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Henry Walford Davies - Solemn Melody
(b. Oswestry, 6 September 1869 - d. Wrington, 11 March 1941)
Versions for Organ and Orchestra & for Cello and Piano
Preface
Henry Walford Davies was born into a musical family of singers, organists and choirmasters. He started his career learning the organ but was quickly accepted as a chorister at St. George’s Chapel, Windsor. Encouraged by both Walter Parratt and C. V. Stanford he obtained an external degree in music from Cambridge, and won a composition scholarship to the Royal College of Music, where he was a pupil of Sir Hubert Parry. He obtained a doctorate in music from Cambridge in 1898 and gained national attention in 1904 for his ‘morality’ cantata, Everyman – a work that to this day stands out among his compositions.
Over the following years Walford Davies became known as the organist and choirmaster at the Temple Church (his predecessor had been Leopold Stokowski) and a public figure of some note. In 1916 he was prominent in promoting the Fight For Right movement, one result of which was to persuaded Hubert Parry to compose Jerusalem (see MPH score 1582) and, in 1918, he became the first Director of Music of the newly-formed Royal Air Force, writing the outer sections of the R. A. F. March – the broad central section was added by his successor and future Director of the Royal College of Music, George Dyson.
In 1934 on the death of Elgar, Walford Davies became Master of the King’s Music, supervising the music for the 1937 Coronation of George VI. He also began to appear on BBC radio as a musical intellectual and thus became a well-known name in many homes, one of the early celebrities. It was perhaps partly due to this that his prelude Solemn Melody became prominent, being used on occasions of national mourning – in particular at the annual Remembrance Day events each November. He had written it initially for piano, then for organ and orchestra, in 1909. It is short and very beautiful with its hymn-like melody, and does just what its title implies – provides a moving moment in any solemn gathering.
Phillip Brookes, 2021
For performance material please contact Novello, London. Reprint of a copy from the collection Phillip Brookes, Roxas City.
Henry Walford Davies - Solemn Melody
(geb. Oswestry, 6. September 1869 - gest. Wrington, 11. März 1941)
Fassungen für Orgel und Orchester & für Cello und Klavier
Vorwort
Henry Walford Davies wurde in einer musikalische Familie von Sängern, Organisten und Chorleitern geboren. Er begann seine musikalische Laufbahn mit dem Erlernen der Orgel, wurde aber bald als Chorsänger an der St. George‘s Chapel in Windsor aufgenommen. Gefördert von Walter Parratt und C. V. Stanford erwarb er einen externen Abschluss in Musik in Cambridge und erhielt ein Kompositionsstipendium am Royal College of Music, wo er Schüler von Sir Hubert Parry war. 1898 promovierte er in Cambridge zum Doktor der Musik und erlangte 1904 nationale Aufmerksamkeit für seine „moralische“-Kantate Everyman - ein Werk, das auch heute noch unter seinen Kompositionen hervorsticht.
In den folgenden Jahren wurde Walford Davies als Organist und Chorleiter an der Temple Church bekannt (sein Vorgänger war Leopold Stokowski) und machte in der Öffentlichkeit von sich reden. 1916 setzte er sich für die Bewegung „Fight For Right“ ein, die unter anderem Hubert Parry veranlasste, Jerusalem zu komponieren (siehe MPH-Partitur 1582). 1918 wurde er der erste Musikdirektor der neu gegründeten Royal Air Force und schrieb die äußeren Teile des R.A.F.-Marsches - den breiten Mittelteil fügte sein Nachfolger und künftiger Direktor des Royal College of Music, George Dyson, hinzu.
Nach dem Tod von Elgar wurde Walford Davies 1934 Master of the King‘s Music und war verantwortlich für die Musik zur Krönung von Georg VI. im Jahr 1937. Er begann auch, als musikalischer Intellektueller im BBC-Radio aufzutreten, und wurde so in vielen Haushalten ein bekannter Name, eine der frühen Berühmtheiten des Radios. Vielleicht war es zum Teil darauf zurückzuführen, dass sein Präludium Solemn Melody bekannt wurde und bei Anlässen nationaler Trauer - insbesondere bei den jährlichen Gedenkfeiern im November - verwendet wurde. Er hatte es 1909 zunächst für Klavier geschrieben, dann für Orgel und Orchester arrangiert. Es ist kurz und mit seiner hymnischen Melodie sehr schön und tut genau das, was sein Titel andeutet - es sorgt für einen bewegenden Moment zu jeder feierlichen Zusammenkunft.
Phillip Brookes, 2021
Für Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an Novello, London. Nachdruck eines Exemplars aus der Sammlung Phillip Brookes, Roxas City.
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