April to 11th May: Der Rose Pilgerfahrt, for soli, chorus with piano accompaniment [24 numbers] [op. 112]". In its first version with piano, this last contribution by Schumann to the oratorio was premiered in July 1851. The performance was given by the ‘Singekränzchen’ and lead by the composer, in celebration of the opening of Schumann’s new music salon. In a letter dated 29th September 1851 he considered the piano accompaniment, given the "tender subject, to be completely satisfactory still". He nonetheless set out soon after to make an orchestration, as can be ascertained from his book of projects: "November, from 7th - 27th: Der Rose Pilgerfahrt, instrumentation complete". This version was performed in Düsseldorf on 5th February 1852 under the baton of the composer. In his biography of Schumann (Berlin, 1916), Walter Dahms describes the plot as follows: "Here we have a rose that longs for human love and embodiment being granted her wish by the Queen of the Elves, adopted as their daughter by charitable miller’s people, falling in love with the forester and marrying him, but deliberately leaving the earth after giving birth to her child, as she had fully enjoyed the happiness of love and no further enhancement of bliss on earth could be expected", adding "Moritz Horn’s poem overflows with tear jerking and sentimental romantic zeal." As early as December 1853 Schumann witnessed the great success of Der Rose Pilgerfahrt in The Hague; this, then is a long standing popularity, one that at the end of an "era of gilt edge poetry" (Dahms) fades only gradually.

For performance materials (according to the edition of Schumann’s complete works) please contact the publisher Breitkopf & Härtel, Wiesbaden.