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Sergey Mikhaylovich Lyapunov - Polonaise, Op. 16 for Grand Orchestra
(b. Yaroslavl, 30 November 1859 - d. Paris, 8 November 1924)
Preface
Sergei Lyapunov was a Soviet composer who studied with Pyotr Ilich Tchaikovsky. He took the position of Assistant Director of Music at the Russian Imperial Chapel, resigning in 1902, the year that he composed his Polonaise, Op. 16. Acquainted with the Mighty Five (a group of five Russian composers who worked together to create a Russian national musical sound, comprised of César Cui, Aleksandr Borodin, Mily Balakirev, Modest Mussorgsky, and Nikolay Rimsky-Korsakov), and especially close with Balakirev, by whom he was mentored, Lyapunov’s music was distinctly Russian in character, following in their footsteps.
As a genre, the polonaise, whose name is French for “Polish,” is a slow, triple meter dance with march rhythm components. It derives from sixteenth-century France, originally when a Frenchman was elected to the Polish crown and the music was used as processional music during these crowning ceremonies. As a dance genre, it was transformed into a dance by the Polish nobility where it became known both as a dance for those of high stature and containing elements of the simplicity found in peasant music. Lyapunov’s Polonaise is scored for full orchestra (subtitled as for Grand Orchestra) and is stylized, meaning that it is not meant to be danced to, but rather has the components of the polonaise such that it is recognizable to listeners. It was composed in 1902 but premiered in Leipzig, Germany, in 1903; the exact location and circumstances of its composition or premiere remain unknown. As far as we know, it was not used for the type of ceremony described above.
Despite its roots in Polish music and French ceremony, the work sounds characteristically Russian and more march-like than a typical polonaise. The work is scored for piccolo, two flutes, oboe, English horn, two clarinets in A, one clarinet in B, two bassoons, four horns in F, two trumpets in A, two tenor trombones, one bass trombone doubled by tuba, one harp, first and second violins, violas, cellos, double basses, and a percussion section comprised of triangle, tambourine, snare drum, cymbals, and bass drum. Its performance direction states that it be at a tempo di polacca, or tempo of a polacca. A polacca is a polonaise treated in an Italian manner, typically brilliant and ornate compared to polonaises.
Reba Wissner, 2021
For performance material please contact Zimmermann, Erzhausen.
Sergej Michailowitsch Ljapunow -Polonaise, Op. 16 für grosses Orchester
(geb. Jaroslawl, 30. November 1859 - gest. Paris, 8. November 1924)
Vorwort
Sergej Ljapunow war ein sowjetischer Komponist, der bei Pjotr Iljitsch Tschaikowsky studierte. Er nahm die Stelle des stellvertretenden Musikdirektors an der kaiserlich-russischen Kapelle an, die er bis 1902 innehatte, dem Jahr, in dem er seine Polonaise op. 16 komponierte. Ljapunow war mit dem „Mächtigen Häuflein“ freundschaftlich verbunden (einer Gruppe von fünf russischen Komponisten, die gemeinsam an der Schaffung eines nationalen russischen Musikklangs arbeiteten, bestehend aus César Cui, Aleksandr Borodin, Mily Balakirev, Modest Mussorgsky und Nikolay Rimsky-Korsakov) und stand insbesondere Balakirev nahe, von dem er gefördert wurde.
Die Polonaise, französisch für „polnisch“, ist ein langsamer Tanz im Dreiertakt mit Elementen des Marschrhythmus. Sie stammt aus dem Frankreich des 16. Jahrhunderts, als ein Franzose zum polnischen Thronfolger gewählt wurde und diese Musik als Prozessionsmusik bei der Krönungszeremonie verwendet wurde. Das Genre wurde vom polnischen Adel in einen Tanz umgewandelt, bekannt sowohl als Tanz für illustre Persönlichkeiten wie auch für seine einfachen musikalischen Elemente aus der bäuerlichen Musik. Ljapunows Polonaise ist für grosses Orchester geschrieben und stilisiert, d. h. sie ist nicht zum Tanzen gedacht, sondern enthält die Bestandteile der Polonaise, die dem Publikum geläufig sind. Das Werk wurde 1902 komponiert und 1903 in Leipzig uraufgeführt; der genaue Ort und die Umstände der Komposition oder der Uraufführung sind unbekannt. Soweit wir wissen, wurde es nicht für die oben beschriebene Art von Zeremonie verwendet.
Trotz seiner Wurzeln in der polnischen Musik und im französischen Zeremoniell klingt das Werk typisch russisch und eher marschartig, anders als die typische Polonaise. Das Werk ist eingerichtet für Piccoloflöte, zwei Flöten, Oboe, Englischhorn, zwei Klarinetten in A, eine Klarinette in B, zwei Fagotte, vier Hörner in F, zwei Trompeten in A, zwei Tenorposaunen, eine Bassposaune, die von einer Tuba verdoppelt wird, eine Harfe, erste und zweite Geigen, Bratschen, Celli, Kontrabässe und eine Schlagzeuggruppe, bestehend aus Triangel, Tamburin, kleiner Trommel, Becken und großer Trommel. In der Aufführungsanweisung heißt es, das Stück solle im „Tempo di polacca“ gespielt werden soll. Eine Polacca ist eine Polonaise, die auf italienische Art und Weise behandelt wird und im Vergleich zu den üblichen Polonaisen brillant und verziert ist.
Reba Wissner, 2021
Für Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an Zimmermann, Erzhausen.
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