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Jean Strauwen - Fantaisie pour hautbois et piano
(Laeken, 22 March 1878 - Brussels, 4 January 1947)
(1914?)
Jean Strauwen came from a family of musicians in Laeken (near Brussels). Not only his grandfather and father were musicians, but also his three brothers were active as composers, instrumentalists or music teachers. Jean Strauwen studied at the Royal Conservatory of Brussels, where he took music theory courses with the composers Gustave Huberti and Edgar Tinel and earned a First Prize for cello with Eduard Jacobs. Like so many other Belgian composers, he later took private lessons with Paul Gilson. Later he would become a teacher of solfège himself at the Brussels Conservatory; he also published a method for solfège and harmony. Strauwen conducted several music ensembles in and around Brussels, such as fanfare bands, wind orchestras and the Cercle Instrumental, with which he won several music competitions.
Besides numerous compositions and arrangements for the bands and orchestras he conducted, he also wrote symphonic music, chamber music, songs and choir music.
Strauwen composed several pedagogical works, but thanks to his talent he managed to turn those works into interesting compositions.
He wrote the Fantaisie pour hautbois et piano as a compulsory work for the Prix Guillaume Guidé. This Guidé (1859-1917) was an oboe teacher at the Brussels Conservatory (until the end of 1910) and also solo oboist in the orchestras of La Monnaie and the Concerts Populaires, where he played under eminent conductors. Richard Strauss called him ‘l’excellent poète de l’hautbois’. Guidé was also a passionate concert organiser and from 1900 to 1914 he was co-director of La Monnaie.
Guidé had established this prize for oboe and English horn for alumni of the Brussels Conservatory who had won a First Prize in the previous three years. In 1914 two competitors competed for the prize, Wauty and De Brandt, and it was the latter who was unanimously awarded the prize.
Strauwen dedicated this virtuoso and rhapsodic Fantaisie to Fernand Piérard, since 31 December 1910 Guidé’s successor as an oboe teacher in Brussels.
Jan Dewilde
(translation: Jasmien Dewilde)
This edition is a facsimile of a score from the library of the Royal Conservatoire of Antwerp (KVC 103154) and was published with the collaboration of the Study Centre for Flemish Music voor (www.svm.be).
Jean Strauwen - Fantasie für Oboe und Klavier
(22. März 1878 in Laken – 4. Januar 1947 in Brüssel)
(1914?)
Jean Strauwen stammte aus einer Musikerfamilie in Laken (bei Brüssel). Nicht nur waren sein Großvater und sein Vater schon Musiker, auch seine drei Brüder betätigten sich als Komponisten, Instrumentalisten oder Musiklehrer. Jean Strauwen studierte am Königlichen Konservatorium in Brüssel, wo er Kurse im Fach Musiktheorie bei den Komponisten Gustave Huberti und Edgar Tinel belegte und bei Eduard Jacobs im Fach Cello ausgezeichnete Studienergebnisse erzielte (in Belgien „1.Preis“ genannt). Wie so viele andere belgische Komponisten nahm er danach noch Privatunterricht bei Paul Gilson. Später wurde er selbst Dozent für Solfège am Brüsseler Konservatorium. Er veröffentlichte auch eine Methode für Solfège und Harmonielehre und leitete zugleich mehrere Musikensembles in und um Brüssel, darunter Blaskapellen und den Cercle Instrumental, mit dem er einige Musikwettbewerbe gewann.
Neben zahlreichen Kompositionen und Arrangements für die von ihm geleiteten Blaskapellen schrieb er auch sinfonische Musik, Kammermusik, Lieder und Chöre.
Strauwen komponierte verschiedene Werke für den Musikunterricht. Dank seines Talents gelang es ihm aber, aus diesen pädagogischen Werken faszinierende Kompositionen zu machen.
Die Fantaisie pour hautbois et piano schrieb er als Pflichtstück für den Prix Guillaume Guidé. Guidé (1859-1917) war Dozent für Oboe am Brüsseler Konservatorium (bis Ende 1910) und außerdem Solo-Oboist in den Orchestern des Brüsseler Opernhauses La Monnaie und der Concerts Populaires, wo er unter namhaften Dirigenten spielte. Richard Strauss nannte ihn „l‘excellent poète de l‘hautbois“ (den exzellenten Dichter auf der Oboe). Guidé war auch ein engagierter Konzertveranstalter und von 1900 bis 1914 Mitdirektor von La Monnaie.
Guidé hatte diesen speziellen Preis für Oboe und Englischhorn für Absolventen des Brüsseler Konservatoriums ins Leben gerufen, die in den vorangegangenen drei Jahren den „1. Preis“ im Studium erzielt hatten. 1914 rangen zwei Konkurrenten um diesen Preis, Wauty und De Brandt, und letzterem wurde er einstimmig zuerkannt.
Strauwen widmete diese virtuose und rhapsodische Fantaisie Fernand Piérard, der seit dem 31. Dezember 1910 Guidés Nachfolger als Dozent für Oboe in Brüssel war.
Jan Dewilde
(Übersetzung: Eve-Maria Kintzel)
Diese Ausgabe ist ein Faksimile einer Partitur aus der Bibliothek des Königlichen Konservatoriums Antwerpen (KVC 103154) und wurde in Zusammenarbeit mit dem Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be) veröffentlicht.
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Jean Strauwen - Fantaisie pour hautbois et piano
(Laken, 22 maart 1878 – Brussel, 4 januari 1947)
(1914?)
Jean Strauwen stamt uit een muzikantenfamilie uit Laken (bij Brussel). Niet alleen zijn grootvader en vader waren muzikanten, ook zijn drie broers waren actief als componist, instrumentalist of muziekleraar. Jean Strauwen studeerde aan het Conservatoire royal in Brussel waar hij de muziektheoretische vakken volgde bij de componisten Gustave Huberti en Edgar Tinel en een Eerste Prijs cello behaalde bij Eduard Jacobs. Zoals zovele andere Belgische componisten nam hij nadien nog privélessen bij Paul Gilson. Later zou hij aan het Brussels Conservatorium zelf leraar notenleraar worden; hij publiceerde ook een notenleer- en harmoniemethode. Daarnaast dirigeerde Strauwen in en rond Brussel verschillende muziekensembles, zoals fanfares en harmonie, en het Cercle Instrumental waarmee hij verschillende muziekconcoursen won.
Naast tal van composities en arrangementen voor de fanfares die hij dirigeerde, schreef hij ook symfonische muziek, kamermuziek, liederen en koren.
Verschillende werken componeerde Strauwen voor het muziekonderwijs, maar dankzij zijn talent wist hij die pedagogische werken toch uit te werken tot boeiende composities.
De Fantaisie pour hautbois et piano schreef hij als verplicht werk voor de Prix Guillaume Guidé. Deze Guidé (1859-1917) was hoboleraar aan het Brussels Conservatorium (tot eind 1910) en daarnaast solohoboïst in de orkesten van de La Monnaie en van de Concerts Populaires, waar hij onder eminente dirigenten speelde. Richard Strauss noemde hem ‘l’excellent poète de l’hautbois’. Guidé was ook een gedreven concertorganisator en van 1900 tot 1914 was hij codirecteur van La Monnaie.
Guidé had deze prijs voor hobo en Engelse hoorn ingesteld voor alumni van het Brussels Conservatorium die in de drie jaar voordien een Eerste Prijs hadden behaald. In 1914 dongen twee concurrenten naar de prijs, Wauty en De Brandt, en het was deze laatste die de prijs unaniem kreeg toegekend.
Strauwen droeg deze virtuoze en rapsodische Fantaisie op aan Fernand Piérard, sinds 31 december 1910 Guidé’s opvolger als hoboleraar in Brussel.
Jan Dewilde
Deze uitgave is een facsimile van een partituur uit de bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen (KVC 103154) en werd uitgegeven met de medewerking van het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (www.svm.be).
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