< back to overview Repertoire & Opera Explorer

 

Charles Villiers Stanford - Songs of the Sea, Op. 9 for baritone, male chorus & orchestra

(b. 30 September 1852, Dublin; d. 29 March 1924, London)


Drake’s Drum p.1
Outward Bound p.17
Devon, O Devon in Wind and Rain p.26
Homeward Bound p.38
The Old Superb p.52

Preface
Stanford wrote this orchestral song-cycle for the 1904 Leeds Festival. First performed on 7 October, conducted by the composer, it soon became Stanford’s best-known and beloved work among the general public. This is partly because it resonated with the way that Edwardian audiences saw themselves, much as Rudyard Kipling’s Puck of Pook’s Hill or Rewards and Fairies did. But it was also because Britain had just emerged very bloodied from the war in South Africa, which had exposed the military weaknesses brought about by a century of colonialism – at least the Royal Navy would stand firm! (1916 and Jutland would dent that idea, too.)

Stanford set five poems with a nautical feel, all by Sir Henry Newbolt, a poet who had made his reputation with the sort of patriotic odes that appealed to the Victorians. Newbolt had not written them as a cycle, but Stanford recognised their potential. They are all in reasonably simple strophic form, but their emotions vary. The mood is set by the opening song – Drake’s Drum – which immediately arouses interest with its stirring reminder of Sir Francis Drake, who fought off the Spanish Armada in 1588 and went on to circumnavigate the globe. A drum that accompanied him on that voyage is displayed at Buckland Abbey, and the legend is that if ever England is in peril the sleeping giant that is Drake will return to defend it.

There is some attempt at cyclic themes – for instance, the speech-rhythm of Drake’s Drum becomes a repetitive motive in Homeward Bound – and the whole is a superb example of craftsmanship, from choice of subjects to melody and orchestration. And all achieved within a 15-minute piece. The critic Herbert Thompson wrote at the time, “In this type of work the composer is supreme. He understands the importance of lightness of touch and is never guilty of over-elaboration his score, yet never misses a point that can be enforced by musical means...”

Phillip Brookes, 2023

For performance material please contact Boosey & Hawkes, Berlin. Reprint of a copy from the collection Phillip Brookes, Roxas City.



 

Charles Villiers Stanford - Songs of the Sea, Op. 9 für Bariton, Männerchor und Orchester

(geb. 30. September 1852, Dublin; gest. 29. März 1924, London)


Drake’s Drum p.1
Outward Bound p.17
Devon, O Devon in Wind and Rain p.26
Homeward Bound p.38
The Old Superb p.52

Vorwort
Stanford schrieb diesen orchestralen Liederzyklus für das Leeds Festival 1904. Er wurde am 7. Oktober unter der Leitung des Komponisten uraufgeführt und war bald Stanfords bekanntestes und beim Publikum beliebtes Werk. Das liegt zum Teil daran, dass es dem Selbstverständnis des Edwardianischen Publikums entsprach, ähnlich wie Rudyard Kiplings Puck of Pook‘s Hill oder Rewards and Fairies. Aber es lag auch daran, dass Großbritannien gerade sehr blutig aus dem Krieg in Südafrika hervorgegangen war, der die militärischen Schwächen aufgedeckt hatte, die ein Jahrhundert Kolonialismus mit sich gebracht hatte - zumindest die Royal Navy würde standhaft bleiben! (1916 und Jütland sollten auch dieser Idee einen Dämpfer verpassen.)

Stanford vertonte fünf von der See inspirierte Gedichte, alle von Sir Henry Newbolt, einem Dichter, der sich mit der Art patriotischer Oden einen Namen gemacht hatte, die den Viktorianern gefielen. Newbolt hatte sie nicht als Zyklus geschrieben, aber Stanford erkannte ihr Potenzial. Sie sind alle in einer recht einfachen Strophenform gehalten, aber ihre Emotionen variieren. Die Stimmung wird durch das Eröffnungslied - Drake‘s Drum - vorgegeben, das sofort Interesse weckt, da es an Sir Francis Drake erinnert, der 1588 die spanische Armada abwehrte und anschließend die Welt umsegelte. Eine Trommel, die ihn auf dieser Reise begleitete, ist in der Abtei von Buckland ausgestellt, und die Legende besagt, dass der schlafende Riese Drake zurückkehren wird, um England zu verteidigen, sollte es jemals in Gefahr sein.

Es gibt einige Versuche mit zyklischen Themen - zum Beispiel wird der Sprachrhythmus von Drake‘s Drum zu einem sich wiederholenden Motiv in Homeward Bound - und das Ganze ist ein hervorragendes Beispiel für handwerkliches Können, von der Wahl der Themen bis zur Melodie und Orchestrierung. Und das alles in einem 15-minütigen Stück. Der Kritiker Herbert Thompson schrieb damals: „In dieser Art von Gattung ist der Komponist überragend. Er versteht die Bedeutung der Leichtigkeit des Anschlags und macht sich nie einer Übertreibung in seiner Partitur schuldig, verfehlt jedoch nie einen Punkt, der mit musikalischen Mitteln durchgesetzt werden kann...“

Phillip Brookes, 2023

Für Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an Boosey & Hawkes, Berlin. Nachdruck eines Exemplars aus der Sammlung Phillip Brookes, Roxas City.


 


 

< back to overview Repertoire & Opera Explorer