14406.png

Frank Bridge

(b. Brighton, 26 February, 1879 – d. Eastbourne, 10 January, 1941)

Suite for String Orchestra

Frank Bridge’s creative life divides neatly into three periods. His early compositions were written when he was a member of the English String Quartet; five large works were written over the period that included the First World War, and when Bridge was well established as an orchestral player and sometime conductor; and a final group of works date from the 1920s and 30s, and in which Bridge explored many ‘modern’ musical styles.

The Suite for String Orchestra is from the end of his first creative period – in fact it was composed over Christmas 1909. It is slightly unusual for Bridge, opening as it does with a modal melody that Vaughan Williams might have been proud of. Modality soon disappears, though, and Bridge the professional string quartet member takes over. The English String Quartet had been the first to introduce Debussy’s quartet to Britain in 1903 and its influence was clearly a strong one upon Bridge. The scherzo (Intermezzo) is as light as a feather, whilst the slow movement (Nocturne) is notable for its ambiguous harmonies, and the last movement even nods a little towards Elgar.

The Suite was performed several times before its first truly successful outing, at a Promenade Concert at the Queen’s Hall on 8 October 1920, conducted by the composer.

Phillip Brookes, 2013

For performance material please contact Faber, London.

Frank Bridge

(geb. Brighton, 26. Februar 1879 – gest. Eastbourne, 10. Januar 1941)

Suite for String Orchestra

Frank Bridges schöpferisches Leben teilt sich sauber in drei Perioden. Seine frühen Kompositionen schuf er während seiner Zeit als Mitglied des English String Quartet; fünf grosse Werke entstanden über einen Zeitraum, der auch den ersten Weltkrieg einschliesst, in dem Bridge ein anerkannter Orchestermusiker und gelegentlicher Dirigent war; die letzte Werkgruppe stammt aus den Zwanziger und Dreissiger Jahren des 20. Jahrhunderts, in denen Bridge viele “moderne” Stilistken ausprobierte.

Die Suite for String Orchestra entstand am Ende der ersten kreativen Periode - genauer gesagt wurde sie über die Weihnachtstage 1909 geschrieben. Mit einer modalen Melodie in der Eröffnung, auf die Vaughn Williams stolz gewesen wäre, ist das Werk für Bridge etwas ungewöhnlich. Modales Musizieren jedoch verschwindet schnell, und es wieder tritt Bridge in den Vordergrund, der professionelle Musiker eines Streichquartetts. Das English String Quartet war das erste Ensemble, das Debussys Quartett in England vorstellte, ein Werk, das einen nachhaltigen Einfluss auf Bridge hinterliess. Das Scherzo (Intermezzo) kommt leicht wie eine Feder daher, während der langsame Satz (Nocturne) durch seine zweideutigen Harmonien auffällt und der letzte Satz sich leicht Elgar zuneigt.

Die Suite wurde bereits mehrfach gespielt, bevor sie eine wahrhaft erfolgreiche Erstaufführung anlässlich der Promendadenkonzerte in der Queen’s Hall am 8. Oktober 1920 erlebte. Es dirigierte der Komponist.

Phillip Brookes, 2013

Wegen Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an Faber, London.