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Frederic Hymen Cowen

(b. Kingston, Jamaica, 29 January 1852; d. 6 October 1935, London)

Reverie

Frederic Cowen was born at Kingston, Jamaica, moving to London when his father became treasurer of Her Majesty’s Opera and subsequently of the Theatre Royal, Drury Lane. Frederic showed an early aptitude for music, being encouraged by Sir Henry Bishop, taking lessons with John Goss and Julius Benedict, before eventually studying at Leipzig and Berlin with Ignaz Moscheles, Carl Reinecke, Louis Plaidy and Friedrich Kiel. His career was to be mainly as a conductor, notably of the Royal Philharmonic Society, the Halle, Liverpool Philharmonic and Scottish orchestras, and of the Handel Triennial Festival. It was through his conducting that Cowen became acquainted with Liszt, Rubinstein, Brahms, Grieg, Dvořák and many other contemporary musicians.

As a composer, he achieved most success with his songs (more than 300 of them) and choral works, but he regarded his six symphonies as the pinnacle of his output. The Third Symphony (“The Scandanavian”) was his most successful (MPH score 749) and all six show a comfort with large structures, as well as a genuine flair for orchestration. That said, none could be said to be ‘forward looking’, and each is a good example of a post-Mendelssohn, post-Schumann European symphony.

Reverie dates from 1903, and is a reminder that Cowen had a flair for the sort of light music that was thought de rigeur in the days when it was common to play encores at most concerts.

Phillip Brookes, 2013

Frederic Hymen Cowen

(geb. Kingston, Jamaika, 29. Januar 1852 - gest. London, 6. Oktober 1935)

Reverie

Frederic Cowen, geboren in Kingston auf Jamaika, siedelte zog nach London um, als sein Vater Schatzmeister von Her Majesty’s Opera und anschliessend des Theatre Royal, Drury Lane wurde. Schon früh liess sich Frederics musikalische Begabung erkennen, und ermutigt durch Sir Henry Bishop nahm er Unterricht bei John Goss und Julius Benedict, bevor er schliesslich in Leipzig und Berlin bei Ignaz Moscheles, Carl Reinecke, Louis Plaidy und Friedrich Kiel studierte. Seine berufliche Karriere machte er hauptsächlich als Dirigent, vor allem bei der Royal Philharmonic Society, the Halle, den Liverpool Philharmonic, schottischen Orchestern und dem Handel Triennial Festival. Durch diese Tätigkeit machte er die Bekanntschaft von vielen zeitgenössischen Musikern, darunter Liszt, Rubinstein, Brahms, Grieg und Dvořák.

Als Komponist hatte er mit seinen Liedern (er schrieb mehr als 300) und Werken für Chor den grössten Erfolg, aber seine sechs Symphonien erachtete er als die Krönung seines Werks. Die Dritte Symphonie (“The Scandinavian”) war seine erfolgreichste Komposition in dieser Gattung (mph 749), alle seine Symphonien zeigen einen vertrauten Umgang mit grossen Formen und eine individuelle Note bei der Orchestration. Abgesehen davon kann man Cowen nicht als vorwärtsweisenden Komponisten bezeichnen, jedes dieser Werke ist ein gutes Beispiel für eine europäische Symphonie aus der Ära zwischen Mendelssohn und Schumann.

Reverie entstand 1903, und es erinnert daran, dass Cowen einen Sinn für eine Art leichter Musik hatte, die man in jenen Tagen für unverzichtnar hielt, als es allgemeinn üblich war, in den Konzerten Zugaben zu spielen.

Phillip Brookes, 2013