< back to overview Repertoire & Opera Explorer
Alexandre Luigini - Ballet égyptien, op. 12
(b. Lyons, 9 March 1850 – d. Paris 29 July 1906)
(1875)
Preface
Alexandre Clément Léon Joseph Luigini, who was a French violinist, conductor, and composer of Italian descent, was born and raised into a musical family. His father Joseph Luigini was a composer and conductor of several orchestras, including the Grand Théâtre Orchestra in Lyons, the Théâtre Italien in Paris, the Théâtre Lynque, and the Folies-Dramatiques. Alexandre Luigini’s grandfather, furthermore, had played trumpet with the Grand Théâtre Orchestra in Lyons. Alexandre Luigini went on to study violin and composition at the Paris Conservatoire and later followed in his father’s footsteps when he became the conductor of the Grand Théâtre Orchestra in Lyons in 1877. While serving as conductor of the Grand Théâtre Orchestra, Luigini was appointed as professor of harmony at the conservatory in Lyons, where he founded the Concerts Bellecour and the Concerts du Conservatoire ensembles.
In 1897 Luigini returned to Paris to become the conductor of Paris’ Opéra-Comique. There he led the orchestra in several world premiere performances, including those of Jules Massenet’s Cendrillon (1899) and Camille Erlanger’s Aphrodite (1906). Luigini remained in Paris until his death in 1906.
Ballet égyptien, op. 12
As a composer, Luigini composed numerous ballets and light orchestral music, as well as three string quartets, piano music, and two operas (Les capris de Margot, 1877, and Faublas, 1881). Luigini’s best known composition is Ballet égyptien, op. 12, which was dedicated to the French conductor Jules Pasdeloup (1819-1887) and was first performed in Lyons in 1875. The work consists of eight movements and is scored for two flutes and piccolo, two oboes, two clarinets, two bassoons, four horns, two cornets, three trombones (or two trombones and tuba), timpani, percussion (including triangle, bass drum, cymbals, and tambourine), two harps, and strings. The main melodic theme, which consists of an alternating eighth note and sixteenth note rhythm in 2/4 time, is introduced in the first movement and is mainly conveyed throughout the piece by the flute and string sections. The ballet displays several characteristics that are typical of late 19th century classical music, such as wide range of dynamics (pp to ff), non-traditional harmonic structure (as the work briefly starts in B-Flat major, shifts to g minor and then explores other alternative keys such as D major), and emphasis on melodic themes.
Ballet égyptien, op. 12 has resulted in the extraction of two different concert suites, with the first suite being the most well-known. The ballet first gained prominence when it was inserted into the second act of Giuseppe Verdi’s opera Aida at its 1886 performance in Lyons (with Verdi’s permission) and has additionally been arranged for piano solo, piano duet, piano quartet, and brass band.
Chelsea Hoover, 2021
For performance material please contact Edition Henri Lemoine, Paris.
Alexandre Luigini - Ballet égyptien, op. 12
(geb. Lyon, 9. März 1850 - gest. Paris 29. Juli 1906)
(1875)
Vorwort
Alexandre Clément Léon Joseph Luigini, ein französischer Geiger, Dirigent und Komponist italienischer Abstammung, wuchs in der Obhut seiner musikalischen Familie auf. Sein Vater Joseph Luigini war Komponist und Dirigent mehrerer Orchester, darunter das Orchester des Grand Théâtre in Lyon, das Théâtre Italien in Paris, das Théâtre Lynque und die Folies-Dramatiques. Der Großvater von Alexandre Luigini hatte Trompete im Orchester des Grand Théâtre in Lyon gespielt. Alexandre Luigini studierte Violine und Komposition am Pariser Konservatorium und trat später in die Fußstapfen seines Vaters, als er 1877 Dirigent des Orchesters des Grand Théâtre in Lyon wurde. Während seiner Tätigkeit als Leiter des Grand Théâtre-Orchesters wurde Luigini zum Professor für Harmonielehre am Konservatorium in Lyon ernannt, wo er die Ensembles Concerts Bellecour und Concerts du Conservatoire gründete.
1897 kehrte Luigini nach Paris zurück und wurde Dirigent der Pariser Opéra-Comique. Dort leitete er das Orchester bei mehreren Uraufführungen, darunter Cendrillon von Jules Massenet (1899) und Aphrodite von Camille Erlanger (1906). Luigini blieb bis zu seinem Tod im Jahr 1906 in Paris.
Ballet égyptien, op. 12
Als Komponist schuf Luigini zahlreiche Ballette und leichte Orchestermusik sowie drei Streichquartette, Klaviermusik und zwei Opern (Les capris de Margot, 1877, und Faublas, 1881). Luiginis bekannteste Komposition ist Ballet égyptien, op. 12, das dem französischen Dirigenten Jules Pasdeloup (1819-1887) gewidmet ist und 1875 in Lyon uraufgeführt wurde. Das Werk besteht aus acht Sätzen und ist für zwei Flöten und Piccoloflöte, zwei Oboen, zwei Klarinetten, zwei Fagotte, vier Hörner, zwei Kornetts, drei Posaunen (oder zwei Posaunen und Tuba), Pauken, Schlagzeug (einschließlich Triangel, großer Trommel, Becken und Tamburin), zwei Harfen und Streicher besetzt. Das melodische Hauptthema, das aus einem abwechselnden Rhythmus von Achtel- und Sechzehntelnoten im 2/4-Takt besteht, wird im ersten Satz eingeführt und während des gesamten Stücks hauptsächlich von den Flöten- und Streichergruppen getragen. Das Ballett weist mehrere Merkmale auf, die für die klassische Musik des späten 19. Jahrhunderts typisch sind, wie z. B. eine große Bandbreite an Dynamik (pp bis ff), eine nicht-traditionelle harmonische Struktur (das Werk beginnt kurz in B-Dur, wechselt dann nach g-Moll und erkundet dann andere alternative Tonarten wie D-Dur) und die Betonung melodischer Themen.
Aus dem Ballet égyptien op. 12 sind zwei Konzertsuiten hervorgegangen, wobei die erste Suite die bekannteste ist. Das Ballett erlangte erstmals Bekanntheit, als es bei der Aufführung von Giuseppe Verdis Oper Aida 1886 in Lyon (mit Verdis Erlaubnis) in den zweiten Akt eingefügt wurde, und wurde außerdem für Klavier solo, Klavierduo, Klavierquartett und Blasorchester bearbeitet.
Chelsea Hoover, 2021
Wegen Aufführungsmaterial wenden Sie sich bitte an Edition Henri Lemoine, Paris.
< back to overview Repertoire & Opera Explorer