< back to overview Repertoire & Opera Explorer

 

Ernest John Moeran - Rhapsody in F sharp for Piano & Orchestra

(b. Heston, Middx, 31 December 1894 – d. Kenmare, Co. Kerry, Ireland, 1 December 1950)
Rhapsody in F sharp for Piano & Orchestra

 

Preface
Ernest John Smeed Moeran, better known as E. J. Moeran, and to his friends as 'Jack', came from an Irish-born father and a Norfolk-born mother. Although his father, Rev. J. W. W. Moeran, was of Dutch descent and barely lived in Ireland more than a year after his birth, his son was drawn to the land, both for recreation and inspiration. Likewise, his mother's native Norfolk nurtured his love of the countryside and its music.

After attending Uppingham School where the music master was Robert Stearndale Bennett (grandson of Mendelssohn's friend William), who was very influential, Moeran gained a scholarship to the Royal College of Music. He entered it in 1913 but his studies were interrupted by war in which he served in the 6th (Cyclist) Battalion of the Norfolk Regiment as a motor-cycle dispatch rider. On 3 May 1917 at Bullecourt he was badly injured by shrapnel in the head, some of which could never be removed. For the rest of his life he had a metal plate in his skull, and suffered pain and mood swings, often deep depression, and a descent into alcoholism.

He re-entered the Royal College in 1920 and became a pupil of John Ireland. He became part of a circle that included Ireland, Philip Heseltine (Peter Warlock), Harriet Cohen, and Arnold Bax. In the 1930s and he wrote a symphony that is regarded as one of the very finest British symphonies. He also wrote concertos for violin and cello, several chamber works and songs.

He died unexpectedly whilst on holiday in Ireland, seemingly from a brain haemorrhage.

This is the third work Moeran called 'rhapsody' though it is in fact a concertante work for piano and orchestra. Its origin lay in a suggestion from Arnold Bax, many years earlier, that Moeran should write something for the pianist Harriet Cohen, who was Bax's infatuation at the time. Moeran did dedicate the work to her and she gave the first performance, with the BBC Symphony Orchestra conducted by Sir Adrian Boult, at a Promenade Concert in the Royal Albert Hall on 19 August 1943. Moeran was not happy with the performance, but a year later the pianist Iris Loveridge performed it and began to champion it. Moeran was delighted, writing that Loveridge had "made a new work of it".

A single movement of some 18 minutes is divided into three, the whole being overtly tuneful. It is derived from three inter-related themes, its outer sections seeming like a waltz, with a central section more introspective and nostalgic. The whole work culminates in a coda clearly aimed at cheering up a wartime Proms audience. But though the Rhapsody maintains a tentative hold on programme-planners, its biggest problem is its rather short length.

Phillip Brookes, 2025

For performance material please contact Novello, London.



 

Ernest John Moeran - Rhapsody in F sharp for Piano & Orchestra

(geb. Heston, Middx., 31. Dezember 1894 – gest. Kenmare, Co. Kerry, Irland, 1. Dezember 1950)


Vorwort
Ernest John Smeed Moeran war bekannt als E. J. Moeran und wurde von seinen Freunden "Jack" genannt. Sein Vater wurde in Irland geboren und seine Mutter stammte aus Norfolk. Obwohl sein Vater, Reverend J. W. W. Moeran, niederländische Vorfahren hatte und kaum mehr als ein Jahr nach seiner Geburt in Irland gelebt hatte, zog es seinen Sohn nach Irland, das "Land des Vaters", zur Erholung und um sich inspirieren zu lassen. Ebenso wichtig war ihm die Heimat seiner Mutter, Norfolk, wo sich seine Liebe zu der Landschaft und der dort verwurzelten Musik entwickelte.

Nach dem Besuch der Uppingham School, wo der einflussreiche Robert Stearndale Bennett (Enkel von Mendelssohns Freund William) ihn unterrichtete, erhielt Moeran ein Stipendium für das Royal College of Music. Er trat dort 1913 ein, musste aber seine Studien wegen des Ersten Weltkrieges unterbrechen und diente im 6. (Radfahrer-)Bataillon des Norfolk-Regiments als Motorradahrer. Am 3. Mai 1917 erlitt er von einem Schrapnell (Artelleriegeschoss) eine schwere Kopfverletzung. Einige der Splitter konnten nie entfernt werden. Für den Rest seines Lebens hatte er eine Metallplatte im Schädel und litt unter Schmerzen und Stimmungsschwankungen, oft auch unter Depressionen, bis er schliesslich alkoholabhängig wurde.

1920 trat er wieder in das Royal College ein und wurde Schüler von John Ireland. Er wurde Teil eines Kreises, dem Ireland, Philip Heseltine (Peter Warlock), Harriet Cohen und Arnold Bax angehörten. In den 1930er Jahren schrieb Moeran eine Sinfonie, die als eine der besten britischen Sinfonien gilt. Außerdem komponierte er Konzerte für Violine und Violoncello, mehrere Kammermusikwerke und Lieder.

Moeran starb unerwartet während eines Urlaubs in Irland, wahrscheinlich an den Folgen einer Gehirnblutung.

Moeran bezeichnete sein drittes Werk als Rhapsodie, obwohl es in Wirklichkeit ein konzertantes Werk für Klavier und Orchester ist. Es entstand auf Anregung von Arnold Bax, der schon viele Jahre zuvor Moeran vorgeschlagen hatte, er solle etwas für die Pianistin Harriet Cohen schreiben – Bax hatte sich damals in sie verliebt. Moeran widmete ihr das Werk, und sie gab die erste Aufführung mit dem BBC Symphony Orchestra unter der Leitung von Sir Adrian Boult, im Rahmen eines Promenadenkonzerts in der Royal Albert Hall am 19. August 1943. Moeran war mit der Aufführung nicht zufrieden. Ein Jahr später führte die Pianistin Iris Loveridge das Werk auf und begann, sich dafür einzusetzen. Moeran war begeistert und schrieb, Loveridge habe "ein neues Werk daraus gemacht".

Ein einziger Satz von etwa 18 Minuten Dauer besteht aus drei Teilen, wobei das Ganze sehr melodiös ist. Es basiert auf drei miteinander verwandten Themen; die äußeren Abschnitte erinnern an einen Walzer, während der Mittelteil eher introspektiv und nostalgisch wirkt. Das gesamte Werk gipfelt in einer Coda, die offensichtlich darauf abzielt, das Publikum der Proms in den Kriegsjahren aufzumuntern. Die Rhapsodie wird nur noch gelegentlich in Konzertprogramme aufgenommen, was möglicherweise auf die recht kurze Spieldauer zurückzuführen ist.

Phillip Brookes, 2025

Für Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an Novello, London.

 

 

 


 

< back to overview Repertoire & Opera Explorer