< back to overview Repertoire & Opera Explorer
Arthur Seymour Sullivan - Incidental Music to 'The Merchant of Venice'
(b. 13 May 1842, London; d. London, 22 November 1900)
Introduction
Barcarolle
Introduction and Bourée
Grotesque Dance
A la Valse
Melodrama
Finale
Preface
The artist and theatrical producer Charles Calvert had successfully used Sullivan’s music to Shakespeare’s The Tempest in 1864, so he commissioned Sullivan to contribute to two more Shakespearean scores – for The Merchant of Venice and Henry VIII. The production of Merchant opened on 19 September at Prince’s Theatre, Manchester, and the music was repeated at the Crystal Palace on 28 October, conducted by August Manns.
Sullivan’s music occurs during the masque at the end of Act 2, and George Grove wrote this programme note for the Crystal Palace performance: “At the commencement of the scene, when the music begins, the stage is empty and night is approaching. The distant cry of the gondoliers echoing along the canals, and the voices of the masquers as they approach nearer and nearer are all depicted in the music. A lover serenades his mistress, the masquers gradually throng the ground, and the revelry begins. The dances are first a bourée, the old-fashioned heavy measure, next a grotesque dance for Pierrots and Harlequins, and thirdly am general dance in modern waltz rhythm. Night has settled down on the scene when Jessica makes her escape; after this the fun waxes furious, and amidst the glare of torches, the glitter of coloured lanterns, and the shouts and songs of the revellers, the curtain descends.”
Phillip Brookes, 2022
For performance material please contact Hansen, Copenhagen. Reprint of a copy from the collection Phillip Brookes, Roxas City.
Arthur Seymour Sullivan - Bühnenmusik zu 'Der Kaufmann von Venedig'
(geb. London, 13. Mai 1842 - gest. London, 22. November 1900)
Einleitung
Barcarolle
Einleitung und Bourée
Grotesker Tanz
A la Valse
Melodrama
Finale
Vorwort
Der Künstler und Theaterproduzent Charles Calvert hatte 1864 erfolgreich Sullivans Musik zu Shakespeares The Tempest verwendet und beauftragte Sullivan mit zwei weiteren Shakespeare-Vertonungen - The Merchant of Venice und Henry VIII. Die Inszenierung von Merchant wurde am 19. September im Prince‘s Theatre in Manchester eröffnet, und die Musik wurde am 28. Oktober im Crystal Palace unter der Leitung von August Manns wiederholt.
Sullivans Musik erklingt während der Maskerade am Ende des zweiten Aktes, und George Grove schrieb diesen Programmzettel für die Aufführung im Crystal Palace: „Zu Beginn der Szene, wenn die Musik einsetzt, ist die Bühne leer und die Nacht bricht an. Das ferne Geschrei der Gondoliere, das auf den Kanälen widerhallt, und die Stimmen der Maskenmänner, die sich immer mehr nähern, werden in der Musik dargestellt. Ein Liebhaber bringt seiner Geliebten ein Ständchen, die Maskenmänner drängen sich allmählich auf dem Boden, und das Fest beginnt. Die Tänze sind zunächst eine Bourée, ein altmodischer schwerer Takt, dann ein grotesker Tanz für Pierrots und Harlekine und schließlich ein Tanz im modernen Walzerrhythmus. Die Nacht hat sich über den Schauplatz gelegt, als Jessica die Flucht ergreift; danach wird der Spaß rasend, und im Schein der Fackeln, im Glitzern der bunten Laternen und unter den Rufen und Gesängen der Feiernden senkt sich der Vorhang.“
Phillip Brookes, 2022
Für Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an Hansen, Kopenhagen. Nachdruck eines Exemplars aus der Sammlung Phillip Brookes, Roxas City.
< back to overview Repertoire & Opera Explorer