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Edward German - March Rhapsody
(b. Whitchurch, Shropshire, 17 February 1862 - d. London, 11 November 1936)
Preface
German Edward Jones was born in the Shropshire market town of Whitchurch. The unusual name of ‘German’ was based on that of St Garmon, a Welsh saint (it should be said with a hard ‘G’, like the names Geraint or Gerwyn). He showed musical promise and won a scholarship to the Royal Academy of Music, where he studied with Ebeneezer Prout and began a lifelong friendship with a fellow pupil, Henry Wood. By this time (1880) he was calling himself Edward Jones, but discovering another pupil with the same name, he adopted the stage-name of Edward German. That at least was the story he told for the rest of his life.
German obtained an appointment as musical director at the Globe Theatre in 1887, and began a career that would see him become the pre-eminent theatrical composer in Britain, with a knighthood in 1928. His biggest success was Merrie England (1902), but he wrote six operas and a further nine theatre scores, together with orchestral and choral works, songs and piano music.
In 1897 Queen Victoria celebrated her Diamond Jubilee – the 60th anniversary of her accession to the throne. Many composers marked the occasion, including Edward German, who wrote In Commemoration, an English Fantasia for the Royal Philharmonic Society. German was dismayed that it was placed first on the programme as he felt the orchestra could not be relaxed enough to perform a new piece, so he asked that it be placed second after Weber’s Jubel Overture. The English Fantasia was well enough received, but it was not published or played again. But German revised it and conducted it in 1902 at the Brighton Festival, newly retitled Rhapsody on March Themes. This did lead to publication even if the work has never received many performances, but it was one of the composer’s favourite compositions.
German avoids dullness by cleverly interposing odd lengths of phrase, thus banishing any suspicion of the parade ground. Two main themes recur throughout in different guises. The long, quiet middle section is based on a 10-bar theme that is transformed into the main march theme of the final section.
Phillip Brookes, 2022
For performance material please contact Chester Novello, London. Reprint of a copy from the collection Phillip Brookes, Roxas City.
Edward German - March Rhapsody
(geb. Whitchurch, Shropshire, 17. Februar 1862 – gest. . London, 11. November 1936)
Vorwort
German Edward Jones wurde im Marktflecken Whitchurch in Shropshire geboren. Der ungewöhnliche Name „German“ war von Garmon, einem walisischen Heiligen abgeleitet (mit einem harten G wie die Namen Geraint oder Gerwyn). Musikalisch vielversprechend gewann er ein Stipendium für die Royal Academy of Music, an der er mit Ebeneezer Prout studierte und wo er eine lebenslange Freundschaft mit Henry Wood, einem Kommilitonen anknüpfte. Zu diesem Zeitpunkt (1880) nannte er sich selbst Edward Jones, aber nachdem er einen Mitstudenten gleichen Namens entdeckt hatte, legte er sich den Künstlernamen Edward German zu. So lautet zumindest die Geschichte, die er für den Rest seines Lebens erzählen sollte.
German erhielt eine Anstellung als musikalischer Direktor am Globe Theatre im Jahre 1887 und begann eine Karriere, die ihn zum beherrschenden Theaterkomponisten Englands befördern sollte, mit einem Ritterschlag im Jahr 1928. Sein grösster Erfolg war Merrie England (1902), er schuf sechs Opern und weitere neun Theaterpartituren, dazu Orchester – und Chorwerke, Lieder und Klaviermusik.
Im Jahr 1897 feierte Königin Victoria ihr diamantenes Jubiläum - den 60. Jahrestag ihrer Thronbesteigung. Viele Komponisten fassten diese Gelegenheit beim Schopfe, darunter auch Edward German, der für die Royal Philharmonic Society In Commemoration schrieb, eine englische Fantasia. German war bestürzt darüber, dass dieses Werk an erster Stelle des Programms stand. Er war der Meinung, das Orchester könne nicht entspannt genug sein, um ein neues Stück aufzuführen, und bat darum, es an zweiter Stelle nach Webers Jubel-Ouvertüre aufzuführen. Die englische Fantasia wurde zwar gut aufgenommen, aber nicht mehr veröffentlicht oder gespielt. German überarbeitete sie jedoch und dirigierte sie 1902 auf dem Brighton Festival unter dem neuen Titel Rhapsody on March Themes. Dies führte zu einer Veröffentlichung, auch wenn das Werk nie viele Aufführungen erlebt hat, aber es war eine der Lieblingskompositionen des Komponisten.
German vermeidet Langweiligkeit, indem er geschickt ungerade Phrasenlängen einfügt und so jede Assoziation mit einem Paradeplatz ausräumt. Zwei Hauptthemen tauchen immer wieder in verschiedenen Formen auf. Der lange, ruhige Mittelteil basiert auf einem zehntaktigen Thema, das sich in das Hauptmarschthema des Schlussteils verwandelt.
Phillip Brookes, 2022
Wegen Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an Chester Novello, London. Nachdruck eines Exemplars aus der Sammlung Phillip Brookes, Roxas City
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