< back to overview Repertoire & Opera Explorer

 

Ernest John Moeran - Serenade in G

(b. Heston, Middx., 31 December 1894 - d. Kenmare, Co. Kerry, Ireland, 1 December 1950)

Prologue p.1
Air p.13
Gallop p.16
Minuet p.33
Rigadoon p.39 &
Epilogue p.46

Preface
Ernest John Smeed Moeran, better known as E. J. Moeran, and to his friends as ‘Jack’, came from an Irish-born father and a Norfolk-born mother. Although his father, Rev. J. W. W. Moeran, was of Dutch descent and barely lived in Ireland more than a year after his birth, his son was drawn to the land, both for recreation and inspiration. Likewise, his mother’s native Norfolk nurtured his love of the countryside and its music.

After attending Uppingham School where the music master was Robert Stearndale Bennett (grandson of Mendelssohn’s friend William), who was very influential, Moeran gained a scholarship to the Royal College of Music. He entered it in 1913 but his studies were interrupted by war in which he served in the 6th (Cyclist) Battalion of the Norfolk Regiment as a motor-cycle dispatch rider. On 3 May 1917 at Bullecourt he was badly injured by shrapnel in the head, some of which could never be removed. For the rest of his life he had a metal plate in his skull, and suffered pain and mood swings, often deep depression, and a descent into alcoholism.

He re-entered the Royal College in 1920 and became a pupil of John Ireland. He was part of a circle that included Ireland, Philip Heseltine (Peter Warlock), Harriet Cohen, and Arnold Bax. In the 1930s Moeran wrote a symphony that is regarded as one of the very finest British symphonies. He also composed concertos for violin and cello, several chamber works and songs.

He died unexpectedly whilst on holiday in Ireland, seemingly from a brain haemorrhage.

The Serenade in G was Moeran’s last large work, written in 1948 and first performed at a Promenade concert on 2 September by the London Symphony Orchestra and Basil Cameron. It is a “suite in ancient style” – although the tunes are all Moeran’s. In effect, it is a mock-baroque dance suite along the lines of Grieg’s Holberg Suite. Two of the dances come from Moeran’s 1932 suite Farrago, written under the influence of Peter Warlock’s Capriol but later disowned by the composer. However, Novellos thought it too long and did not include an Intermezzo and a Forlana in the published score.

Phillip Brookes, 2020

For performance material please contact Novello, London.

 


 

Ernest John Moeran - Serenade in G

(geb. Heston, Middx, 31. Dezember 1894 - gest. Kenmare, Co. Kerry, Irland, 1. Dezember 1950)

 

Prologue p.1
Air p.13
Gallop p.16
Minuet p.33
Rigadoon p.39 &
Epilogue p.46

Vorwort
Ernest John Smeed Moeran, besser bekannt als E. J. Moeran und von seinen Freunden „Jack“ genannt, stammte von einem in Irland geborenen Vater und einer Mutter aus Norfolk ab. Obwohl sein Vater, Reverend J. W. W. Moeran, niederländischer Abstammung war und kaum mehr als ein Jahr nach seiner Geburt in Irland lebte, zog es seinen Sohn in das Land des Vaters, zur Erholung als auch zur Inspiration. Ebenso nährte die Heimat seiner Mutter, Norfolk, seine Liebe zur Landschaft und ihrer Musik.

Nach dem Besuch der Uppingham School, wo Robert Stearndale Bennett (Enkel von Mendelssohns Freund William), der sehr einflussreich war, ihn unterrichtete, erhielt Moeran ein Stipendium für das Royal College of Music. Er trat dort 1913 ein, musste aber seine Studien wegen des Krieges unterbrechen, in dem er im 6. (Radfahrer-)Bataillon des Norfolk-Regiments als Motorradahrer diente. Am 3. Mai 1917 verletzte ihn ein Schrapnell schwer am Kopf. Einige der Splitter konnten nie entfernt werden. Für den Rest seines Lebens hatte er eine Metallplatte im Schädel und litt unter Schmerzen und Stimmungsschwankungen, oft auch unter tiefen Depressionen, bis er schliesslich an Alkoholismus erkrankte.

1920 trat er wieder in das Royal College ein und wurde Schüler von John Ireland. Er war Teil eines Kreises, dem Ireland, Philip Heseltine (Peter Warlock), Harriet Cohen und Arnold Bax angehörten. In den 1930er Jahren schrieb Moeran eine Sinfonie, die als eine der besten britischen Sinfonien gilt. Außerdem schuf er Konzerte für Violine und Violoncello, mehrere Kammermusikwerke und Lieder.

Moeran starb unerwartet während eines Urlaubs in Irland, anscheinend an einer Gehirnblutung.

Die Serenade in G war Moerans letztes großes Werk, das 1948 geschrieben wurde und bei einem Promenadenkonzert am 2. September vom London Symphony Orchestra unter Basil Cameron seine Uraufführung erlebte. Sie ist eine „Suite im alten Stil“ - obwohl die Melodien allesamt aus Moerans Feder stammten. Tatsächlich handelt es sich um eine pseudo-barocke Tanzsuite nach dem Vorbild von Griegs Holberg-Suite. Zwei der Tänze stammen aus Moerans Suite Farrago von 1932, geschrieben unter dem Einfluss von Peter Warlocks Capriol. Novellos hielt die Serenade jedoch für zu lang und übernahm ein Intermezzo und eine Forlana nicht in die veröffentlichte Partitur auf.

Phillip Brookes, 2020

Wegen Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an Novello, London.


 

< back to overview Repertoire & Opera Explorer