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Sigismund Stojowski - Rhapsodie symphonique, Op. 23 for piano and orchestra
(b. Strzlce, Poland, 1863 - 1876 – d. New York, November 5, 1946)
Preface
Zygmunt (Sigismund) Stojowski, was a Polish composer and pianist. His birth year is a mystery, with dates ranging from March 27 to May 14 and birth years spanning from 1863–1876. On Stojowski’s Polish ID card, his birthday is listed as March 27, 1869, but on a Paris Conservatoire certificate, his date of birth is listed as April 8, 1869. Nonetheless, Stojowski was born in Strzlce, located near Kielce in the portion of Poland that was under Russian rule. Stojowski’s mother, Maria Stojowski, was a piano and music teacher herself, and had all the right connections to get him lessons from some of the best pianists during the time, yet she gave him his first piano lessons. At age 15, he performed his first concert, which showcased Ludwig van Beethoven’s Piano Concerto No. 3 in C minor, Op. 37 for which he played his own cadenza. In 1887 at age 17, he was admitted into the Paris Conservatory where he studied piano under Louis Diémer, composition under Léo Delibes, and harmony under Theodore Dubois.
Stojowski composed Rhapsody Symphonique for piano and orchestra between 1898 and 1900. A rhapsody is a one movement work that tells the highs and lows of a story through free flowing/contrasting dynamics, styles, tempos, etc. Rhapsody Symphonique defines this perfectly. The piece is around 15 minutes in duration, it features solo piano and a small orchestra composed of 2 flutes/piccolo, 3 oboes, 2 clarinets, 2 bassoons, 4 horns, 2 trumpets, 3 trombones, timpani, percussion, harp, and strings. The piece opens with a beautiful oboe solo that establishes the theme that is repeated all throughout the piece. This opening theme is then established in the first opening D Major chord that echoes the theme originally by the flute. This theme passes around throughout the orchestra until the finale, which is in complete contrast to the opening. After the halfway mark of the piece, the listener hears a shift in the music as the excitement builds until it is finally released through the bold piano solo and vigorous orchestral parts. The premiere of this piece was in Berlin, Germany in 1900, and was a success. The location of the manuscript score and parts cannot be found.
Madison Witzke, 2024
For performance material please contact Peters, Leipzig.
Sigismund Stojowski - Sinfonische Rhapsodie, Op. 23 für Klavier und Orchester
(geb. Kielce, Polen, 1863 - 1876 - gest. New York, 5. November 1946)
Vorwort
Das Geburtsjahr des polnischen Komponisten und Pianisten Zygmunt (Sigismund) Stojowski ist ein Rätsel: die Daten reichen vom 27. März bis zum 14. Mai und die Geburtsjahre von 1863 bis 1876. In Stojowskis polnischem Personalausweis ist sein Geburtstag mit dem 27. März 1869 vermerkt, auf einer Bescheinigung des Pariser Konservatoriums liest man den 8. April 1869. Jedenfalls wurde Stojowski im polnischen Strzlce nahe Kielce geboren, in jenem Teil Polens, der damals unter russischer Herrschaft stand. Stojowskis Mutter, die Klavier- und Musiklehrerin Maria Stojowski, verfügte über die richtigen Verbindungen, um dem Sohn Unterricht bei einigen der besten Pianisten jener Zeit zu ermöglichen. Seine ersten Klavierstunden bekam er aber von seiner Mutter. Im Alter von 15 Jahren gab der Junge sein erstes Konzert mit Ludwig van Beethovens Klavierkonzert Nr. 3 in c-Moll, op. 37, und spielte dazu seine eigene Kadenz. Im Alter von 17 Jahren wurde er im Jahre 1887 in das Pariser Konservatorium aufgenommen, wo er Klavier bei Louis Diémer, Komposition bei Léo Delibes und Harmonielehre bei Theodore Dubois studierte.
Die Rhapsodie Symphonique für Klavier und Orchester komponierte Stojowski zwischen 1898 und 1900. Eine Rhapsodie, bestehend aus einem Satz, erzählt die Höhen und Tiefen einer Geschichte durch frei fließende/kontrastierende Dynamik, Stile, Tempi usw.. Die Rhapsodie Symphonique ist ein Musterbeispiel für dieses Genre. Das Werk dauert etwa 15 Minuten; das Orchester setzt sich zusammen aus 2 Flöten/Piccolo, 3 Oboen, 2 Klarinetten, 2 Fagotten, 4 Hörnern, 2 Trompeten, 3 Posaunen, Pauken, Schlagzeug, Harfe und Streichern. Es beginnt mit einem wunderschönen Oboensolo, welches das Thema vorgibt, das sich durch das gesamte Stück hindurchzieht. Es wird mit dem ersten eröffnenden D-Dur-Akkord vorgestellt, die Flöte greift das Thema unverändert auf. Diese Melodie wandert durch das gesamte Orchester bis zum Finale, das in völligem Kontrast zum Anfang steht. Nach der Hälfte des Stücks bemerkt der Zuhörer eine Veränderung in der Musik, die sich erregt aufbaut, bis sich die Spannung schließlich mit einem kühnen Klaviersolo und kraftvollen Orchesterstimmen entlädt. Die Uraufführung der Rhapsodie Symphonique fand 1900 in Berlin statt und war ein großer Erfolg. Der Standort der autographen Partitur und Stimmen ist unbekannt.
Madison Witzke, 2024
Für Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an Peters, Leipzig
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