Albéric Magnard
(geb. Paris, 9. Juni 1865 — gest. Baron, Oise, 3. September 1914)

Symphonie Nr. 3 b-moll op. 11 (1895-96)

I Introduction et Ouverture p. 1
II Danses. Très vif p. 63
III Pastorale. Modéré - Animé - Tempo I p. 95
IV Final. Vif p. 117

Vorwort
Albéric Magnard, der zu Beginn des Ersten Weltkriegs, auf der Höhe seines Schöpfertums stehend, bei der Verteidigung seines Privatgrunds gegen deutsche Soldaten mit den meisten seiner Manuskripte in seinem Haus verbrannte, war einer der eminentesten Symphoniker Frankreichs. Seine Dritte Symphonie (zusammen mit der Zweiten die umfangreichste) entstand zwischen September 1895 und Oktober 1896 in Besse en Chaudesse in der Auvergne. Seinem Zeugnis zufolge ist das Thema des Scherzos vom Tanz und Gesang eines Bauernmädchens inspiriert worden. Nach einer Aufführung unter Joseph Guy Ropartz (1864-1955) in Nancy, der acht Werke Magnards uraufgeführt hat, gab der Dichter René d’Avril dem Werk die Bezeichnung 'La bucolique', was der Magnard-Biograph und -Experte Harry Halbreich für unzutreffend hält. Halbreich schlägt stattdessen den Beinamen 'Symphonie auvergnate' vor. Die Uraufführung am 14. Mai 1899 in Paris im Nouveau Théâtre in der Rue blanche mit einem ad hoc zusammengestellten Orchester leitete Magnard selbst (im gleichen Konzert erklangen außerdem, sämtlich erstmals, die Endfassung seiner Zweiten Symphonie, die Ouverture op. 10, der Chant funèbre op. 9 und einige Lieder in später dem Feuer zum Opfer gefallenen Orchesterfassungen). Neben der Violinsonate war die Dritte Symphonie zu Lebzeiten Magnards sein meistaufgeführtes Werk. In einer bemerkenswerten weiteren Aufführung seiner Dritten leitete Magnard am 12. Januar 1905 in Berlin auf Einladung Ferruccio Busonis die Berliner Philharmoniker (im gleichen Konzert dirigierten Jean Sibelius seine Zweite Symphonie, Busoni die Suite aus Pelléas et Mélisande von Gabriel Fauré und Hans Pfitzner erstmals sein Scherzo für Orchester von 1887). Die Partitur seiner Dritten Symphonie brachte Magnard 1902 im Selbstverlag heraus, erstellt von der ersten kommunistischen Druckerei Frankreichs. Nach seinem Tod übertrug die Witwe die Rechte an das Pariser Verlagshaus Rouart, Lerolle et Cie., welches später von Salabert übernommen wurde.

Aufführungsmaterial ist vom Verlag Salabert Editions, Paris zu beziehen.

Albéric Magnard
(geb. Paris, 9. Juni 1865 — gest. Baron, Oise, 3. September 1914)

Symphonie Nr. 3 b-moll op. 11 (1895-96)

I Introduction et Ouverture p. 1
II Danses. Très vif p. 63
III Pastorale. Modéré - Animé - Tempo I p. 95
IV Final. Vif p. 117

Preface
Albéric Magnard was at the height of his creative powers when the First World War broke out, and was counted among the leading symphonists in France. He was tragically burnt to death in his house along with most of his manuscripts whilst defending his property against German soldiers. The Third Symphony is an extended essay in the form and resembles his Second in this respect. It was written between September 1895 and October 1896 in Besse en Chaudesse in the Auvergne. According to his own testimony, the theme of the Scherzo was inspired by the dancing and singing of a peasant girl. After a performance of the symphony in Nancy under Joseph Guy Ropartz (1864–1955), who premiered a total of eight works by Magnard, the poet René d'Avril labelled it ‚La bucolique‘. Harry Halbreich, the biographer of Magnard and an expert on the composer, considers this unfounded however, suggesting instead the epithet ‚Symphonie auvergnate‘. The premiere of the Second Symphony took place in Paris on 14th May 1899 at the Nouveau Théâtre in the Rue blanche, and was performed by an impromptu orchestra conducted by Magnard himself. The programme also included the first rendition of the final version of his Second Symphony, the Overture op. 10, the Chant funèbre op. 9, and a couple of songs (in versions for orchestra) which later were to be lost in the fire. Along with his violin sonata, it was the Third Symphony that was most frequently performed during Magnard‘s lifetime. One further, remarkable performance of the Third occurred when Magnard, on the invitation of Ferruccio Busoni, conducted the Berlin Philharmonic on 12th January 1905. In the same concert, Jean Sibelius took up the baton for his own Second Symphony, Busoni himself gave the Suite from Pelléas et Mélisande by Gabriel Fauré, and Hans Pfitzner conducted for the very first time his Scherzo for orchestra, which dates from 1887. Magnard himself published the score of his Third Symphony in 1902, supported by the first communist printing house in France. After his death, his widow transferred the rights to the Paris publishers Rouart, Lerolle et Cie, who were later taken over by Salabert.

For performance materials please contact the publisher Salabert Editions, Paris.