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Frank Bridge

(b. Brighton, 26 February, 1879 – d. Eastbourne, 10 January, 1941)

Summer

Tone poem for orchestra

In the first two decades of the twentieth century Frank Bridge was a professional violist and violinist in both string quartets and orchestras. He was a regular deputy for the two most celebrated British conductors of the time, Thomas Beecham and Henry Wood, and he taught violin and coached chamber groups at the Royal College of Music. But his career as a composer was less well established, and it was not until he acquired the patronage of the wealthy American Elizabeth Sprague Coolidge in 1923 that he was able to devote more time to composition.

His creative life divides neatly into three periods. His early compositions were written when he was a member of the English String Quartet; five large works were written over the period that included the First World War, and when Bridge was well established as an orchestral player and sometime conductor; and a final group of works date from the 1920s and 30s, and in which Bridge explored many ‘modern’ musical styles.

Summer is from 1915 and arose from Bridge’s desire to escape to the country during the first months of the war. A pacifist. Bridge immersed himself in composition as an antidote to war, and he produced several works of which Summer was the most substantial. It evokes a day in the countryside and is structured in ternary form, though it is very free rhythmically and harmonically, with strings creating a haze against which wind instruments emerge and recede. However, it is neither especially Delian in style, nor of the Vaughan Williams school; it perhaps reminds us more Debussy or Szymanowski.

Bridge conducted the first performance at a Royal Philharmonic Society concert at the Queen’s Hall on 13 March 1916.

Phillip Brookes, 2013

For performance material please contact Stainer & Bell, London.

Frank Bridge

(geb. Brighton, 26. Februar 1879 – gest. Eastbourne, 10. Januar 1941)

Summer

Tongedicht für Orchester

Während der ersten zwei Jahrzehnte des 20. Jahrhunderts arbeitete Frank Bridge als professioneller Bratschist und Geiger in Streichquartetten und Orchestern. Er war regelmässiger Stellvertreter der beiden berühmtesten englischen Dirigenten Thomas Beecham und Henry Wood, unterrichtete Geige und betreute Kammermusikensembles am Royal College of Music. Seine Karriere als Komponist allerdings war weniger gefestigt. Erst mit Hilfe der Unterstützung durch die wohlhabende Amerikanerin Elizabeth Sprague Coolidge war er ab 1923 in der Lage, seinen Kompositionen mehr Zeit zu widmen.

Sein Leben als Komponist unterteilt sich deutlich in drei Perioden. Bridge schuf seine frühen Kompositionen zu jener Zeit, als er Mitglied des English String Quartet war; fünf grosse Werke entstanden, als er bereits als Orchestermusiker und gelegentlicher Dirigent etabliert war; und eine abschliessende Gruppe von Stücken stammen aus den 20er - und 30er Jahen, in denen Bridge viele „moderne“ Stilistiken ausprobierte.

Summer stammt aus dem Jahr 1915 und entsprang Bridges Bedürfnis, während der ersten Monate des zweiten Weltkriegs aufs Land zu fliehen. Als Gegengift gegen den Krieg tauchte der Pazifist Bridge ganz in seine Arbeit ein und schuf mehrere Werke, von denen Summer das wohl gehaltvollste ist. Das Stück beschwört einen Tag auf dem Land und ist in ternärer Form angelegt, obwohl es rhythmisch und harmonisch sehr frei ist, mit Streichern, die einen Nebelschleier erzeugen, vor dem die Bläser auftauchen und wieder zurückweichen. Jedoch lehnt sich Summer stilistisch weder an Delius an noch ist es der Tradition von Vaughn Williams verpflichtet; vielleicht erinnert es am ehesten an Debussy oder Szymanowski.

Bridge dirigierte die Erstaufführung anlässlich eines Konzerts der Royal Philharmonic Society in der Queen‘s Hall am 13. März 1916.

Phillip Brookes, 2013

Wegen Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an Stainer & Bell, London.