< back to overview Repertoire & Opera Explorer
Felix Mendelssohn Bartholdy – Infelice
(February 3, 1809, Hamburg - November 4, 1847, Leipzig)
Mendelssohn concert aria in the original London version 1834
Preface
In 1832, for a handsome fee, the Philharmonic Society of Music in London ordered from Mendelssohn the premiere performances of a symphony, an overture, and “a vocal piece.” The three works were performed at different times in 1833 and 1834. The symphony was, after all, the “Italian Symphony” in A major. After its very successful premiere, Mendelssohn never conducted it himself again. The work was published as Op. 90 only after his death. The “Trumpet Overture” in C major Op. posth 101 was already written in 1826, shortly before the “Midsummer Night’s Dream Overture”. It had already been performed in Berlin and Düsseldorf, and was now revised again for London. As a vocal piece, Mendelssohn wrote on the spot a concert aria for soprano - “Infelice.” He had just met the prominent soprano Maria Malibran in London, knew of her extramarital affair with the no less prominent violinist Charles-Auguste de Bériot, enriched the aria with a solo violin, and now speculated on an absolute star cast for the premiere.
The concert aria “Infelice”, based on a text - or rather on several texts - by Pietro Metastasio, still enormously important in the 19th century, is constructed according to the usual scheme: Recitative, Cavatine and Cabaletta, with a short Cavatina reminiscence before the end of the work. The home key is B-flat major. The plot conforms to the norm: a woman abandoned by her lover mourns, wrangles, but also looks back fondly on pleasant hours. The solo violin first appears in the Cavatine, dialoguing with the voice, then singing together in thirds, and finally cadenzing alone. In the Cabaletta it is used scarcely but effectively. The tuning of the timpani is remarkable: not tonic / dominant as usual, but tuned in the minor second d - e flat. This works well both with the tonic and subdominant of B-flat major, as well as the frequently appearing minor parallel G minor. In the “Capriccio brillant” for piano and orchestra, written a year earlier, the timpanies are similarly tuned in an unusual way. In the “Trumpet Overture” mentioned above, Mendelssohn even uses 3 timpani, which occasionally even make their thematic mark.
The premiere of the aria took place on May 19, 1834, but without the desired soloists. Maria Caradori-Allan was the soprano, the concertmaster of the orchestra took over the violin part, Thomas Cooke conducted. Two years later there was another performance with the same soloists. The conductor was none other than Ignaz Moscheles, former teacher, friend and piano partner of Mendelssohn. Moscheles had a permanent residence in England for a long time.
Hans Stähli, 2021
Performance material is available from Musikproduktion Höflich (www.musikmph.de), Munich.
Felix Mendelssohn Bartholdy - Infelice
(3. Februar 1809, Hamburg – 4. November 1847, Leipzig)
Mendelssohn Konzertarie in der Londoner Urfassung 1834
Vorwort
Gegen ein ansehnliches Honorar bestellte 1832 die Philharmonic Society of Music in London bei Mendelssohn die Uraufführungen einer Sinfonie, einer Ouvertüre und „eines Gesangstückes“.Die drei Werke wurden 1833 und 1834 zu unterschiedlichen Zeitpunkten gespielt. Bei der Sinfonie handelte es sich immerhin um die „Italienische Sinfonie“ in A-Dur. Nach deren sehr erfolgreicher Uraufführung hat sie Mendelssohn nie wieder selbst dirigiert. Sie ist erst nach seinem Tode als Op.90 veröffentlicht wordem. Die „Trompeten-Ouvertüre“ in C-Dur Op. posth 101 war schon 1826, kurz vor der „Sommernachtstraum-Ouvertüre“ entstanden. Sie wurde bereits in Berlin und Düsseldorf aufgeführt, und jetzt für London noch einmal revidiert. Als Gesangsnummer schrieb Mendelssohn an Ort und Stelle eine Konzertarie für Sopran - „Infelice“. Er hatte in London die prominente Sopranistin Maria Malibran eben persönlich kennengelernt, wusste von deren außerehelicher Affäre mit dem nicht minder prominenten Geiger Charles-Auguste de Bériot, bereicherte die Arie durch eine Solo-Violine, und spekulierte nun mit einer absoluten Starbesetzung für die Uraufführung.
Die Konzertarie „Infelice“ nach einem Text - besser gesagt: nach mehreren Texten - des im 19.Jahrhundert immer noch enorm wichtigen Pietro Metastasio, ist nach üblichem Schema gebaut: Rezitativ, Cavatine und Cabaletta, mit einer kurzen Cavatina-Reminiszenz vor dem Ende des Werks. Die Grundttonart ist B-Dur. Die Handlungssituation entspricht der Norm: Eine von ihrem Geliebten verlassene Frau trauert, hadert, blickt aber auch liebevoll auf schöne Stunden zurück. Die Solo-Violine tritt erst in der Cavatine in Erscheinung, dialogisiert mit der Singstimme, terzt sie aus oder kadenziert alleine. In der Cabaletta wird sie knapp, aber wirkungsvoll eingesetzt. Bemerkenswert ist die Stimmung der Pauken: Nicht Tonika-Dominante wie üblich, sondern in der kleinen Sekunde d-es gestimmt. Damit sind Tonika und Subdominante sowohl von B-Dur, wie auch der häufig erscheinenden Mollparallele g-moll bedient. In dem ein Jahr zuvor entstandenen „Capriccio brillant“ für Klavier und Orchester sind die Pauken ähnlich seltsam gestimmt. In der oben erwähnten „Trompeten-Ouvertüre“ setzt Mendelssohn gar 3 Pauken ein, die sich gelegentlich thematisch profilieren.
Die Uraufführung der Arie fand am 19.Mai 1834 statt, allerdings ohne die Wunschsolisten. Maria Caradori-Allan war die Sopranistin, der Konzertmeister des Orchesters übernahm den Violinpart, es dirigierte Thomas Cooke. Zwei Jahre später gab es mit denselben Solisten noch eine weitere Aufführung. Der Dirigent war kein Geringerer als Ignaz Moscheles, ehemaliger Lehrer, Freund und Klavierpartner Mendelssohns. Moscheles hatte längere Zeit einen festen Wohnsitz in England.
Hans Stähli, 2021
Aufführungsmaterial ist von Musikproduktion Höflich (www.musikmph.de), München, zu beziehen.
< back to overview Repertoire & Opera Explorer