< back to overview Repertoire & Opera Explorer
Ernest John Moeran - Overture for a Masque
(b. Heston, Middx., 31 December 1894 - d. Kenmare, Co. Kerry, Ireland, 1 December 1950)
Preface
Ernest John Smeed Moeran, better known as E. J. Moeran, and to his friends as ‘Jack’, came from an Irish-born father and a Norfolk-born mother. Although his father, Rev. J. W. W. Moeran, was of Dutch descent and barely lived in Ireland more than a year after his birth, his son was drawn to the land, both for recreation and inspiration. Likewise, his mother’s native Norfolk nurtured his love of the countryside and its music.
After attending Uppingham School where the music master was Robert Stearndale Bennett (grandson of Mendelssohn’s friend William), who was very influential, Moeran gained a scholarship to the Royal College of Music. He entered it in 1913 but his studies were interrupted by war in which he served in the 6th (Cyclist) Battalion of the Norfolk Regiment as a motor-cycle dispatch rider. On 3 May 1917 at Bullecourt he was badly injured by shrapnel in the head, some of which could never be removed. For the rest of his life he had a metal plate in his skull, and suffered pain and mood swings, often deep depression, and a descent into alcoholism.
He re-entered the Royal College in 1920 and became a pupil of John Ireland. He was part of a circle that included Ireland, Philip Heseltine (Peter Warlock), Harriet Cohen, and Arnold Bax. In the 1930s Moeran wrote a symphony that is regarded as one of the very finest British symphonies. He also composed concertos for violin and cello, several chamber works and songs.
He died unexpectedly whilst on holiday in Ireland, seemingly from a brain haemorrhage.
It was the impresario Walter Legge who in 1943 commissioned a short, light overture for ENSA (the Allied forces’ entertainment body that commissioned several similar works at the time, including Alan Rawsthorne’s Street Corner, and Arnold Bax’s Work in Progress). Moeran took his time over it because he had recently met the cellist Peers Coetmore, whom he would eventually marry, and most of his efforts went into courting her. However, the Overture for a Masque was finished by the spring of 1944. The influence of neo-classical Stravinsky and William Walton is strong in what is a successful concert opener. Moeran never explained the ‘masque’ of the title. He was, however, pleased with it. As he wrote to Peers Coetmore on 20 February 1944, “I think it turns out to be quite a good little work – what you might call ‘athletic’ in style”.
Phillip Brookes, 2020
Ernest John Moeran - Overture for a Masque
(geb. Heston, Middx, 31. Dezember 1894 - gest. Kenmare, Co. Kerry, Irland, 1. Dezember 1950)
Vorwort
Ernest John Smeed Moeran, besser bekannt als E. J. Moeran und von seinen Freunden „Jack“ genannt, stammte von einem in Irland geborenen Vater und einer Mutter aus Norfolk ab. Obwohl sein Vater, Reverend J. W. W. Moeran, niederländischer Abstammung war und kaum mehr als ein Jahr nach seiner Geburt in Irland lebte, zog es seinen Sohn in das Land des Vaters, zur Erholung als auch zur Inspiration. Ebenso nährte die Heimat seiner Mutter, Norfolk, seine Liebe zur Landschaft und ihrer Musik.
Nach dem Besuch der Uppingham School, wo Robert Stearndale Bennett (Enkel von Mendelssohns Freund William), der sehr einflussreich war, ihn unterrichtete, erhielt Moeran ein Stipendium für das Royal College of Music. Er trat dort 1913 ein, musste aber seine Studien wegen des Krieges unterbrechen, in dem er im 6. (Radfahrer-)Bataillon des Norfolk-Regiments als Motorradahrer diente. Am 3. Mai 1917 verletzte ihn ein Schrapnell schwer am Kopf. Einige der Splitter konnten nie entfernt werden. Für den Rest seines Lebens hatte er eine Metallplatte im Schädel und litt unter Schmerzen und Stimmungsschwankungen, oft auch unter tiefen Depressionen, bis er schliesslich an Alkoholismus erkrankte.
1920 trat er wieder in das Royal College ein und wurde Schüler von John Ireland. Er war Teil eines Kreises, dem Ireland, Philip Heseltine (Peter Warlock), Harriet Cohen und Arnold Bax angehörten. In den 1930er Jahren schrieb Moeran eine Sinfonie, die als eine der besten britischen Sinfonien gilt. Außerdem schuf er Konzerte für Violine und Violoncello, mehrere Kammermusikwerke und Lieder.
Moeran starb unerwartet während eines Urlaubs in Irland, anscheinend an einer Gehirnblutung.
Es war der Impresario Walter Legge, der 1943 eine kurze, leichte Ouvertüre für die ENSA in Auftrag gab (die Unterhaltungsabteilung der Alliierten Streitkräfte, die damals mehrere ähnliche Werke ausschrieb, darunter Alan Rawsthornes Street Corner und Arnold Bax‘s Work in Progress). Mit der Erfüllung seiner Verpflichtung liess sich Moeran Zeit, denn erst kurz zuvor hatte er die Cellistin Peers Coetmore kennen gelernt, die er schließlich heiraten sollte. Die meisten seiner Bemühungen in jener Zeit gingen dahin, ihr den Hof zu machen. Im Frühjahr 1944 jedoch war die Overture for a Masque vollendet. Der Einfluss des Neoklassizismus von Strawinsky und William Walton ist deutlich vernehmbar in diesem erfolgreichen Auftaktwerk für ein Konzert. Moeran hat die „Maske“ des Titels nie erklärt, war jedoch zufrieden mit seiner Arbeit. Am 20. Februar 1944 schrieb er an Peers Coetmore: „Ich denke, es ist ein recht gutes kleines Werk - man könnte es als ’sportlich’ bezeichnen“.
Phillip Brookes, 2020
< back to overview Repertoire & Opera Explorer