< back to overview Repertoire & Opera Explorer
Edward Elgar - Scenes from the Saga of King Olaf
(b. Broadheath, Worcestershire, 2 June 1857 – d. Worcester, 23 February 1934)
A cantata for soprano, tenor and bass soloists,
choir and orchestra
Preface
Elgar wrote this – his second major choral work – at the request of Dr. Charles Swinnerton Heap, the conductor and founder of the North Staffordshire Music Festival. Elgar chose a libretto based on Henry Wadswoth Longfellow’s epic poem, which was adapted by H. C. Acworth. The cantata comprises a prologue, nine scenes and an epilogue and was first performed at the Victoria Hall, Hanley, 0n 30 October 1896, conducted by the composer.
It tells the story of the life, battles and eventual death of the medieval knight King Olaf of Norway. While performed regularly in the years immediately following its composition, it was largely neglected until the 1970s.
King Olaf contains some of Elgar’s most engaging melodies and is perhaps his best pre-Enigma Variations composition, foreshadowing the great oratorios that were to follow. The forceful first scene, The Challenge of Thor, is probably the most easily assimilated but The Wraith of Odin, the lilting duet between Thyri and Olaf, The Grey Land Breaks to Lively Green, and the jolly chorus, A Little Bird in the Air all have considerable appeal. But Elgar saves the best music for the epilogue. A recapitulation of a number of earlier themes leads into the unaccompanied final chorus, As Torrents in Summer – which has always enjoyed popularity among choral societies as a separate song – bringing the work to a moving climax which Elgar hardly equalled in any of his later works.
One young man who was greatly moved by the first performance was the 23-year-old Havergal Brian, eventual composer of 32 symphonies, who remained a lifelong champion of Elgar.
Phillip Brookes. 2023
For performance material please contact Novello, London. Reprint of a copy from the collection Phillip Brookes, Roxas City.
Edward Elgar - Scenes from the Saga of King Olaf
(geb. Broadheath, Worcestershire, 2. Juni 1857 – gest. 24. Februar 1934, Worcester)
Eine Kantate für Sopran-, Tenor- und Bass-Solisten, Chor und Orchester
Vorwort
Elgar schrieb dieses Werk - sein zweites großes Chorwerk - auf Wunsch von Dr. Charles Swinnerton Heap, dem Dirigenten und Gründer des North Staffordshire Music Festival. Elgar wählte ein Libretto auf der Grundlage des epischen Gedichts von Henry Wadswoth Longfellow, das von H. C. Acworth bearbeitet wurde. Die Kantate besteht aus einem Prolog, neun Szenen und einem Epilog und wurde am 30. Oktober 1896 in der Victoria Hall, Hanley, unter der Leitung des Komponisten uraufgeführt.
Sie erzählt die Geschichte des Lebens, der Kämpfe und schließlich des Todes des mittelalterlichen Ritters König Olaf von Norwegen. Während das Werk in den Jahren nach seiner Uraufführung regelmäßig aufgeführt wurde, geriet es bis in die 1970er Jahre weitgehend in Vergessenheit.
King Olaf enthält einige von Elgars einnehmendsten Melodien und ist vielleicht seine beste Komposition vor den Enigma-Variationen und gibt einen Vorgeschmack auf die großen Oratorien, die noch folgen sollten. Die eindringliche erste Szene, The Challenge of Thor, ist wahrscheinlich die eingänglichste Partie, aber auch The Wraith of Odin, das beschwingte Duett zwischen Thyri und Olaf, The Grey Land Breaks to Lively Green, und der fröhliche Chor A Little Bird in the Air haben allesamt ihren Reiz. Aber Elgar hebt sich die beste Musik für den Epilog auf. Eine Reprise einiger früherer Themen mündet in den unbegleiteten Schlusschor As Torrents in Summer – der sich bei den Chören seit jeher als eigenständiges Lied großer Beliebtheit erfreut – und bringt das Werk zu einem bewegenden Höhepunkt, den Elgar in kaum einem seiner späteren Werke erreicht hat.
Ein junger Mann, der von der ersten Aufführung sehr bewegt war, war der 23-jährige Havergal Brian, der spätere Komponist von 32 Sinfonien. Er blieb ein lebenslanger Verfechter von Elgar.
Phillip Brookes, 2023
Aufführungsmaterial ist von Novello, London, zu beziehen. Nachdruck eines Exemplars der Sammlung Phillip Brookes, Roxas City.
< back to overview Repertoire & Opera Explorer